درباره یك سامانه كمتردیده‌شده

درباره یك سامانه كمتردیده‌شده


سامانه حافظه ملی ایرانیان و سامانه سنا به‌عنوان جامع‌ترین پایگاه‌های فهرست، كتب، نشریات، اسناد و نسخ خطی كشور در سازمان اسناد و كتابخانه ملی رونمایی شدند. در این سامانه چهار پایگاه كتاب، نشریات، اسناد و نسخ خطی وجود دارد كه امكان جست‌وجوی دقیق و یافتن مدرك و محل نگهداری آن را عرضه خواهد كرد.
۳۰۰۰ كتابخانه فعال دانشگاهی، عمومی و تخصصی در شبكه كتابخانه‌ها، ۶۴هزار عنوان نشریه فهرست‌شده در بانك نشریات، فهرست اسناد موجود در شش‌مركز آرشیوی در شبكه اسناد كشور و فهرست یک‌میلیون و ۱۴هزار نسخه خطی فارسی و غیرفارسی داخل، نسخ عراق و فارسی كشورها در ۱۸۶۸ مركز در فهرستگان نسخ خطی ازجمله مواردی هستند كه در این سامانه وجود دارد و روزبه‌روز به تعداد آنها افزوده می‌شود.
سامانه حافظه ملی ایرانیان در جامع‌ترین شكل ممكن با هدف غنی‌سازی تجربه كاربران و توزیع عادلانه اطلاعات امكان استفاده آنلاین از محتواهایی چون كتب، نشریات، اسناد و نسخ خطی كشور را میسر می‌كند.
سامانه نشریات كشور، سنا از دیگر سامانه‌هایی است كه با شعار «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» رونمایی شد. این سامانه فهرست و محتوای دیجیتال نشریات روزنامه‌ها و مجلات ایرانی را از آغاز تاكنون دربرمی‌گیرد. با استفاده از این سامانه‌ها در شبكه كتابخانه‌های كشور، می‌توانید لیست كامل كتب را جست‌وجو نمایید، نزدیك‌ترین كتاب و كتابخانه را پیدا كنید و به سایت كتابخانه مورد نظر نیز سر بزنید.
متن كامل و جزئیات روزنامه‌ها در قالب روز و ماه و سال قابل جست‌وجوست، نكته مهم دیگر در این سامانه، جست‌وجوی منابع نزدیك به موضوع و جست‌وجو در متن است كه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به‌شمار می‌آید.
این سامانه به شكل دیجیتال از امروز در دسترس قرار می‌گیرد و بخش‌های مختلف آن به مرور به‌روز می‌شوند.
بنابر اعلام سازمان اسناد و كتابخانه ملی، دسترسی‌های دیجیتال در این دو سامانه تنها برای اعضا امكان‌پذیر است اما ذكر این نكته الزامی است كه عضویت در این سامانه رایگان است.
در سایت سنا نسخه دیجیتال روزنامه‌ها و مجلات ایران در اختیار محققان قرار می‌گیرد. نشریات عصر قاجار و رضاشاه و محمدرضاشاه و عصر انقلاب.
دست‌مریزاد به كسانی كه در این ایام بد كار نیك می‌كنند. سامانه سنا كامل نیست اما هر روز كامل‌تر می‌شود. توسعه تحقیقات و عدالت علمی در كشور از رهگذر چنین كارهای ارزشمندی محقق می‌شود.
صد ملك دل به نیم نظر می‌توان خرید
خوبان درین معامله تقصیر می‌كنند