انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چقدر برای مردم ایران مهم است؟

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چقدر برای مردم ایران مهم است؟

برخی سیاستمداران ایرانی می‌گویند انتخابات 2020 در آمریکا برای ما ایرانی‌ها مهم است. آنها جوری خبررسانی می‌کنند که نشان دهند بایدن برای ما از ترامپ بهتر است. گاهی چرخ تدبیر ایران لنگ و منتظر می‌ماند؛ منتظر رئیس‌جمهوری از کشوری دیگر و حتی دشمن! نکته جالب اینجاست که ایران سهم مهمی در مناظره بین ترامپ و بایدن نداشت. یک نظرسنجی از یک مرکز معتبر در ایران به نام ایسپا توضیح می‌دهد تا چه اندازه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برای ما کلیدی است.
نکته اول آن است که سه‌چهارم مردم ایران در حد کم و خیلی کم اخبار انتخابات را دنبال می‌کنند. تنها یک دهم جمعیت ایران پیگیر نتیجه انتخابات است. جمعیت بالای 50سال ایران بیشتر از سایر گروه‌ها پیگیر خبرهای انتخابات آمریکا هستند. نکته جالب آنجاست که بین پیگیری قشر دانشگاهی و غیردانشگاهی تفاوت معناداری دیده نمی‌شود. غالبا هر دو گروه پیگیر نیستند!
بیش از دو سوم مردم ایران نمی‌دانند رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بین چه کسانی است؟ بین ترامپ و بایدن؟ فقط 31درصد به درستی به نام این دو نفر اشاره کرده‌اند.
56درصد ایرانی‌ها فکر می‌کنند ترامپ برنده می‌شود و ۲۲درصد هم نتیجه را پیش‌بینی نمی‌کنند و یک پنجم بایدن را پیروز می‌دانند. این درست برخلاف فضاسازی بیشتر رسانه‌های جهان است که بایدن را پیروز این انتخابات می‌دانند.
بیش از نیمی از مردم ایران فکر می‌کنند این انتخابات تأثیر زیادی بر کشور ما خواهد داشت. این خوانش با باقی نظرسنجی همخوان نیست.‌ مردم ما فکر می‌کنند این انتخابات تأثیر زیادی بر کشور ما خواهدداشت ولی سه چهارم‌شان اخبار انتخابات را دنبال نمی‌کنند.
46 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود، ۳۶درصد بایدن را برای کشور ما بهتر می‌دانند و ۸درصد هم ترامپ را بهتر می‌پندارند.
به شکل غیرمستقیم این دو نظر آخر با هم نمی‌خواند. اگر مردم فکر می‌کنند انتخابات آمریکا بر کشور ما مؤثر است طبعا نباید نیمی از آنان بگویند مهم نیست چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود؛ چون اگر نیمی از مردم فکر می‌کنند مهم نیست چه‌کسی رئیس‌جمهور می‌شود، تلویحا به این معناست که نتیجه این انتخابات تأثیری بر کشور ما نخواهدداشت؛ چون «هر کسی» به کاخ سفید برود، سیاست‌هایش در قبال ایران روشن است.
نکته جالب اینجاست که رفتار مردم ما با مردم آمریکا متفاوت است. نظرسنجی‌های آمریکایی نشان می‌دهد رأی آنها متمایل به بایدن است. ولی ما پیش‌بینی می‌کنیم ترامپ برنده شود. مردم فکر می‌کنند بایدن بهتر است، ولی پیش‌بینی می‌کنند ترامپ رأی بیاورد! نوعی منفی‌بافی که گاهی در تفکر سیاسی ایرانی‌ها دیده می‌شود. می‌دانیم این بهتر است، ولی بدتر به سرمان می‌آید.
از همه جالب‌تر این که مردم فکر می‌کنند انتخابات آمریکا بر ما اثر می‌گذارد؛ ولی دقیقا نمی‌دانند رقابت بین چه کسانی است. می‌توان گفت مردم معتقدند در هر صورت ما باید چاره‌ای برای خود بیندیشیم حتی اگر معتقد باشیم انتخابات آمریکا بر سرنوشت ما مؤثر است.
این نظرسنجی با جامعه آماری کل زنان و مردان بالای ۱۸سال کشور و تعداد نمونه ۱۶۱۸ نفر به شیوه تلفنی به انجام رسانده‌است.
پیگیری اخبار مربوط به انتخابات آمریکا: در این نظرسنجی از پاسخگویان سوال شد «تا چه میزان اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دنبال می‌کنند؟» از مجموع افراد تشکیل‌دهنده نمونه این نظرسنجی 76/4درصد گفته‌اند اخبار مربوط به این انتخابات را در حد «خیلی کم و کم» پیگیری می‌کنند؛ 9/3درصد گفته‌اند در حد متوسط پیگیر این اخبار هستند و تنها 10/9درصد پاسخگویان در حد «زیاد و خیلی زیاد» آن را دنبال می‌کنند.

تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر ایران: از مطلعین درباره انتخابات آمریکا پرسیده‌شده «به نظر شما انتخابات آمریکا تا چه حد می‌تواند بر کشور ما تأثیرگذار باشد؟» 26/4درصد پاسخگویان گفته‌اند نتیجه این انتخابات تأثیر کم یا خیلی کم بر کشور ما خواهدداشت؛ 6/6 درصد نیز این تأثیر را حد متوسط ارزیابی کرده‌اند؛ در مقابل 55/3 درصد پاسخگویان گفته‌اند از نظر آنها انتخابات آمریکا تأثیر زیاد یا خیلی زیاد بر کشور ایران برجا خواهدگذاشت.


آشنایی با نامزدهای اصلی: در ادامه از پاسخگویان پرسیده شده‌است «آیا می‌دانید نامزدهای اصلی انتخابات آمریکا چه کسانی هستند؟» 31/4درصد شهروندان گفته‌اند اطلاع دارند نامزدهای اصلی انتخابات آمریکا، ترامپ یا بایدن هستند. به عبارت دیگر حداقل به اسم یکی از دو نامزد یا هر دو اشاره کرده‌اند. اما 68/6 درصد مردم ایران اطلاع نداشتند که این دو نفر نامزد اصلی انتخابات آمریکا هستند.
تمایل به پیروزی هر نامزد: از کسانی که از نامزدی دست کم یکی از گزینه‌های اصلی انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا مطلع بوده‌اند، پرسیده شده ‌است دوست دارند کدام‌یک از نامزدها در انتخابات رأی بیاورد؟ 49/3درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند برایشان فرقی نمی‌کند چه کسی در این انتخابات پیروز شود؛ 27/4درصد متمایل به انتخاب بایدن و 14/5درصد متمایل به انتخاب ترامپ بوده‌اند. 8/8درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند دوست ندارند هیچ‌کدام از نامزدهای اصلی انتخاب شوند.
گمانه‌زنی درباره نتیجه انتخابات: از پاسخگویانی که در جریان انتخابات آمریکا و نامزدهای آن قرار داشته‌اند، پرسیده‌شده «به نظر شما کدام‌یک از این افراد برنده انتخابات خواهدشد؟» 56/6درصد آنها گمان می‌کنند ترامپ در انتخابات پیروز خواهدشد و 20/6 درصد نیز احتمال می‌دهند بایدن برنده انتخابات باشد. 22/8 درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند نمی‌دانند چه کسی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخاب خواهدشد.
تاثیر انتخاب هر نامزد بر ایران: از مطلعین درباره انتخابات آمریکا پرسیده‌شده «به نظر شما پیروزی کدام‌یک از این افراد برای کشور ما بهتر خواهدبود؟» 46/1درصد پاسخگویان گفته‌اند از نظر آنها انتخاب هر یک از گزینه‌ها تأثیری در وضع ایران نخواهدداشت؛ 36/7درصد انتخاب بایدن را برای ایران بهتر دانسته‌اند و 8/6درصد بر این باور بوده‌اند انتخاب ترامپ نتایج بهتری برای ایران خواهدداشت. 8/6درصد نیز در پاسخ به این سوال اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.