نه به واکسن آمریکایی!

عدم استقبال مردم از واکسن آمریکایی کرونا، شوک سختی به غرب وارد کرده است

نه به واکسن آمریکایی!

اگرچه شرکت آمریکایی فایزر، واکسن کووید-19 را ارائه و حتی پس از برخی آزمایش‌ها در فاز انسانی و گسترده، تزریق آن را آغاز کرده است، اما بر خلاف آنچه مقامات این شرکت تصور می‌کردند، مردم دنیا و حتی برخی سیاستمداران، استقبال زیادی از این واکسن نکرده‌اند. همین مساله، دغدغه‌هایی را در رسانه‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص سرعت و روند واکسیناسیون کرونا ایجاد کرده است. اگرچه مقامات ارشد شرکت آزمایشگاهی و داروسازی معروف فایزر و البته دیگر شرکت‌هایی که تاکنون واکسن کووید-19 را تولید کرده‌اند، در محافل غیررسمی از واکسیناسیون بسیاری از نقاط دنیا تا نیمه سال 2021 سخن به میان می آورد، اما مخالفت بسیاری از شهروندان و حتی برخی دولت‌ها و بی‌اعتمادی آنها نسبت به شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا، شوک سختی به صاحبان آنها وارد کرده است. یکی از این کشورها فرانسه است. فرانسه در حالی رتبه اول قاره اروپا به لحاظ بیشترین میزان مبتلایان به کووید - ۱۹ را داراست که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از فرانسوی‌ها به دلیل بی‌اعتمادی به واکسن های اولیه کرونا و نگرانی از عوارض جانبی احتمالی آن، تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارند.

براساس نتایج تحقیقات انجام‌شده از سوی موسسه افکارسنجی ایپوس، ۵۴ درصد از مردم فرانسه می ‌گویند اگر واکسن کووید-‌۱۹ وجود داشته باشد، حاضر به تزریق این واکسن هستند؛ در واقع کمترین میزان در بین کشورهای اروپایی است! شبکه فرانس ۲۴ نیز به نقل از آنتوان‌بریستیل، استاد علوم اجتماعی که نگرش‌ها نسبت به واکسن را در فرانسه مطالعه می‌کند در این رابطه تاکید کرد:  به طور کلی فرانسوی‌ها کمتر از دیگر افراد در جهان حاضر به زدن واکسن و حتی واکسن کووید-۱۹ هستند. از دلایل مهم امتناع از واکسیناسیون در فرانسه می‌توان به بی‌اعتمادی شدید به نهادهای سیاسی و علمی، عدم اطلاع از عوارض جانبی و عدم اطمینان از موثر بودن آن ذکر کرد.
تشکیل جنبش مخالفان واکسن در اروپا
با این حال، ماجرا تنها به واکسن آمریکایی فایزر باز نمی‌گردد. چنانکه شبکه یورونیوز گزارش داده است، دانشمندان همزمان با تلاش ها برای دستیابی به واکسن بیماری کووید - ۱۹ از تاثیر احتمالی جنبش مخالفان واکسن بر ایجاد «ایمنی جمعی» در مقابل ویروس جدید کرونا ابراز نگرانی می‌کنند.گروهی از پژوهشگران در دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا ضمن بررسی روش‌های تبلیغ مخالفان واکسن هشدار داده‌اند که واکسن‌گریزان ممکن است در صورت کشف واکسن بیماری همه‌گیر کووید - ۱۹ بر تلاش‌ها برای ریشه‌کنی این بیماری تاثیر منفی بگذارند. افزایش تردیدها در مورد ضرورت استفاده از واکسن در برخی کشورهای غربی باعث شده میزان مصونیت جمعی در برابر برخی بیماری‌ها کاهش یابد.
نیل جانسون، استاد دانشگاه جورج واشنگتن بر این باور است که تبلیغات مخالفان واکسن ممکن است در صورت کشف واکسن بیماری کووید - ۱۹ طی ماه‌های آینده به مانعی برای ایجاد «ایمنی جمعی» در برابر این بیماری تبدیل شود. او در گفت‌وگو با یورونیوز می‌گوید: «هر واکسنی برای کووید کشف شود این امکان [برای ما] وجود ندارد که بگوییم این واکسن ۱۰ سال است استفاده می‌شود و [در نتیجه] جای نگرانی ندارد.»
واکسن‌ها اغلب بیشترین نتیجه ثمربخش را میان کودکان و جوانان دارند، زیرا آنها معمولا به طور گسترده واکسینه می‌شوند تا با ایجاد ایمنی جمعی، افراد آسیب پذیر مانند سالمندان، نوزادان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مصون بمانند. این در حالی است که کودکان و نوجوانان تاکنون کمترین آسیب را از شیوع ویروس جدید کرونا دیده‌اند. امری که ممکن است تردیدهایی میان جوانان و والدین کودکان در مورد ضرورت تزریق واکسن کووید-‌۱۹ پدید بیاورد. دانش محدود پزشکان درمورد ویروس جدید کرونا به دلیل نوظهور بودن این ویروس احتمالا باعث خواهد شد مخالفان واکسن ضمن تاکید بر جنبه‌های ناشناخته این ویروس و بیماری کووید - ۱۹، بیش از پیش افراد را به عدم تزریق واکسن تشویق کنند.
واکسن کرونا و بحران عدم اعتماد به دولت‌های غربی
در این میان، نکات و ظرایف دیگری نیز وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده انگاشت. یکی دیگر از استدلال‌های واکسن‌گریزان اغلب به جنبه اقتصادی تولید واکسن بر می‌گردد. آنها بر این باور هستند که شرکت‌های داروسازی با تولید واکسن به دنبال کسب سود اقتصادی هستند. تعدادی از کشورها و شرکت‌های داروسازی تاکنون متعهد شده‌اند که زمینه دسترسی همگانی به واکسن بیماری کووید - ۱۹ را در آینده فراهم خواهند کرد.عملکرد گذشته بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های معروف داروسازی در جهان (مانند فایزر، سانوفی و....) نیز نشان‌دهنده غلبه رویکرد اقتصادی بر رویکرد درمانی آنها در بسیاری از موارد  است.
از سوی دیگر محققان بر این باورند که عملکرد رهبران کشورها در برابر شیوع ویروس جدید کرونا می تواند بر میزان پذیرش واکسن بیماری کووید - ۱۹ در آینده تاثیر بگذارد. هیدی لارسون، مدیر طرح «اعتماد به واکسن» در دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی در لندن است. او سال‌هاست درباره واکسن‌گریزی شهروندان تحقیق می‌کند. هیدی لارسون در مورد این پدیده اجتماعی واکسن‌گریزی می گوید: «معمولا به موضوعات مرتبط با اعتماد به دولت‌ها یا فروپاشی اعتماد عمومی به دولت‌ها وابسته است؛ مساله‌ای که اصلا به خود واکسن هم مربوط نمی شود.» به گفته این پژوهشگر، اگر افکار عمومی به این نتیجه برسد که دولت موضوعی را با شفافیت مطرح نکرده و اطلاعات کافی در اختیار افکار عمومی قرار نداده است تردیدها در مورد استفاده از واکسن هم افزایش پیدا می‌کند. هیدی لارسون بر لزوم اعتمادسازی از سوی دولت ها و ارائه اطلاعات کافی و شفاف در مورد نحوه تحقیق برای کشف واکسن و آزمایش آن تاکید می‌کند.



چرا اکثر رنگین پوستان آمریکایی واکسن نمی‌زنند؟
با این‌که بیشترین قربانیان کرونا در ایالات متحده را افراد فقیر، رنگین‌پوست و اقلیت‌های نژادی تشکیل می دهند، اما پیشینه نژادپرستی نسبت به سیاهپوستان و لاتین تبارها در آمریکا موجب شده آنها تمایلی به دریافت واکسن کرونا نداشته باشند.شبکه سی.ان.ان در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود اذعان کرده تاریخ نژادپرستی در آمریکا حتی در حوزه مسائل پزشکی و عدم اعتماد به دولت فدرال سبب شده برخی سیاهپوستان و لاتین‌تبارهای آمریکایی نسبت به واکسیناسیون کووید-۱۹ نیز تردید داشته باشند. امری که با وجود آمار بالای ابتلا در میان جوامع سیاهپوستان و لاتین‌‌تبارها، موجب افزایش نگرانی‌ مقام های بهداشتی آمریکا از امتناع پذیرش دریافت واکسن توسط این افراد شده است.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا پیشتر اعلام کرد، احتمال بستری‌شدن مبتلایان سیاهپوست و لاتین‌تبار آمریکایی به بیماری همه‌گیر، چهار برابر بیشتر از سایر شهروندان این کشور است. نرخ مرگ و میر سیاهپوستان بر اثر کرونا 4/2 برابر بیشتر از سفیدپوستان در آمریکا است. براساس نتایج این تحقیقات سرخپوستان و لاتین تبارها نیز در آمریکا 5/1 برابر بیشتر از سفیدپوستان بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند.