چهره سینما ترسناک می‌شود

«هالووین هیوبی» و نظرات متفاوت منتقدان و تماشاگران

چهره سینما ترسناک می‌شود

 در بین فیلم‌های گونه ترس و دلهره، هالووین جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. تعداد تولیدات فیلم‌های هالووینی در سال‌های اخیر به‌قدری زیاد شده که حالا می‌توان از گونه محصولات هالووینی اسم برد. جشن سالانه هالووین که به جشن ترس معروف است، هر سال با دقت تمام از سوی مردم آمریکا برگزار می‌شود و آنها در این جشن تا می‌توانند یکدیگر را می‌ترسانند و وحشت خلق می‌کنند. همین نکته، دست صنعت سینما را باز می‌کند تا با تولید فیلم‌هایی که داستان‌هایشان در این شب ترسناک اتفاق می‌افتد، هم تماشاگران علاقه‌مند را سرگرم کرده و هم محصولات پرفروشی تولید کنند که چرخ صنعت سینما و عواملش را بگرداند. «هالوین هیوبی» یکی از همین فیلم‌هاست که داستانش را به زبانی کمدی و ترسناک تعریف می‌کند و آدام سندلر، کمدین سرشناس را در محور ماجراهایش دارد.
استیون بریل، کارگردان این کمدی ترسناک فیلمنامه آن را با همکاری تیم هرلیهی و خود سندلر نوشته است. در حقیقت، طرح اصلی فیلمنامه از سندلر است و تعجبی ندارد که خودش نقش اصلی فیلم را بازی کرده است. شرط او برای ساخت فیلم، حضورش در این نقش بوده است! البته این کمدین در تولید هالووین هیوبی هم مشارکت داشته و یکی از تهیه‌کنندگان آن به حساب می‌آید. شبکه اینترنتی نتفلیکس که ارتباط کاری نزدیکی با سندلر دارد و قبل از این چند فیلم با بازی او تولید و پخش کرده، تهیه‌کننده اصلی فیلم است. مدیران نتفلیکس رقم هزینه‌های فیلم را اعلام نکرده‌اند، اما تاکید می‌کنند که نمایش زنده و استریم آن برایشان سودآور بوده است.
در داستان فیلم هیوبی دوبیوس سندلر مردی مجرد است که با مادر پیرش در ماساچوست زندگی می‌کند. اهالی شهر او را به‌خاطر این‌که کمی عقب‌مانده است مسخره می‌کنند و دوستی ندارد. در جریان مراسم سالانه هالووین، او به‌عنوان کمک‌کننده به اهالی شهر در سطح شهر گشتزنی می‌کند. یک روز قبل از جشن، هیوبی به والتر (استیو بوسمی) همسایه تازه‌وارد محل شک می‌کند. در همین حال، خبر می‌رسد که ریچی (راب اشنایدر)، جانی خطرناک روانی از زندان فرار کرده و در حوالی شهر است. همه این اتفاقات هیوبی را قانع می‌کند که هالووین خطرناکی در پیش است. با ناپدید شدن ناگهانی تعدادی از اهالی، شک هیوبی به یقین تبدیل می‌شود. نکته جالب این است که افراد گمشده کسانی هستند که به نوعی در آزار هیوبی دست داشته‌اند و نوعی گرگینه در دزدیدن آنها نقش داشته است. انگشت اتهام متوجه والتر و ریچی است، اما مشخص می‌شود تمام این اتفاقات کار مادر پیر هیوبی است که قصد دفاع از فرزندش را داشته است.
کار مشترک ترسناک
جولای 2019 نتفلیکس اعلام کرد کار مشترک جدیدی را با سندلر تولید می‌کند که حال و هوایی ترسناک دارد. همان ماه کار فیلمبرداری هالووین هیوبی در شهر سلما ماساچوست آغاز شد و گروه سازنده به مدت یک ماه در این مکان اقامت کردند. اوایل ماه اکتبر امسال که فیلم به صورت زنده پخش شد، تماشاگران استقبال بسیار خوبی از آن کردند. نتفلیکسی‌ها گفتند در دو هفته اول پخش استریم هالووین هیوبی، این کمدی ترسناک پربیننده‌ترین فیلم اینترنتی بوده است. اما با وجود استقبال بالای تماشاگران از این فیلم در ایام جشن هالووین، منتقدان چندان نظر خوشی به آن نشان ندادند. واکنش منتقدان به این کمدی ترسناک معمولی بود و گفتند نتوانسته انتظاراتی را که از سندلر می‌رود، برآورده کند. به نوشته نشریه راتن تومیتوز: «فیلم البته دوستداران سندلر را راضی می‌کند، اما در رابطه با بقیه تماشاگران نمی‌تواند چنین حالتی را به‌وجود بیاورد. یک فیلم خوب و قابل قبول، باید بتواند تمام بینندگانش را خشنود کند و نه فقط یک گروه خاص را.»
دیوید اهریلچ دیگر منتقد سینما هم چنین می‌نویسد: «واقعیت این است که در بین فیلم‌هایی که سندلر در چند سال اخیر بازی کرده، این یکی قابل‌قبول‌تر و موجه‌تر است. همکاری‌های مشترک قبلی بازیگر با نتفلیکس، فیلم‌هایی نبودند که بتوان حسابی رویشان باز کرد. هالووین هیوبی تلاش دارد سندلر را به‌عنوان کمدینی قابل قبول به تماشاگران عرضه کند و این گام مهمی برای بازیگر به حساب می‌آید. بعد از مدت‌ها آدم احساس می‌کند می‌تواند با خیال راحت بنشیند و فیلمی از سندلر را به مدت 90 دقیقه تماشا کند و حس کسالت و خستگی نداشته باشد.»
نتفلیکس  نگران نیست
اما به نظر می‌رسد مدیران نتفلیکس چندان نگران این نوع نقدها نیستند و قصد دارند در آینده نزدیک دوباره فیلم‌هایی با همکاری سندلر تهیه و تولید کنند. دلیلش هم مشخص است: این همکاری مشترک سودآور است! نتفلیکسی‌ها چند روز قبل اعلام کردند تماشاگران سینما روی خط اینترنت تا حالا بیش از دو میلیارد ساعت، به تماشای فیلم‌های نتفلیکسی سندلر نشسته‌اند. با این حجم از تماشای استریم فیلم، نتفلیکس تبدیل به اولین شبکه موفق پخش اینترنتی جهان تبدیل شده است. با چنین میزان موفقیتی است که نتفلیکس اعلام کرده برای سال جدید میلادی، برنامه‌های بیشتر و وسیعتری دارد و وعده‌های زیادی به دوستداران محصولات سینمایی داده است.
به گفته مدیران این شبکه اینترنتی، هالووین هیوبی توانسته بیشترین بازدید‌کننده سال 2019 آمریکای شمالی را در بازار استریم داشته باشد. نزدیکان سندلر می‌گویند او در نتفلیکس خانه کرده و قصد ندارد با هیچ تولیدکننده دیگری همکاری کند! سندلر و نتفلیکس این روزها خودشان را آماده همکاری مشترک تازه‌ای به نام «مرد فضایی بومیا» می‌کنند که براساس داستان سال 2017 یاروسلاو کالفار ساخته می‌شود. سندلر در این درام علمی ـ تخیلی فضانوردی است که به تنهایی برای انجام یک ماموریت مهم به فضا فرستاده می‌شود. به گفته یکی از مدیران نتفلیکس: «شما برای فیلم‌هایتان، به‌جز سندلر هیچ بازیگر نقش اول بهتری پیدا نمی‌کنید.»
شبکه نتفلیکس که لقب غول استریم را گرفته، این روزها به دنبال شکار ستارگان درجه یک سینما برای تولیدات اینترنتی خودش است. با وجود موفقیت کلان آدام سندلر به عنوان همکار این شبکه، تاکنون هیچ‌یک از ستارگان مشهور سینما قرارداد همکاری با شبکه نتفلیکس را امضا نکرده‌اند.

جشن ترس ایرانی
به صورت طبیعی قرار نیست هر نوع جشنی که در کشورهای خارجی برگزار می‌شود، مشابه ایرانی هم داشته باشد. اصلا جشن هالووین یکی از آن چیزهایی است که خاص خود آمریکایی‌هاست و به آن صورت در بقیه کشورهای دنیا انجام نمی‌شود. با این حال، در ایران جشن چهارشنبه‌سوری وجود دارد که در آخرین چهارشنبه سال خورشیدی برگزار می‌شود. در این آیین باستانی و کهن، مردم از روی آتش می‌پرند و قاشق‌زنی می‌کنند. در این مراسم خبری از ترس و دلهره هم نیست و فقط مسؤولان همه‌ساله به خانواده‌ها هشدار می‌دهند که با ترقه‌بازی، برای خودشان و فرزندانشان دردسر درست نکنند. سهم سینمای ایران از مراسم چهارشنبه‌سوری چیست؟ قبل از پاسخ دادن به این پرسش، باید به این واقعیت اشاره کرد که سینمای ایران در چند دهه اخیر متاسفانه نگاه مهربانی به روزهای مهم در تقویم سالانه نداشته و از جشن‌ها و مراسم‌های سنتی استفاده بهینه‌ای در داستان‌هایش نکرده است. با چنین وضعیت و اوضاع و احوالی است که باید گفت چهارشنبه‌سوری هم چندان در داستان‌ها و فیلمنامه‌های محصولات سینمای ایران راه نداشته و به بازی گرفته نشده است. البته فیلمساز معتبر و مهمی چون اصغر فرهادی درام خانوادگی پرتنش و تحسین‌شده‌ای چون «چهارشنبه‌سوری» را در کارنامه‌اش دارد، اما بعد از تماشای فیلم معلوم می‌شود که روز چهارشنبه‌سوری فقط به‌عنوان یک روز در داستان فیلم جای گرفته و خود مراسم و حواشی‌های آن، نقش پررنگی در داستان ندارند و قوه محرکه‌اش نیستند. داستان دعوای زن و شوهری این فیلم، می‌توانست در هر روز دیگری از سال هم اتفاق بیفتد و ارتباطی به روزی که در حال رخ دادن است، نداشته باشد.