ترامپ وجهه آمریکا را خراب کرده است

گفت‌وگو با میت رامنی، سناتور آمریکایی و نامزد سابق حزب جمهوریخواه سال 2012

ترامپ وجهه آمریکا را خراب کرده است

قرار است امروز (دوشنبه) مجمع گزینندگان الکترال، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 را اعلام کنند. این در حالی است که مطابق آرای اعلام‌شده از سوی ایالات مختلف، بایدن با کسب 306 رای الکترال، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری امسال شده است. با همه این اوصاف، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نتایج انتخابات را نپذیرفته و خود را پیروز این آوردگاه سیاسی می‌داند. برخی اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای حزب جمهوریخواه نیز از ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت کرده‌اند. در این خصوص میت رامنی، سناتور حزب جمهوریخواه و نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012، گفت‌وگویی با جام‌جام انجام داده است:

 ترامپ صراحتا از تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به میان می‌آورد و معتقد است که در شش ایالت جورجیا، آریزونا، نوادا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان، آرای وی به سود بایدن به گردش درآمده و شمارش شده است. برخی سناتورهای حزب شما (حزب جمهوریخواه) مانند تام کاتن و تد کروز از این مساله حمایت کرده‌اند. چه تحلیلی در این خصوص دارید؟
باید صراحتا بگویم که با ادعای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 مخالف هستم. معتقدم که زیر سوال بردن انتخابات آمریکا از سوی ترامپ اشتباه است و بنیان‌های حزب جمهوریخواه و به طور کلی جمهوریت در آمریکا را سست کرده است. رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا (ترامپ) می‌تواند به راهکارهای قانونی در خصوص دفاع از آنچه حق خود می‌داند، استفاده کند. ترامپ این اقدامات را نیز صورت داده است. او درخواست بازشماری آرا (به‌صورت دستی) را در ایالت جورجیا مطرح کرد و البته در نهایت به نتیجه‌ای نیز نرسید. همچنین ترامپ به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات، می‌تواند خواستار تحقیق رسمی در خصوص بی‌نظمی‌های صورت‌گرفته در روند برگزاری انتخابات امسال شود.
انجام این کارها و شکایات، طبیعی است و کسی بابت آنها ترامپ را سرزنش نکرده و نخواهد کرد. اما ترامپ اکنون موضوع دیگری را مطرح می‌کند. او می‌گوید سیستم انتخاباتی آمریکا فاسد است و آرا در انتخابات دزدیده شده و رسما در انتخابات تقلب شده است. این ادعاهای بی‌پروا، به وجهه سیاسی آمریکا در سراسر جهان آسیب می‌رساند و نهادهای جمهوریتی در ایالات متحده را تضعیف می‌کند. همچنین این ادعاها به شعله‌ور شدن احاساسات مخرب و خطرناک منجر می‌شود. در هر حال، این مسؤولیت‌پذیری باید قاعدتا در سیاستمداران وجود داشته باشد.
 با توجه به طرح مکرر ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری و اسنادی که در این خصوص از سوی رودی جولیانی، وکیل وی و دیگران ارائه شده است، چه چشم‌اندازی را برای آمریکا پیش‌بینی می‌کنید؟
من تنها یک موضوع را مد نظر قرار می‌دهم. به طور کلی باید همه آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری شمرده شوند. این فرآیند طولانی است. در هر حال، پس از شمارش آرا، اگر هریک از نامزدها ادعایی در خصوص تقلب یا تخلف در انتخابات داشتند، باید از طریق دادگاه‌ها (دادگاه‌های ایالتی و دیوان‌عالی آمریکا) آن را مطرح کنند. مسیر قانون مشخص است. این ضروری است که ما به قانون اساسی و مردم احترام بگذاریم.
 با حضور جو بایدن در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات‌متحده، همکاری شما به‌عنوان سناتوری جمهوریخواه، با دولت دموکرات بعدی این کشور چگونه خواهد بود؟
اگرچه در مسند ریاست‌جمهوری و رهبری فردی واشنگتن در کاخ‌سفید، تغییر ایجاد خواهد شد اما اولویت‌ها و اهداف من ثابت مانده است. من به ایده‌های محافظه‌کارانه و جمهوریخواهانه خودم می‌اندیشم و آنها را قطعا در دوران ریاست‌جمهوری بایدن نیز پیگیری خواهم کرد. همچنین با سیاستمدارانی که دارای حسن‌نیت باشند، در هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کار خواهم کرد. باید بگویم که چالش‌های پیش روی آمریکا زیاد است. با این حال معتقدم که اگر ما (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) با یکدیگر همکاری کنیم، می‌توانیم از پس این چالش‌ها برآییم.

میت رامنی در یک نگاه
میت رامنی، مدیر اقتصادی، تاجر، سرمایه‌گذار، سیاستمدار مشهور آمریکایی و سناتور منتخب ایالات‌متحده از یوتا است. رامنی هفتادمین فرماندار ماساچوست از سال ۲۰۰۳تا ۲۰۰۷و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال۲۰۱۲ بود. رامنی در سال2008 میلادی نیز تلاش کرد تا به‌عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان در مقابل اوباما (نامزد حزب دموکرات) قرار گیرد اما در رقابت‌های مقدماتی از جان مک‌کین، سناتور سابق ایالت آریزونا شکست خورد. سرانجام رامنی توانست در رقابت‌های مقدماتی انتخاباتی جمهوریخواهان در سال2012 پیروز شود و به رقابت نهایی با اوباما راه پیدا کند. رامنی در آن رقابت از رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا شکست خورد.
رامنی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، کماکان به عنوان چهره‌ای تاثیرگذار در حزب جمهوریخواه به ایفای نقش پرداخته است. برخی تحلیلگران از رامنی به عنوان نامزد مطلوب سران حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده( 2024) نام می‌برند. رامنی قبل از انتخابات ریاست جمهوری امسال، پیش بینی کرده بود که ترامپ در انتخابات پیروز می‌شود. پس از انتخابات نیز رامنی بارها تاکید کرده که ترامپ بی سر و صدا و آرام کاخ‌سفید را ترک نخواهد کرد و به منازعه با ساختار انتخاباتی و سیاسی ایالات متحده آمریکا ادامه خواهد داد.