نسخه Pdf

ترامپ؛ مردی که با رسانه‌ها آمد و با رسانه‌ها رفت!

ترامپ؛ مردی که با رسانه‌ها آمد و با رسانه‌ها رفت!

سیدمحمدعلی سیدحنایی مدال‌آور المپیاد سواد رسانه‌ای

دقیقا ۴ سال از انتخابات قبلی ایالات متحده آمریکا می‌گذرد. جایی که ترامپ، چهره مشهور  تلویزیون و تاجر نامدار وارد کارزار عرصه سیاست شد.
از همان ابتدا موضع‌گیری‌‌هاو رفتار و ادبیات خاص و خارج از عرف دیپلماتیک و سیاسی او مورد قضاوت قشرهای مختلف سیاسی و اجتماعی داخل و خارج از آمریکا قرار گرفت. ترامپ شومن رسانه‌ بود و بهتر از رقبایش می‌دانست تنها با جلب نظر مخاطب عمومی رسانه‌ها و با استفاده از وعده‌های انتخاباتی عجیب  می‌تواند در برابر سیاستمداران کارکشته به‌عنوان کسی که سابقه‌ سیاسی ندارد کاری از پیش ببرد و این ابتدای پایه‌گذاری مکتب ترامپیسم بود؛ مکتبی که امروز چیزی نزدیک ۱۳ میلیون بیش از چهار سال قبلش، یعنی ۷۲ میلیون طرفدار دارد!
 روز انتخابات فرا رسید و پس از چند روز خبری عجیب همه را به شوک فرو برد! خبر ، عجیب و باورنکردنی بود: ترامپ  رئیس جمهور ایالات متحده شد! و این اتفاق برخلاف اغلب پیش‌بینی‌هابود؛ آمار نشان می‌داد ترامپ یک‌هفتم رقیب خود هیلاری کلینتون هزینه انتخاباتی داشته است یعنی ۲۷ میلیون دلار در برابر ۱۸۸ میلیون دلار! آمار نظرسنجی‌ها هم حاکی بود که محبوبیت او بین ۱۰ الی ۱۵ درصد کمتر از کلینتون است؛ اما او به‌عنوان رییس جمهور منتخب اعلام شد. تنها با کمک و حمایت سرمایه پنهانش یعنی آقای روپرت مرداک رئیس کمپانی رسانه‌ای فاکس و دوست صمیمی و قدیمی او. بعضی از رسانه‌های مشهور و پرطرفدار شرکت فاکس عبارتند از: وال استریت ژورنال، فاکس نیوز و …
 او از همان ابتدا به دنبال عملی کردن وعده‌های انتخاباتی عجیب و غریبش رفت و یکی پس از دیگری آن‌ها را عملی ساخت. نکته جالب در مورد ترامپ شیوه کار خاص او با رسانه‌ها بود، او همواره به سه نکته اساسی رسانه‌ای توجهی جدی داشت و این امر سبب شد تا او از خود یک شخصیت رسانه‌ای عجیب و غریب بسازد که حالا حتی بعد از اعلام شکستش در انتخابات همچنان با یک توییت بتواند سیستم دموکراسی و انتخابات آمریکا را به چالش بکشد!
او همیشه اولین خبرهای مهم را خودش اعلام می‌کرد، به حواشی جنجالی و خاص می‌پرداخت و همواره سعی در جلب توجه عمومی داشت و به هر قیمتی که شده حتی با ابراز نظرهای عجیب و تمسخرآمیز خودش را در صدر اخبار حفظ می‌کرد و با کمک این سه اصل اساسی توانست شخصیتی رسانه‌ای قدرتمند برای خودش تشکیل دهد.
اما با تمام این نکات، اشتباه بزرگ رسانه‌ای ترامپ که می‌توان آن را دلیل اصلی شکست او قلمداد کرد درافتادن او با رسانه‌های اصلی آمریکا (Media Mainstream) بود! جایی که ترامپ این رسانه‌ها را تولیدکننده اخبار دروغ و Fake news خواند و با شرکت دوستش به مصاف رسانه‌ای با آنها رفت و آنها هم کم نگذاشتند و در طول ۴ سال هزاران ساعت برنامه بر علیه او ساختند 
حالا ترامپ با تلاش همه‌جانبه این رسانه‌ها شکست خورده؛ اما توانسته پایگاه اجتماعی بزرگ تاسیس کند با حداقل ۷۲ میلیون طرفدار!
ترامپ مرد معروف دنیای رسانه و اقتصاد و حالا سیاست احتمالا به دنبال جبران شکست انتخاباتی‌اش و همچنین بدهی‌های سنگین برند معروفش یعنی TRUMP بیش از هر موقع به فکر تشکیل یک شرکت رسانه‌ای است. شرکتی که نیاز اصلی او یعنی مورد توجه واقع شدن را برآورده می‌سازد و می‌تواند بستری بزرگ و البته خطرناک برای اشاعه مکتب ترامپیسم و طرز تفکر خاص او و هوادارانش باشد!