نسخه Pdf

یک مادرانه  ایرانی

«مامان‌ها»و 5 ارزشی که برای ترویج آن تلاش کرد

یک مادرانه ایرانی

یوسف هاشمی روزنامه‌نگار

        خانواده
«مامان‌ها» هرچند در ظاهر صرفا برنامه‌ای برای مادران است اما واقعیت پشت این برنامه، توجه ویژه به جایگاه «خانواده» به مفهوم کامل آن یعنی پدر، مادر و فرزندان است. البته که نقش مادر به‌عنوان ستون خیمه خانواده غیرقابل‌انکار است اما «مامان‌ها» سعی کرده تا در کنار توجه به دغدغه‌ها و دلنگرانی‌های مادرانه، از نقش پدران و فرزندان هم در خانواده بگوید تا «مامان‌ها» به معنی واقعی کلمه یک برنامه خانوادگی باشد نه صرفا یک برنامه برای مادران.
       فضیلت معمولی بودن
«دورهمی متفاوت مامان‌های معمولی» این عنوانی است که در صفحه فضای مجازی این برنامه برای معرفی «مامان‌ها» استفاده شده است. «مامان‌ها» سعی کرده تا روایتگر زندگی مامان‌های معمولی باشد. البته که در برخی از موارد شماری از مامان‌های حاضر در برنامه از‌جمله چهره‌های سرشناس در فضای مجازی بودند اما جریان کلی برنامه به نمایش زندگی و رفتارها و خواسته‌های مادران اختصاصی داشت که از منظر طبقه اجتماعی و وضعیت زندگی، انسان‌هایی معمولی هستند. نکته اینجاست که تمرکز و برنامه‌سازی برای مادران معمولی که بخش عمده‌ای از جامعه ایرانی را در‌برمی‌گیرد، ارتباط‌گیری مخاطبان با برنامه را نیز تسهیل می‌کند.
       اشتراک مشکلات مادران
اشتراک دغدغه‌ها و مسائل مادرانه از دیگر ارزش‌های مهمی است که در «مامان‌ها» مورد توجه قرار گرفته است. صحبت کردن درباره عذاب‌وجدان‌های مادرانه، دغدغه‌ مادران شاغل، سختی‌های روحی و جسمی وارد بر مادران مثل بیخوابی‌های مادرانه یا کنایه‌های گروهی از افراد جامعه خطاب به مادران که می‌خواستی بچه نیاوری یا این‌که چرا بیش از دو بچه آورده‌ای؟ و مواردی از این دست که باعث فشار روحی و روانی به مادران می‌شود همه از‌جمله موضوعاتی است که «مامان‌ها» سعی کرد تا با باز کردن باب گفت‌وگو درباره آن فضایی همدلانه را برای مادران پدید آورد؛ فرصتی برای آن‌که مادران دغدغه‌های واقعی خود را در قاب تلویزیون ببینند و از تجربیات سایر مادران استفاده کنند.
       ارتقای کیفیت فرزندپروری
اما داشتن فرزند صرفا محدود به مسأله رشد جسمانی او نیست؛ بلکه ارتقای کیفیت فرزندپروری و تربیت درست کودکان نیز از‌جمله مسائلی است که هر مادری برای آن دغدغه دارد و در بسیاری از موارد به آن اندازه‌ای که درباره مسائل جسمی کودکان در برنامه‌های مختلف تلویزیون و رسانه‌ها صحبت می‌شود، درباره جزئیات تربیت کودکان مثل زمان و شرایط استفاده کودکان از تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای، موبایل، کتابخوانی برای کودکان و مواردی در ارتباط با مقایسه کودکان با هم همه از جمله مواردی است که در حوزه تربیت فرزندان اهمیت دارد و «مامان‌ها» نیز سعی کرد به اندازه وسع خود 
به آنها بپردازد.
       فرزندآوری
همچنان که تربیت فرزندان فعلی اهمیت دارد، تبلیغ و ترویج فرزند‌آوری نیز حائز‌اهمیت است؛ ‌به‌ویژه آن‌که در شرایط فعلی جامعه ایرانی و نگرانی در ارتباط با پیر شدن جمعیت کشور در آینده نه چندان دور، موضوع فرزندآوری تبدیل به یک دغدغه ملی شده است و «مامان‌ها» تلاش کرد تا در کنار صحبت درباره سختی‌ها و مشکلات مادری، از لذت‌ها و شیرینی‌های فرزندآوری و پرورش فرزند نیز بگوید تا به شیوه خود جامعه ایرانی را به سمت و سوی فرزندآوری سوق دهد. نیازی که باید در آنتن رسانه ملی نیز بیش از اینها به آن توجه شود.
ضمیمه چار دیواری