آقای فرمول 1

لوئیس همیلتون به رکورد 92‌پیروزی رسید و شوماخر را پشت سر گذاشت

آقای فرمول 1

آنهایی که زیاد با مسابقات فرمول 1 سر و کار ندارند و چندان هم پیگیر خبرهای مربوط به آن نیستند، حداقل این دو اسم را بارها شنیده‌اند: یکی مایکل شوماخر آلمانی و دیگری لوئیس همیلتون انگلیسی. از شوماخر که طی چند سال اخیر و بعد از آن حادثه و به کما رفتن، زیاد خبری نبود؛ اما همیلتون هنوز نامش سر زبان‌هاست و هر از چند گاهی خبر پیروزی یا قهرمانی‌اش در رسانه‌ها مطرح می‌شود. یکشنبه شب نیز بار دیگر از همین دست خبرها در رسانه‌های جهان منتشر شد. راننده انگلیسی تیم مرسدس توانست در مسابقات پرتغال به عنوان نفر اول از خط پایان عبور کند. وقتی همیلتون با خوشحالی از ماشینش بیرون پرید، یک نوشته در پشت سرش بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد: رکورد جدید جهان. این نود و دومین پیروزی همیلتون در مسابقات فرمول 1 بود و به این ترتیب توانست با عبور از شوماخر، در این زمینه رکورددار شود. رکورد قبلی در اختیار شوماخر با 91 پیروزی بود. همیلتون که در دورهای ابتدایی شرایط خوبی نداشت، به تدریج اوضاع را به نفع خودش تغییر داد و در نهایت توانست نود و دومین پیروزی‌اش را در حالی به دست آورد که هم تیمی‌اش والتری بوتاس با 25 ثانیه عقب‌تر از او از خط پایان رد شد.

 مسیر سخت
  نکته مشترک همیلتون با بسیاری از قهرمانان دیگر رشته‌های ورزشی، راه سخت و طولانی است که این راننده انگلیسی طی کرده است. او در محله استیونج در 40 کیلومتری شمال لندن و در خانه‌ای محقر در حالی بزرگ شد که در خیابان‌های اطراف آن، خرید و فروش مواد‌مخدر کاری عادی به نظر می‌رسید. همچنین این مشکل را هم اضافه کنید که والدین لوئیس وقتی او تنها سه سال داشت، از هم جدا شدند.
اولین آشنایی لوئیس با دنیای ماشین‌ها، زمانی بود که پدرش در شش سالگی او برایش یک ماشین کنترلی خرید. یک سال بعد و در تعطیلات کریسمس، پدرش او را به مسابقات کارتینگ برد و این اولین بار بود که لوئیس در 7 سالگی پشت یک ماشین نشست. پدر لوئیس در ورود او به این رشته ورزشی نقش بسیار پررنگی داشت و حتی وقتی او خواست به صورت حرفه‌ای این کار را انجام بدهد، مجبور شد در سه جا کار کند تا هزینه‌های کافی را در اختیار پسرش بگذارد. اولین مسابقه رسمی او در مسابقات فرمول 1 به روز 10 ژوئن سال 2007 بر می‌گردد که با تیم مک‌لارن کارش را شروع کرد.
او در شش سال حضور در مک‌لارن، فقط یک بار به قهرمانی در فرمول 1 رسید که آن هم سال 2008 بود. سال 2013 را می‌توان بدون شک نقطه عطف زندگی همیلتون دانست که به تیم مرسدس پیوست و تا امروز هم ادامه دارد. او در این 7 سال توانست تعداد قهرمانی‌هایش در فرمول 1 را به عدد 6 برساند و در صورت قهرمانی در پایان این فصل، از این حیث با شوماخر مساوی می‌شود.
 نکات جالب
همیلتون که روزی شرایط اقتصادی خوبی نداشت، در سال 2015 در فهرست ثروتمندترین شهروندان انگلیسی قرار گرفت. بنا به گزارش رسانه‌های این کشور، ثروت او چیزی در حدود 250 میلیون پوند است. او همچنین از یک خانه یک طبقه در شمال لندن، به کاخی بزرگ در موناکو رسیده که فقط دو اتاقش مربوط به کفش‌های اوست. او همچنین تنها راننده‌ای است که در یک فیلم انیمیشن به نام « ماشین‌ها »، جای یکی از شخصیت‌ها حرف زد. همچنین همیلتون در یکی از مجموعه بازی‌های Call of Duty جای یکی از شخصیت‌ها حرف زد.


 آمارهای منحصربه‌فرد
به غیر از 92 پیروزی که راننده 35 ساله تیم مرسدس یکشنبه شب در پرتغال به دست آورد، او در سال‌های حرفه‌ای خود آماری به جا گذاشته که برخی از آنها به این شرح است:
97: او با 97 بار قرار گرفتن در خط نخست مسابقات فرمول 1، از این حیث رکورددار است. دومین نفر پشت سر او، شوماخر با 68 شروع از خط نخست قرار دارد.
 161: همیلتون در این 13 سال توانسته 161 بار مسابقات را روی یکی از سکوهای اول تا سوم به پایان برساند. باز هم در اینجا، نفر دوم شوماخر است که 155 بار به این موفقیت رسیده بود.
 3431: بیشترین امتیازی که همیلتون در تاریخ بازی‌های فرمول یک به دست آورده است. در رده دوم، سباستین فتل با 2985 امتیاز قرار دارد.
 24:  این راننده انگلیسی تا امروز توانسته در 24 کشور مختلف دنیا، مسابقات فرمول یک را به عنوان نفر اول به پایان برساند.