جبهه مقاومت، زاینده است

تحلیلی بر مواضع سیدحسن نصرا... در گفت‌وگو با المیادین

جبهه مقاومت، زاینده است

سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان، یکشنبه‌شب در گفت‌و گویی از آخرین تحولات منطقه، روزهای پایانی ترامپ همچنین از نقش سردار سلیمانی در مدیریت بحران سوریه، عراق و در تقویت محور مقاومت گفت.وی به جنگ روانی دشمن طی روزهای اخیر و تلاش سعودی‌ها برای ترور فرماندهان مقاومت سخن اشاره کرد. در ارتباط با بخشی از سخنان سیدحسن نصرا... به گفت‌وگو با سعدا... زارعی، کارشناس ارشد مسال منطقه پرداختیم.

در روزهای اخیر شاهد جوسازی‌هایی از سوی مقامات آمریکایی درباره تحولات عراق هستیم و مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان نسبت به ماجراجویی های احتمالی آمریکا هشدار داده‌اند. هدف از فضاسازی‌های آمریکا در این روزها چیست؟
آمریکا نسبت به وضعیت خود در منطقه و ازجمله در عراق بیمناک است. آنها مهم‌ترین مشکل را در سیاست جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر اخراج آمریکا از منطقه است، می‌دانند، چرا که متوجه هستند اخراج آمریکا از منطقه، شعار و تابلوی سیاسی برای ایران نیست بلکه استراتژی واقعی است که در حد توانمندی‌های ایران قرار دارد. به همین دلیل آمریکا تلاش می‌کند ایران را مقابل عراق قرار دهد، به این معنی که با دروغ‌پردازی نسبت به نیات جمهوری اسلامی ایران در عراق تلاش می‌کند در برابر سیاست اخراج از منطقه سپر دفاعی ایجاد کند. بر همین اساس به صورت دائم ذهن نیروهای عراقی را مشوش می‌کند اما با توجه به سیر تحولات عراق و ناگزیر بودن آمریکا از خروج نیروهایش از این کشور که تاکنون حدود 2500 نیرویش خارج شده، نشان‌دهنده این است که دروغ‌پردازی‌های آمریکا تاکنون چندان موفق نبوده است.
 سیدحسن نصرا... در سخنرانی یکشنبه‌شب خود به روزهای پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ اشاره کرد و گفت باید با هوشیاری برخورد شود. از نظر شما این هوشیاری باید در چه حوزه‌هایی صورت گیرد؟
 این‌که ترامپ دست به اقدام خطرناکی بزند به‌عنوان یک محتمل عقلانی و قابل توجه است اما این‌که ارتش آمریکا حاضر است در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ، از دستورات وی در جهت برهم زدن شرایط موجود تبعیت کند یا خیر، بحث دیگری است. بنده گمان نمی‌کنم ارتش و نیروهای نظامی این کشور در حال حاضر با اجرای دستورات غیرکارشناسی ترامپ، شرایط را دشوار کنند. در گذشته نیز در مواردی شاهد عدم تبعیت پنتاگون از برخی دستورات بودیم. اما درهر صورت نیروهای نظامی ما باید همیشه خود را برای مواجهه با دشمن زخم‌خورده آماده کنند، حتی در دوران ریاست‌جمهوری بایدن نیز باید این آمادگی وجود داشته‌باشد. در این ارتباط مهم‌ترین عامل بازدارنده همین آمادگی نظامی ایران در برابر دشمنانی است که به‌دنبال ضربه زدن به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران هستند.
دبیرکل حزب‌ا.. لبنان به جنگ روانی اشاره کرد که در این روزها از سوی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد به‌عنوان مثال بحث اعزام زیردریایی اسرائیلی به خلیج‌فارس مطرح می‌شود، جبهه مقاومت چگونه باید با این‌گونه خبرها برخورد کند؟
در این زمینه جمهوری‌اسلامی‌ایران و سایر اعضای جبهه مقاومت باید سیاست‌های خود را داشته و در همان چارچوب پیش روند، در این راستا باید توجه داشته‌باشیم که نباید رسانه‌ها سیاست را برای ما تعیین کنند، بلکه باید در چارچوب ثابتی که توام با پیش‌بینی برخی رخدادها و واکنش‌هاست، پیش رویم. دشمنان تلاش می‌کنند امنیت ما را از طریق رسانه‌ها متغیر نشان دهند. رسانه‌های آنها تلاش می‌کنند در فضای داخلی جبهه مقاومت این‌گونه وانمود کنند که قرار است اتفاق جدیدی رخ دهد؛ اتفاقاتی از جمله موضوع اعزام زیردریایی اسرائیلی به خلیج‌فارس؛ در حالی‌که چنین موضوعاتی دروغ است، مگر تاکنون آمریکا و اسرائیل در زمینه تجهیزات نظامی مشکل داشته‌اند که حال با چنین اخباری به‌دنبال دستیابی به اهدافشان هستند؟ مساله آمریکا کمبود تجهیزات نیست بلکه موضوع اصلی اراده پشت این‌گونه جنگ افزارهاست.
سیدحسن نصرا... در سخنرانی خود تاریخچه‌ای از نقش سردارسلیمانی در تقویت و پیشرفت محورمقاومت تشریح کرد، از جمله این‌که حاج‌قاسم همیشه در میدان حضور داشت و در مسلح شدن مقاومت و رساندن سلاح به مقاومت هیچ‌گونه محافظه‌کاری و احتیاطی نداشت. ریشه چنین رفتاری از سوی حاج قاسم چه بود؟
رفتار سردارسلیمانی در مواجهه با دشمن همیشه توام با حکمت و شجاعت بود از این لحاظ که هیچ زمانی احساس ضعف نمی‌کرد و رفتارهایش براساس منطق بود، ایشان هیچ زمانی هیجانی رفتار نمی‌کرد بلکه رفتارهایشان از روی حکمت بود. به تعبیری رفتارهایش ترکیبی از شجاعت و حکمت بود و در لحظه تصمیمات مناسبی اتخاذ می‌کرد. چنین شیوه‌ای مربوط به شهادت‌طلبی بود که ناشی از حکمت‌شان بود. آرزوی شهادت داشتن، ایشان را بسیار شجاع کرده‌بود.


دبیرکل حزب ا... لبنان از تلاش سعودی‌ها برای ترور فرماندهان مقاومت از جمله شخص نصرا...خبر داد. علت این‌همه هراس آل سعود از محور مقاومت چیست؟
همواره جبهه باطل نسبت به شخصیت‌های اثرگذار حساسیت بیشتری دارد، در جنگ احد نیز دشمن با شهادت حمزه خوشحال بود و تصور می‌کرد پشت پیامبر اسلام خالی شده‌است. همچنین با شهادت مالک‌اشتر نیز دشمنان تصور می‌کردند که حضرت علی (ع) بدون پشتیبان شده‌است.
امروز نیز سرداران و شخصیت‌های تاثیرگذار محور مقاومت مانند قله و دیده‌بان عمل می‌کنند؛ لذا در چنین فضایی دشمنان تصور می‌کنند اگر شخصیت‌هایی چون سردار سلیمانی، سیدحسن نصرا... و... نباشند محور مقاومت با شکست‌هایی مواجه خواهدبود اما واقعیت این است که محور مقاومت متوقف به حضور شخصیت‌های تاثیرگذار خود نیست، بلکه این محور زاینده است.