خطیب‌زاده: پول بلوكه‌شده در چین نداریم

آخرین وضعیت پول‌های بلوكه‌‌شده ایران از زبان سخنگوی وزارت خارجه

خطیب‌زاده: پول بلوكه‌شده در چین نداریم



سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌كه در چین پول بلوكه‌شده نداریم، درباره برخی ادعاها مبنی بر محدودیت‌ دسترسی ایران به منابع مالی خود در چین گفت: دشمنان، رقبا و بدخواهان ملت ایران می‌خواهند مفرهای ما را ببندند. منابعی در چین هست كه برای استفاده از نیازهای ما از آن استفاده می‌شود.
به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری افزود: پول‌هایی كه در چین داریم، فارغ از منابع ایران در كره و ژاپن است كه بلوكه شده‌اند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار مطرح‌شده درخصوص مشكل دانشجویان ایرانی مقیم چین برای دسترسی به منابع مالی و بانكی بیان كرد:‌ درباره چین برخی اخبار نادرست منتشر می‌شود كه جای سوال دارد. بسیاری از اخباری كه با منشأ بیرونی درباره روابط ایران و چین مطرح می‌شود، اخبار درستی نیست.
به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه، برخی بانك‌های چینی خصوصی محدودیت‌هایی ایجاد كرده‌اند و ما همواره در این زمینه گفت‌وگوها را با طرف‌های چینی داریم. مهم این است كه ما یك گفت‌وگوی دائمی و رو به جلو با طرف چینی داشته‌ایم و این مهم‌ترین بعد روابط ایران و چین است.
وی با اشاره به تماس چند روز قبل وزیر خارجه با همتای ژاپنی خود گفت: موضوع دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن، از موضوعات جدی در این رایزنی بود و امیدواریم طرف ژاپنی به تعهدات خود در نظام حقوق بین‌المللی عمل كند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین سفر هفته قبل رئیس‌كل بانك مركزی به عراق را موفقیت‌آمیز عنوان كرد و گفت: این سفر و مذاكرات در چارچوب توافقات بانك‌های مركزی دو كشور انجام شد و جزئیات آن اعلام خواهد شد.
 مذاكرات با كره‌جنوبی به كندی انجام می‌شود
 خطیب‌زاده درباره آزاد شدن منابع بلوكه‌شده ایران در كره‌جنوبی ابراز كرد: منابع ایران در كره‌جنوبی چندین میلیارد است و مذاكرات ما برای تخصیص و آزادسازی آنها برای تامین منابع مورد نیاز در حال انجام است. اما مذاكرات به كندی پیش می‌رود. وزارت بهداشت هم به شكل روزانه و منظم و هم در روند هفته‌ای یك بار، در حال رایزنی با طرف كره‌ای است.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌كه مذاكرات به سطح مطلوب هم نرسیده است و دستاوردهای آن ناچیز بوده است، گفت: دولت كره‌جنوبی هرچه زودتر به تعهداتش عمل كند، برای روابط دو كشور و ملت بهتر است.
وی درباره ادعای روسیه مبنی بر این‌كه پذیرش محدودیت‌های تسلیحاتی از سوی ایران داوطلبانه بوده است، خاطرنشان كرد: آنچه روز یکشنبه رخ داد، پیروزی بزرگ برای مقاومت ملت ایران بود و آنچه ملغی شد، ۱۳ سال تحریم ایران و لغو قطعنامه‌هایی بود كه حتی دوستان ما، یعنی روسیه و چین به آن رای داده بودند.
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این‌كه روایت مذاكرات هسته‌ای بسیار خواندنی و حاكی از شكوه دیپلمات‌های ایران است، ابراز كرد: دیپلمات‌ها در چارچوب حاكمیت عمل می‌كنند. اساسا طرف غربی و آمریكایی حاضر نبود درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشكی مذاكره كند. استدلال آنها بود كه این تحریم‌ها خارج از چارچوب هسته‌ای است و طرف ایران شرط مذاكره را گفت‌وگو در این باره می‌دانست.
خطیب‌زاده افزود: طرف غربی دستاورد خود را تحریم تسلیحاتی ایران می‌دانست و می‌گفت باید آن را محدود كرد. آخرین موضوعی كه در شب توافق حاصل شد، همین مساله بود. این تحریم در نهایت به محدودیت تبدیل و نظام داوطلبانه درخواست مجوز، ایجاد شد.
به گفته این دیپلمات ارشد، ایران ۹۰ درصد نیازهای دفاعی خود را آن گونه كه وزیر دفاع مطرح كرده، در داخل تامین می‌كند و البته مانند آمریكا نیست كه به دنبال فروش سلاح‌های كشنده برای كشتار غیرنظامیان در یمن باشد، بلكه ایران مسؤولانه عمل خواهد كرد.