روی موج همدلی

گفت‌وگو با معاون صدا و مدیر رادیو وحدت به مناسبت افتتاح این شبکه رادیویی

روی موج همدلی

به مناسبت آغاز ماه ربیع‌الاول معاونت صدا، رادیو مناسبتی وحدت را روانه آنتن كرده است؛ شبكه رادیویی كه پخشش تا پایان هفته وحدت در روز میلاد حضرت رسول (ص) ادامه دارد. این شبكه 24 ساعته جایگزین رادیو اربعین شده است و ما در گفت‌وگو با مهدی مسعودی‌ندوشن، مدیر این شبكه رادیویی، درباره لزوم راه‌اندازی آن و همچنین برنامه‌ها و اهدافش پرسیدیم. همچنین در حاشیه مراسم آغاز رسمی رادیو وحدت با شعار صدای همدلی امت رسول‌ا... كه دیروز برگزار شد، با علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی گفت‌وگو كردیم.

چرا «رادیو وحدت»؟
مهدی مسعودی‌ندوشن، مدیر شبكه رادیویی وحدت در گفت‌وگو با جام‌جم درباره چرایی راه‌اندازی و لزوم حضور این شبكه در امواج رادیویی بیان می‌كند: با توجه به اتفاق‌هایی كه چند هفته گذشته در مورد توهین به رسول‌ا... افتاد و انتقاد همه مسمانان جهان را برانگیخت، تصمیم گرفته شد برای نخستین‌بار یك رادیوی مناسبتی به اسم رادیو وحدت از اول تا 17 ربیع‌الاول (27 مهر تا 17 آبان) فعال شود تا بتواند قدمی مثبت در زمینه وحدت بردارد.
مسعودی ادامه می‌دهد: ما در رادیو وحدت دو محور اصلی را در نظر داریم. یكی بحث وحدت شیعیان و اهل تسنن در داخل ایران و دیگری بحث امت رسول‌ا... است. در واقع نگاه غرب و استكبار برای ایجاد تفرقه باعث شده انسجام میان امت اسلامی از بین برود. وقتی این انسجام تقویت شود، موجب می‌شود یك امت واحد شویم و مقابل سوءاستفاده غرب و تشنج‌هایی كه ایجاد می‌كند، بایستیم. ما طبق نگاه حضرت آقا موضوع وحدت و تقریب را یك تاكتیك سیاسی نمی‌دانیم، بلكه آن را یك اصل اسلامی به شمار می‌آوریم. بر همین اساس آن دو محوری كه عرض كردم، مدنظر قرار گرفت و مجموعه برنامه‌هایی را تولید و آماده كردیم كه بتوانیم این نگاه را تبیین كنیم و به آن بپردازیم.


ویژه‌های وحدت
به گفته مسعودی این شبكه رادیویی، برنامه‎‌های متفاوت و زیادی را به صورت تولیدی و تامینی روانه آنتن می‌كند و در این میان تعدادی ویژه‌برنامه هم دارد كه او در توضیح آنها می‌گوید: دو برنامه ویژه داریم كه كنار دیگر برنامه‌‎ها در این مدت روی آنتن خواهیم برد. برنامه صبحگاهی ما یك برنامه خاص و با رویكردی متفاوت است. بیان موضوع‌های مختلف در حوزه وحدت، استفاده از افرادی كه در موضوع‌های حوزه تقریب و وحدت نگاه عمیق داشتند، بهره‌مندی از حضور بزرگان اهل سنت و شیعه با رویكردی شادتر كه مناسب برنامه صبحگاهی باشد را در این برنامه شاهد خواهید بود. برنامه عصرگاهی شبكه هم با نام عصر وحدت پخش می‌شود كه تا 6 آبان مصادف با 10 ربیع‌الاول روی آنتن خواهد رفت. «عصر وحدت» یك برنامه تركیبی - مجله‌ای است كه موضوع‌ها را تبیینی‌تر با حضور علمای شیعه و سنی بررسی می‌كند. ادامه این برنامه كه از 7 آبان شروع می‌شود، «كاروان وحدت» نام دارد و یكی از برنامه‌های ویژه رادیو وحدت به‌شمار می‌رود. «كاروان وحدت» برنامه‌ای محیطی است و قرار است از 6 یا 7 استان اهل تسنن به صورت زنده روی آنتن برود. این كاروان ان‌شاا... از استان سیستان و بلوچستان شروع به كار می‌كند و شهرهای اصلی كه اهل تسنن در ایران در آنها هستند را می‌گذراند و در هركدام از آنها برنامه زنده برگزار می‌كند. یك برنامه ویژه شبانگاهی هم به نام امت رسول‌ا... داریم كه این برنامه به صورت خاص به امت رسول خدا و مسلمانان جهان می‌پردازد و  برنامه‌ای گفت‌وگومحور در حوزه بین‌المللی است و به نظر می‌رسد مشابه آن تاكنون به این سبك در رادیو اجرا نشده است. این برنامه با علمای اهل تسنن در كشورهای مختلف ارتباط برقرار می‌كند.



آوای شاد
باتوجه به فضای شاد ماه ربیع‌الاوال، انتظار می‌رود برنامه‌های رادیو وحدت ضمن پرداختن به ماموریت اصلی خود در حوزه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، فضای شاد هم داشته باشند. مسعودی در این‌باره می‌گوید: برنامه‌ها كاملا شاد و ویژه هستند و سعی دارند فضای شادی ربیع را كنار بیان موارد تبیینی، ایجاد كنند. او همچنین می‌افزاید: فركانس 5/ 95 برای رادیوهای مناسبتی است كه رادیو نما هم دارد و به صورت ملی پوشش می‌دهد.



شیعه و سنی كنار هم
از مسعودی درباره همكاری با اهل سنت در این شبكه رادیویی پرسیدیم كه او پاسخ می‌دهد: در برنامه‌های مختلف از جمله عصر وحدت كه برنامه عصرگاهی شبكه است ارتباط هر روزه با استان‌های سنی‌نشین تعریف و جدولش با صداوسیمای استان‌ها هماهنگ شده است. در آنجا تولید بیشتر توسط همكاران سنی ما در آن مناطق صورت می‌گیرد.
مدیر رادیو وحدت درباره همكاران این رادیو ادامه می‌دهد: همكاران و تهیه‌كنندگان برنامه‌های این شبكه نه لزوما از قدیمی‌ها و نه الزاما جوانان هستند. به دنبال افرادی بودیم كه بتوانند برنامه‌های خاص و ویژه را روی آنتن ببرند چون بیشتر برنامه‌های شبكه زمان طولانی دارند و كار سنگین می‌طلبند. به همین خاطر نگاهمان این بود افرادی را انتخاب كنیم كه بتوانند برنامه‌‎های سنگین را تهیه و اجرا كنند.



خبرهای خوبی در راه است
در پایان مراسم آغاز به كار رسمی رادیو وحدت با علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی پرسش‌‍‌هایی را مطرح كردیم. او در مورد طیف سنی مخاطبان این شبكه رادیویی و برنامه‌های آن برای مخاطبان كودك و نوجوان بیان كرد: شعار رادیو وحدت، همدلی و وحدت امت رسول‌ا... (ص) است پس طبیعتا باید در برنامه‌های خود آحاد مخاطبان را در نظر بگیرد و بتواند به زبان مخاطبان در سنین مختلف برنامه ارائه دهد. این رادیو از 27 مهر كار خود را آغاز كرده است و امروز به صورت رسمی افتتاح شد و تا میلاد رسول اكرم روی آنتن خواهد بود، اما این گروه پس از این هم كارش را ادامه می‌دهد و برای سال آینده آماده خواهد شد. دستور كار پس از این هم، پوشش آحاد مخاطبان است و اساسا هنر این رادیو باید بیان مساله استراتژیك وحدت به زبان نوجوانی باشد؛ همچنین بتواند برای جوانان و دیگر سنین هم برنامه تهیه كند.
بخشی‌زاده همچنین درباره دیگر رادیوهای مناسبتی كه قرار است امسال برای نخستین‌بار روی آنتن بروند، گفت: این موضوع را در دستور كار داریم و پس از آماده‌سازی مقدمات آن، اخبار را محضر مخاطبان اعلام می‌كنیم. او ادامه داد: شعار رادیو در این دوره سرعت در عمل است. در اصل ویژگی رادیو، سرعت
در برنامه‌سازی و منطبق كردن خود با نیازهای جامعه است. مطمئنا از شبكه‌های رادیویی متكثر و رادیوهای موضوعی خبرهای خوبی خواهید شنید.


ضمیمه تپش