پایان تاریخ مصرف ترامپ برای جمهوریخواهان

پایان تاریخ مصرف ترامپ برای جمهوریخواهان


رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 ر ا عملا باخته‌است. در این میان، بسیاری از جمهوریخواهان ترجیح داده‌اند در مجادله ترامپ با ساختار انتخاباتی آمریکا، دیگر بیش از این وی را همراهی نکنند. این موضوع خشم ترامپ و نزدیکانش را برانگیخته‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا اکنون نسبت به یک حقیقت مهم آگاه شده‌است: این‌که اگر او در نهایت در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست بخورد، مسببان این شکست تنها دموکرات‌ها نیستند. اگر جمهوریخواهان ناراضی از ترامپ در انتخابات پیش رو آرای خود را به سود بایدن به گردش در نمی‌آوردند، رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه بر پیروزی در آریزونا و پیروزی آسان در جورجیا می‌توانست در ایالاتی مانند میشیگان و ویسکانسین ( که در آنجا نیز برخی طرفداران قبلی ترامپ به بایدن رای داده‌اند) نیز پیروزی خود در سال 2016 را تکرار کند. در این صورت، شکست ترامپ در نوادا و پنسیلوانیا نیز تاثیری در شکل‌گیری پیروزی نهایی وی در انتخابات نداشت.  سکوت اعضای کابینه ترامپ در قبال نتایج انتخاباتی اعلام شده در آمریکا نیز در نوع خود قابل تامل است. بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تمرکزی ویژه بر انفعال مایک پنس، معاون ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات‌متحده در برهه فعلی کرده و معتقدند این دو به همراه بسیاری دیگر از اعضای کابینه، شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را پذیرفته و بیش از این نمی‌خواهند بابت همراهی با رئیس‌جمهوری آمریکا هزینه بپردازند. البته نباید فراموش کرد با شکست احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، تاریخ مصرف این سیاستمداران نیز به طور طبیعی به پایان خواهدرسید، حتی اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 یا 2028 شاهد سرکارآمدن شخصیتی جمهوریخواه در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات‌متحده باشیم. در هر حال، بخش اعظم خشم ترامپ، حتی بیشتر از بایدن، متوجه جمهوریخواهانی است که شکست وی را در حساس‌ترین آوردگاه سیاسی وی رقم زدند.
البته برخی منابع تحلیلی در آمریکا مدعی‌اند اگر چالش( در شمارش آرای انتخاباتی) تنها در یک ایالت مانند پنسیلوانیا وجود داشت، جمهوریخواهان به صورت تمام عیار از رئیس‌جمهوری فعلی(ترامپ) حمایت می‌کردند؛ اما ترامپ اکنون بازی را در چند ایالت باخته‌است؛ ایالاتی که بازگرداندن نتایج انتخاباتی در هر یک از آنها مولد بحران‌های جدید و غیرقابل پیش‌بینی‌تری در این کشور خواهد بود.
اکثریت قریب به اتفاق جمهوریخواهان سنا(به‌جز سناتور کالینز) که انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 را پیش‌بینی کرده‌بودند، به انتصاب ناعادلانه ایمی برت به عنوان قاضی جدید دیوان عالی رای مثبت دادند؛ موضوعی که نشان می‌دهد آنها تصور پیروزی بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر( آن هم به سبک و سیاق فعلی) را نکرده‌بودند. در اینجا مروری بر انتقادات صورت گرفته از ترامپ از سوی سناتورهای جمهوریخواه خواهیم‌داشت. چنانچه اشاره شد، این انتقادات بعد از آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ بدون ارائه سند و مدرک مدعی پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ و خواهان توقف شمارش آرا در برخی ایالت‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز شد. میچ مکانل، رهبریت اکثر سنا که به‌ندرت از سیاست‌های ترامپ انتقاد می‌کرد، گفت: وی به‌صراحت از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌است تا به طرح دعاوی احساسی در خصوص شمارش آرای پستی و جلوگیری از شمارش این آرا در ایالاتی مانند نوادا، پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا و جورجیا پایان دهد. درخواستی که البته از سوی ترامپ مورد توجه قرار نگرفته‌است. مارکو روبیو سناتور تندرو و جمهوریخواه فلوریدا نیز با انتقاد از مواضع اخیر ترامپ عنوان‌کرده‌است روزها سپری کردن برای شمارش آرای قانونی تقلب نیست. مواضع روبیو، دقیقا مانند مواضع بایدن، کامالا هریس و دموکرات‌هاست.  راب پورتمن، سناتور جمهوریخواه اوهایو نیز در بیانیه‌ای با انتقاد از مواضع انتخاباتی ترامپ هشدار داده‌است:  طبق قانون اساسی ما قانونگذاران ایالتی قوانین را تعیین می‌کنند و ایالت‌ها انتخابات ما را اداره می‌کنند. ما باید به این روند احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم همه آرا مطابق با قوانین ایالتی شمارش می‌شوند. با همه این اوصاف، می‌توان گفت تاریخ‌مصرف ترامپ برای بسیاری از جمهوریخواهان آمریکا پایان یافته‌است.