روحانی: آنچه وعده دادیم عمل کردیم

رئیس‌جمهوری در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت دولت دوازدهم می‌تواند در ماه‌های آینده نمره قابل‌قبولی بگیرد

روحانی: آنچه وعده دادیم عمل کردیم

رئیس‌جمهوری دیروز در نشست خبری که به دلیل شیوع کرونا با شرایط متفاوتی نسبت به نشست‌های خبری گذشته برگزار شد به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد. با توجه به سوالات مطرح شده، بخش زیادی از سخنان رئیس‌جمهوری در این نشست به چشم‌انداز توافق هسته‌ای و احتمال بازگشت آمریکا به برجام اختصاص داشت. روحانی همچنین درباره نگاه دولت به طرح اخیر مجلس برای رفع تحریم‌ها توضیحات بیشتری داد و از بودجه 1400 گفت. وی اعلام کرد این بودجه واقع‌بینانه تهیه شده و تولید و فروش نفت در سال آینده حتی می‌تواند بیش از میزان پیش‌بینی شده یعنی دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز باشد. مباحث دیگری از جمله تعامل قوا، روابط با همسایگان و حاشیه‌های سخنرانی رئیس‌جمهوری ترکیه، ترور شهید فخری‌زاده و.... از دیگر مباحثی بود که رئیس‌جمهوری در این نشست خبری درباره آنها صحبت کرد و البته سوال دو خبرنگار درباره این‌که آیا میان دولت ایران و تیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا پیامی رد و بدل شده‌است ،از سوی رئیس‌جمهوری بدون پاسخ ماند. رئیس‌جمهوری در این نشست خبری با بیان این‌که شرایط چند سال اخیر، سخت‌ترین شرایط کشور در یک قرن گذشته بوده ،گفت: شیوع ویروس کرونا و جنگ تحمیلی اقتصادی، سخت‌ترین شرایط را برای مردم ایجاد کرده‌است. روحانی با بیان این‌که در بیش از هفت سالی که از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌گذرد به وعده‌های خود عمل کرده‌است برخی از این وعده‌ها را این‌گونه برشمرد: اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن آنها به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته‌ای به عنوان حق مسلم ملت ایران، رهانیدن کشور از پرونده پی‌ام‌دی. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که اقدامات دولت در این سال‌ها یک مدیریت قابل قبول بوده ، تصریح کرد: دولت با وجود شرایط سخت می‌تواند نمره قابل قبولی از مردم بگیرد.

یک دقیقه هم به ادامه تحریم رضایت نمی‌دهیم
روحانی با تاکید بر این‌که تلاش دولت این است که در هفت ماه باقیمانده از عمر خود، طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کندیادآور شد: ما وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم. البته پاسخ ندادن ما به حرف‌هایی که علیه ما زده می‌شود، نشان‌دهنده این نیست که پاسخی نداریم بلکه به دلیل این است که وقت آن را نداریم و به دنبال خدمات هستیم.
وی یکی از خدماتی را که دولت به شدت دنبال می‌کند، شکستن تحریم دانست و افزود: دولت با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود که البته هدف اصلی ترامپ این بود برجام از بین برود و برخی در داخل هم دنبال این بودند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: این‌که می‌گوییم ما در برجام به حقوقمان دست یافتیم مقصود این نیست که مذاکرات انجام شده، بی‌نقص بوده. همه چیز در دنیا نقص دارد و ممکن است در این توافق هم ایراداتی باشد اما در تاریخ ایران حتما چنین توافقی بی‌سابقه است و در تاریخ منطقه نیز من مشابه آن را به یاد ندارم.
وی با بیان این‌که عده‌ای تلاش کردند برجام را نابود کنند، افزود: اما ما آن را حفظ کردیم و با‌وجود این‌که دست و پای آن را شکسته بودند با همین دست و پای شکسته مقابل ترامپ ایستاد و سه بار در سازمان ملل آمریکا را مفتضح کرد.
روحانی ادامه داد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خودشان دست یابند و دولت نخواهد گذاشت عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند. عده‌ای می‌خواهند این کار را بکنند ولی ما یک دقیقه هم به آن رضایت نخواهیم داد و در مقابل آن خواهیم ایستاد. تحریم باید بشکند و این حق مردم است و آمریکا باید به تعهدات خود برگردد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که آیا این اظهارات او پاسخی به طرح مجلس در زمینه رفع تحریم‌هاست،گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در اولین فرصت ممکن، تحریم ظالمانه را از دوش مردم برداریم و همین ساعت هم اگر ممکن باشد به ساعت بعدی موکول نمی‌کنیم و هر وقت 1+4 یا 1+5 به تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات خود بر می‌گردیم.
رئیس‌جمهوری افزود: عنوان طرح مجلس اقدام راهبردی برای رفع تحریم است، نه ادامه تحریم. نمایندگان در همین زمینه اصولی را برای برداشته شدن تحریم تهیه کرده‌اند و این‌که آیا این قانون با هدف آن، همخوانی دارد بحث دیگری است.
روحانی گفت: در هر صورت هر وقت طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند ما هم بر می گردیم و هیچ چیز مانع اقدام متقابل ما نخواهد بود.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که کاهش تعهدات ایران از اردیبهشت 98 آغاز شده تصریح کرد: آنچه الان در حال اجراست از جمله فعال شدن سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام یا مسائلی که مجلس گفته، همه در قالب آن چیزی است که سال قبل به دنیا در قالب پنج گام کاهش تعهدات هسته‌ای اعلام کردیم. اکنون هم اگر آمریکا برگردد و اشتباهات گذشته را جبران کند و به شرایط 2017 برگردد، ما هم به تعهدات خود بر می‌گردیم و مشکلی نداریم.
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا پیام خاصی میان ایران و دولت بایدن رد و بدل شده‌است، گفت: شرایط در دولت جدید آمریکا تغییر خواهد یافت و حتی اگر ترامپ می‌ماند هم تغییر می‌کرد. ما علاقه‌مند به گسترش روابط با کشورهای اروپایی، غربی و همسایگان هستیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم و رسیدن به این مساله ساده است. طرف مقابل اگر آماده برگشتن به سال 2017 باشد ما هم آماده هستیم و در زمان کوتاهی عملیاتی خواهد شد.
منکر اشکالات مدیریتی موجود نیستم
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اقتصادی گفت: بخشی از گرانی به جنگ اقتصادی برمی‌گردد و بخشی از آن به مدیریت ناصحیح و همچنین عدم برخورد لازم و کافی با محتکران.
وی با بیان این‌که من منکر اشکالات مدیریتی موجود نیستم، گفت: به همین دلیل به وزرا و مسؤولان تذکر داده‌ام و در حال پیگیری هستم و امیدوارم در ماه‌های آینده شرایط بهتری داشته باشیم.
روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره ریشه مشکلات اظهار کرد: ریشه مشکلات را به چهار عامل می‌توان نسبت داد؛ مشکلات ساختاری، مشکلات ناشی از تحریم، مشکلات ناشی از مدیریت ناصحیح و مشکلاتی که ناشی از همنوایی مخالفان دولت با مخالفان نظام است.
وی افزود: رهبری می‌گویند ما در جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده جنگ، رئیس‌جمهوری است اما در همین شرایط عده‌ای به‌جای کمک به فرمانده، دائم به‌دنبال ایجاد مشکل هستند؛ همسویی مخالفان دولت با مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان یکی از مشکلات بزرگ ماست.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که مدیریت، حتما نقص دارد و بی‌ایراد نیست، گفت: اما باید به نقش مخالفان دولت در ایجاد مشکلات هم اشاره کرد. ما به تنهایی نمی‌توانیم جنگ را اداره کنیم و همه باید کمک کنند. چرا فقط به دولت حمله می‌شود که در وسط میدان جنگ است. چرا به بقیه حمله نمی‌شود. وقتی کسی به دولت توهین و فحاشی می‌کند چرا تشویق می‌شود. آیا کسی جرات دارد به قوه قضاییه یا نیروهای مسلح توهین کند.
بودجه 1400، نقطه‌ضعفی ندارد
روحانی در پاسخ به سوالی درباره بودجه عنوان کرد: نقطه‌ضعفی برای بودجه 1400 قائل نیستم و این بودجه به بهترین شکل تدوین شده‌است.
وی با بیان این‌که ما سال آینده به‌طور متوسط تا پایان سال روزی دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت و میعانات تولید می‌کنیم و به فروش خواهیم رساند، افزود: بودجه جاری به نفت متکی نیست و درآمد نفت در زمینه توسعه کشور و حمایت از اقشار محروم صرف می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه سال آینده و میزان تولید نفت پیش‌بینی شده در این لایحه گفت: شرایط دنیا شرایطی نیست که جنگ اقتصادی و تحریم ادامه یابد، بنابراین بودجه برمبنای واقع‌نگری و نه خوشبینی است.
روحانی با تاکید بر این‌که دوران جنگ اقتصادی به سرآمده و نمی‌تواند ادامه داشته‌باشد، عنوان کرد: حتی اگر ترامپ هم پیروز می‌شد ناچار بود تحریم را کنار بگذارد. بنابراین ما قطعا در سال آینده روزانه دو میلیون و 300هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم و می‌فروشیم. البته من به وزارت‌نفت مقادیر بالاتر از این را دستور داده‌ام.
وی افزود: البته ممکن است همه دومیلیون و 300هزار بشکه در بازار خارجی فروش نرود و ممکن است فروش 500هزار بشکه در داخل باشد.
وکیل‌الدوله از آن حرف‌های بی‌معناست
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به برخی از لوایح دولت که در مجلس مانده، یکی از این لوایح را لایحه تشکیل وزارت بازرگانی خواند و گفت: در اولین دیداری که ما با رهبر انقلاب داشتیم ایشان اشکال وارد کردند که چرا چارت این وزارتخانه (وزارت صمت) را یک وزیر اداره می‌کند و ما هم بر همین مبنا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را تهیه کرده و به مجلس قبل فرستادیم.
وی با بیان این‌که دولت هم مانند مجلس، برآمده از مردم است، گفت: عنوان وکیل‌الدوله که به برخی از نمایندگان حامی دولت داده می‌شود از آن حرف‌های بی‌معنای امروز است زیرا همه‌چیز در اختیار مردم است و هم دولت و هم مجلس از سوی مردم انتخاب می‌شوند و ما هم از هر طرحی که به نفع مردم باشد حمایت می‌کنیم.
روحانی در پاسخ به سوال تلویزیون چین درباره ترور شهید فخری‌زاده، گفت: هدف رژیم‌صهیونیستی از ترور شهید فخری‌زاده این بود که در روزهای پایانی حکومت منحوس ترامپ، منطقه را به جنگ بکشد.
وی با بیان این‌که ایران، شهید فخری‌زاده را دانشمندی بنام و گرفتن انتقام خون او را حق خود می‌داند، گفت: این کار در زمان و مکان مناسب انجام خواهد شد و نمی‌گذاریم دیگران این زمان و مکان را برای ما تعیین کنند.
هیچ پیش شرطی نخواهیم پذیرفت
روحانی در پاسخ به سوال شبکه ان‌بی‌سی آمریکا درباره اظهارات بایدن مبنی بر این‌که به دنبال توافق قدرتمندتری نسبت به برجام است، گفت: من چنین تعبیری ندیدم که آقای بایدن گفته‌باشد، اگر بخواهم به توافق برگردم باید توافق دیگری داشته‌باشیم. این حرف ترامپ است.
وی افزود: البته فارغ از این‌که بایدن چه گفته‌است موضع ما این است که ما هیچ پیش‌شرطی را از هیچ‌کسی نخواهیم پذیرفت. برجام قابل مذاکره نیست و نمی‌توان دوباره آن را بررسی کرد. مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی با برجام و هسته‌ای ندارد. اینها قبلا بحث شد و ماه‌ها آمریکا می‌خواست مسائل موشکی را وارد مذاکرات کند و ما رد کردیم و گفتیم قابل مذاکره نیست. ترامپ از این مسائل بی‌خبر بود و نمی‌دانست اما آقای بایدن به خوبی آگاه است و می‌داند اینها قابل طرح نیست.
وظیفه همه را قانون مشخص کرده‌است
روحانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعامل قوا گفت: ما به دنبال تعامل با قوای دیگر هستیم و شرایط کشور شرایط تعامل است و وظیفه همه را قانون مشخص کرده‌است.
وی افزود: ما در حال جنگ هستیم و همه باید به فرمانده در حل مشکلات کمک کنند و نباید فرمانده تضعیف شود.
روحانی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر این‌که لایحه بودجه ارائه شده، ممکن است برای دولت بعدی ایجاد مشکل کند، تصریح کرد: من به فکر این دولت و آن دولت نیستم، برای من نظام مطرح است و تمام تصمیماتی که در این دولت گرفته می‌شود در راستای منافع نظام است. بودجه را هم بر اساس تحلیل و شوخی نمی‌نویسیم بلکه بر اساس محاسبات دقیق است و میزان تولید و فروش نفت که در بودجه در نظر گرفته‌شده ربطی به این‌که چه کسی در آمریکا روی کار بیاید نخواهدداشت. البته اگر تحریم برداشته‌شود صادرات نفت ما خیلی بیشتر از دو میلیون و 300هزار بشکه است.
با توضیحات ارائه شده می‌توانیم از سخنرانی جنجالی اردوغان عبور کنیم
رئیس‌جمهوری درباره حاشیه‌های ایجاد شده پس از سخنرانی اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: حق مردم ماست که احساسات و اعتراض خود را نسبت به این سخنرانی نشان دهند؛ زیرا تمامیت ارضی برای ما مهم است. اما باید به این نکته هم توجه کرد که وزیرخارجه ترکیه به صراحت به آقای ظریف گفت آقای اردوغان قصدی نداشته که تمامیت ارضی ایران را زیر سوال ببرد.
روحانی با بیان این‌که باید سخنان قبل و بعد صحبت آقای اردوغان را کنار هم قرار دهیم افزود: با سابقه‌ای که از آقای اردوغان در این هفت سال دارم، بسیار بعید می‌دانم نیت بدی درباره ملت ایران و تمامیت ارضی ما داشته و با توضیحاتی که داده‌اند، می‌توانیم از مساله عبور کنیم.  رئیس‌جمهوری عنوان کرد: البته کسانی که معترض شدند حق داشتند و دنیا باید بداند وجب به وجب خاک ما بسیار مهم است و همه باید در سخنرانی خود به اهمیت تمامیت ارضی توجه کنند.
مواضع اروپا در خصوص اعدام زم به نفع آنها نیست
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره واکنش اروپایی‌ها به اعدام روح‌ا... زم گفت: قوه قضاییه مستقل است و دادگاه پس از بررسی، حکمی را صادر و اجرا کرده و این‌که حکمی مورد ناراحتی کسی باشد، برای ما اهمیت ندارد.
وی با طرح این سوال که چرا اروپایی‌ها نسبت به اعدام یک فرد خاص، اینقدر حساسیت نشان می‌دهند، افزود: این اظهارات، مداخله‌جویانه است و با این مواضع نشان می‌دهند این فرد در راستای منافع آنها کار می‌کرده‌است و این به نفع آنها نیست.  روحانی با بیان این‌که ما هم ناخشنودی زیادی از برخی اقدامات حکومت‌های اروپایی داریم ولی همه باید در چارچوب حقوق خودمان کار کنیم، افزود: آنها آزادند اظهارنظر کنند ما هم در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد و در مجموع بعید است این مساله به روابط ایران و اروپا لطمه بزند.



آیین‌نامه قانون مجلس را براساس تفسیر دولت می‌نویسیم
روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا دولت به طرح مجلس به صورت جدی عمل خواهد کرد، گفت: دولت موضع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و صریحا گفته‌ایم که آن را مفید نمی‌دانیم. این نظر شخصی من نیست و دولت به اتفاق آرا این قانون را مفید نمی‌داند.  وی با بیان این‌که اگر مقصود، فشار آوردن به طرف مقابل باشد ما اقدامات لازم را سال گذشته انجام داده‌ایم، افزود: با این حال من به وزرای مربوط دستور داده‌ام آیین‌نامه اجرایی این قانون را تهیه کنند و وقتی آیین‌نامه تصویب شد در چارچوب آن عمل خواهد شد.  روحانی درباره چگونگی تدوین آیین‌نامه این قانون اظهار کرد: تفسیری که ما از این قانون داریم در چارچوب قانونی است که براساس عنوانش قرار است به‌دنبال رفع تحریم باشد و آیین‌نامه قانون هم در همین چارچوب تدوین خواهد شد. ما به‌دنبال رفع تحریم خواهیم بود نه به‌دنبال تعویق رفع تحریم.
وی با بیان این‌که شکستن تحریم، حق ملت ایران است، اظهار امیدواری کرد، دولت و مجلس و تمام‌قوا در این زمینه دست یاری به یکدیگر بدهند.



پیش شرط گذاشتن برای آمریکا به معنی ادامه تحریم است
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ایران نباید برای بازگشت آمریکا به برجام، خسارت‌های وارد شده ناشی از تحریم‌های سال‌های اخیر را مطالبه کند، این مساله را رد کرد و گفت: اگر بخواهیم طلب‌های خودمان را از آمریکا بگیریم خیلی زیاد است و از زمان کودتا تا الان و حتی قبل از آن خسارت‌های بسیار زیادی از آمریکا دیده‌ایم که محاسبه آن خیلی سخت است.
روحانی افزود: این مساله که طرف مقابل به برجام برگردد و ما نیز در این بازگشت، مطالبات خود را مطرح کنیم خوب است اما نمی‌توان این مساله را به عنوان پیش‌شرط بازگشت آمریکا به برجام مطرح کرد.
وی گفت: اگر بخواهیم این‌گونه پیش‌شرط بگذاریم به معنی این است که تحریم‌ها ادامه پیدا کند؛ زیرا اگر بنا را بر این بگذاریم که ابتدا خسارت بدهند، پیش از هر چیز باید مشخص شود چقدر خسارت بدهند، این مبلغ را کجا تصویب کند و.... که اینها به معنی ادامه یافتن تحریم است. ما از کشورهای مختلف مطالبات داریم و از آمریکا هم بیش از همه، اما می‌گوییم اگر 1+5 به تمام تعهدات خود عمل کند، ما هم بر می‌گردیم.
اگر قرار بر گرفتن خسارت باشد 1+4 نیز به تعهدات خود عمل نکرده‌است، با آنها چه باید کنیم. آیا باید از آنها هم خسارت بگیریم و جنگ‌جهانی با دنیا راه بیندازیم و هرکسی می‌خواست صحبت کند، بگوییم اول خسارت ما را بده. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امروز مهم این است که آمریکا به تعهدات خود برگردد و به دنیا اعلام کند اشتباه کرده‌است. زمانی که این کشور به برجام برگشت، آن‌وقت ما هم می‌گوییم مطالبات‌مان چیست و برای مسیر جبران خسارت‌ها، فکر می‌کنیم.