مذاکره در بهارستان

نشست سران قوا دیروز با موضوع رفع مشکلات مردم در یک فضای همگرایانه به میزبانی مجلس برگزار شد

مذاکره در بهارستان

نشست سران قوا دیروز در حالی برگزار شد که امید به همگرایی بیشتر سران قوا جان دوباره گرفت. بیست و ششم آذرماه بود که رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج‌‌قاسم سلیمانی و خانواده ایشان برضرورت همکاری سران قوا تأکید و توصیه کردند؛ سه قوه با همدیگر کار، هم‌افزایی و اختلافات را با مذاکره حل کنند. نشست روز گذشته بهارستان جدا از تصمیمات سران قوا که قطعا برای مردم کشور مفید خواهد بود می‌تواند تأییدی باشد بر تصمیم جدی ارکان مهم نظام برای همدلی و همگرایی بیشتر. قالیباف پس از این نشست در جمع خبرنگاران اولویت‌های کاری قوای سه‌گانه در سال آینده را تشریح و تأکید کرد: بحث رفع‌تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار دارد. وی همچنین گفت که مجلس تلاش می‌کند در هماهنگی با دولت بودجه‌ای را تنظیم کند که تورم‌زا نباشد و اولویت آن معیشت مردم، رسیدگی به محرومان و توجه جدی به بخش تولید باشد.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف اظهار کرد: موضوع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم در اولویت کار است و مبنای این کار برای رفع تحریم هم می‌تواند موثر باشد. رئیس دستگاه قانونگذاری کشور ادامه داد: اکنون در ایام بودجه هستیم و دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده است. همین حالا که ما در نشست سران قوا هستیم اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در حال بررسی این لایحه هستند. بودجه سند مالی سالانه است ولی واقعیت این است این سند مالی درواقع سند حکمرانی است که در سیاست‌های مالی هزینه و درآمد دولت را تعیین می‌کند و در سیاست پولی زندگی مردم را رقم می‌زند. رئیس مجلس با اشاره به نشست قبلی سران قوا در ریاست‌جمهوری بیان کرد: در آن جلسه روی مباحث بودجه مفصل گفت‌وگو کردیم و روی مباحثی توافق شد و مقرر شد با وزرا و سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای ببندیم که کاهش تورم، معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومان و مستضعفان و محرومیت‌زدایی در اولویت و مورد توجه باشد. همچنین به بحث مهم تولید تأکید شد و به‌دنبال آن هستیم صادرات را بر واردات غلبه دهیم تا تراز عملیاتی رشد کند. قالیباف با اشاره به این‌که بحث بعدی جلسه مشترک سران قوا موضوع سلامت بوده است، تأکید کرد: اولویت ما تهیه واکسن و حمایت از آسیب‌دیدگان کروناست که می‌خواهیم در بودجه سال آینده این موارد را مدنظر قرار دهیم به‌طوری که اعتبار لازم برای خرید یا تولید واکسن درنظر گرفته شود. رئیس دستگاه قانونگذاری کشور تأکید کرد: در این جلسه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و جمع‌بندی شد که بودجه‌ای با حداقل تورم، درآمد واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی سال آینده داشته باشیم.
همکاری تیم اقتصادی دولت و مجلس برای اصلاح لایحه بودجه
رئیس‌جمهوری هم در پایان جلسه سران قوا گفت: مردم بدانند که نخست سلامت آنها، دوم شکستن تحریم و سوم معیشت مردم مهم‌ترین مسائل موردنظر دولت است که در همکاری با دو قوه دیگر، تحقق این اهداف را دنبال می‌کنیم. حسن روحانی گفت: جلسه بسیار خوب و سازنده‌ای با روسای دو قوه قضاییه و مقننه داشتیم. در این روزهای پایانی سال 2020 به مردم عزیز می‌گویم که دو نمره 20 در سالی که تمام می‌شود، ملت کسب کرده‌اند اما در مورد دولت این‌گونه نیست. نخست نمره 20 مردم برای مقاومت و ایستادگی در جنگ اقتصادی و تحریم ضدبشری آمریکا و دیگری در برابر ویروس کرونا که مردم با ایستادگی، هماهنگی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی موفقیت کسب کردند. رئیس‌جمهوری افزود: در این جلسه در مورد سه موضوع صحبت کردیم؛ نخست فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با این‌که تحریم را باید بی‌اثر کنیم و در قدم دوم تحریم را بشکنیم. در این زمینه گفت‌وگوی خوبی داشتیم، همه اتفاق‌نظر داشتند و در ارتباط با شیوه اجرای آن نظرات نزدیک و مشابه است. این بحث را در جلسات آینده نیز ادامه خواهیم داد. روحانی ادامه داد: نکته دوم در ارتباط با لایحه بودجه 1400 بود که تقدیم مجلس شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته‌است و نمایندگان مشغول بررسی آن هستند؛ پیرامون این نکته که مجلس و دولت چه همکاری‌هایی می‌توانند داشته باشند و درباره اصلاحات احتمالی در تنظیم نهایی بودجه با هم انجام دهند. در این زمینه نیز اتفاق نظر بین سران قوا وجود دارد. در ارتباط با شیوه آن نیز قرار شد تیم اقتصادی دولت با نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه و سایر نمایندگان بررسی‌ها را انجام دهند.
دوقطبی ایجاد شده درباره واکسن کرونا، سازنده نیست
رئیس‌جمهوری در توضیح نکته سوم این نشست مشترک، گفت: در پایان درباره موضوع واکسن کرونا مباحثی مطرح شد. نوعی دوقطبی در جامعه به وجود آمده که سازنده، درست و مفید نیست. مردم بدانند ما از چند طریق در پی تهیه واکسن هستیم. نخست تهیه واکسن داخلی که تقریبا سه مرکز در این زمینه فعال هستند، البته مراکز دیگری هم کارهایی انجام داده‌اند، ولی دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش‌بنیان اقداماتی انجام داده‌اند که دولت هم کمک‌های لازم را به آنها کرده‌است. وی تصریح کرد: برای تهیه واکسن مسیر دوم ساخت واکسن با کشور دیگر است، همکاری‌ها شروع شده و در این زمینه اگر بخواهیم کاری انجام دهیم، ایران به همراه یک کشور دیگر واکسن را تهیه خواهندکرد. روحانی همچنین یادآور شد: مسیر سوم خرید واکسن از خارج است که یکی از طریق سازمان‌جهانی بهداشت (کواکس) است که برای بحث تامین مالی آن اقدامات لازم صورت گرفته، در عین حال با یکی دو کشور دیگر در حال مذاکره هستیم. مردم بدانند اگر واکسن خریداری کنیم، با اطمینان کامل خریداری می‌شود و در استفاده از واکسن داخلی زمانی مجوز واکسیناسیون صادر می‌شود که همه مراحل طی شده باشد. رئیس‌جمهوری همچنین عنوان کرد: امیدواریم همان‌طور که با آرامش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسیر مقابله با ویروس کرونا را طی کرده‌اند، مردم مطمئن باشند سلامت آنها مهم‌ترین دغدغه مسؤولان جمهوری‌اسلامی‌ایران است و این موضوع مورد توجه دولت و سایر قواست. در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم نیز مردم بدانند نخست سلامت آنها، دوم شکستن تحریم و سوم معیشت مردم مهم‌ترین مسائل مورد نظر و در اولویت است و با دو قوه دیگر همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم.
رفع مشکلات؛ با همکاری دولت و مجلس در زمینه بودجه 1400
رئیس قوه قضاییه هم در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری دولت ومجلس بودجه 1400 بررسی خواهد شد و همچنین با همکاری‌های لازم، تمام مشکلات رفع می شود. سیدابراهیم رئیسی با بیان این‌که انتظار مردم، هماهنگی و همراهی همه مسؤولان است، گفت: امروزه وحدت و انسجام بین قوا و نهادهای حاکمیتی یک ضرورت و راهبردی اساسی است. امروزه مردم با مشکلات معیشتی و کرونا روبه‌رو هستند و باید همه دستگاه‌ها با این دو مشکل مقابله کنند، یقین داریم که می‌توانیم و این «ما می‌توانیم» را از شهید قاسم سلیمانی و شهدا آموخته‌ایم.رئیسی تاکید کرد: کشور با امکانات مادی و معنوی بسیاری که دارد، قادر است با نیروی متراکم جوانی بر مشکلات فائق آید و در یک کلمه راهبرد اساسی خنثی‌سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند. ما این را نه در سخن، بلکه در عمل، شهدا و مجاهدان این میدان نشان دادند و ابتکارات و خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف نیز نشان داده‌شده که امکان فائق آمدن بر همه مشکلات و خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود دارد و این راهبرد را باید دنبال کرد. رئیس قوه‌قضاییه تصریح کرد: سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان از این بود که باید همکاری بین سه قوا در جهت اجرای منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی باشد که حقیقتا راه را برای همه ما روشن کردند. امروز انسجام و وحدت قوا باید در جهت خواست مردم، اعتمادآفرینی و رضایت مردم و اجرای منویات رهبری باشد. رئیس قوه‌قضاییه در پایان گفت: یقین داریم بودجه 1400 هم با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهدشد و تمامی آن مسائلی که در جلسه بیان شد، با همکاری و مساعدت‌ها، این مشکلات رفع خواهندشد.

تاکید رهبر انقلاب بر لزوم هم‌افزایی قوا
رهبر انقلاب 26 آذر در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی بر لزوم حفظ اتحاد ملی تاکید و اظهار کردند: کشور ما احتیاج به اتحاد دارد؛ اتحاد ملت ایران. ملت ایران در خیلی از امور صدای‌شان صدای واحد است، خواست‌شان خواست واحد است. مسؤولان کشور مراقب باشند که این اتحاد را زیاد کنند. سه قوه با همدیگر کار کنند و هم‌افزایی کنند؛ مخصوصا رؤسای سه قوه. اگر چنانچه این هم‌افزایی، این اتحاد، این همکاری انجام بگیرد، مطمئنا این اتحاد ملی روز‌به‌روز قوی‌تر خواهد شد. اختلافاتی وجود دارد، یا ممکن است وجود داشته باشد؛ با مذاکره این اختلافات را حل کنید. مگر شما نمی‌گویید با دنیا مذاکره کنیم؛ خیلی خب، چطور با دنیا می‌شود مذاکره کرد، با عنصر داخلی نمی‌شود مذاکره کرد؟ خب بروید مذاکره کنید، حل کنید.