یک آگهی جدید ۲۰ساله

یک آگهی جدید ۲۰ساله

 سال ۱۹۹۸ که شرکت خودروساز فرانسوی پژو یک هاچبک جمع‌وجور را جایگزین پژو ۲۰۵ محبوبش کرد،شاید فکرش را هم نمی‌کرد که طی چند سال این خودرو به یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان و پرفروش‌ترین خودروی شرکت پژو تبدیل شود. سال ۱۹۹۸ شرکت پژو کم‌کم تولید پژو ۲۰۵ را متوقف و پژو۲۰۶ را جایگزین آن کرد. این هاچبک جمع‌وجور و خوش‌طرح به‌تدریج جای خودش را در بازار پیدا کرد و بین مردم محبوبیت یافت تا این‌که در سال ۲۰۰۶ شرکت فرانسوی از خودروی۲۰۷ رونمایی و سعی کرد آن را جایگزین طراحی قدیمی۲۰۶ کند و تولید۲۰۶ را کم کرد تا این‌که رسما در سال۲۰۱۰ توقف تولید این خودروی محبوب را اعلام کرد.
البته همه این صحبت‌ها و توقف تولید پژو۲۰۶ مال فرنگ است! در ایران ماجرا فرق می‌کند. مثل همیشه خودروی جدید پژو را ایران‌خودرو به ایرانی‌ها معرفی و عرضه کرد. سال ۱۳۸۰ اولین عرضه این خودرو در ایران و توسط شرکت بزرگ ایران‌خودرو بود. روزنامه جام جم در شماره‌ای که ۱۲دی۱۳۷۹ به چاپ رسیده، یک آگهی منتشر کرده از شرکت ایران‌خودرو که در آن آغاز پیش‌فروش خودروی جدید پژو۲۰۶ را به اعلام عمومی رسانده است. در عکس‌های منتشرشده این آگهی طراحی نوگرا و چشم‌نواز این خودروی جدید به رخ کشیده شده است. از طراحی خمیده داشبورد گرفته تا جای لیوان کاربردی آن و البته ساعت دیجیتالی که از فناوری‌های تفاخرآمیز آن دوره محسوب می‌شده است. شرکت ایران‌خودرو در این آگهی اعلام کرده متقاضیان می‌توانند با پرداخت 5/4میلیون تومان برای پیش‌خرید این خودرو اقدام کنند و آن را در سه ماه دوم سال ۱۳۸۰ تحویل بگیرند.
گاهی اوقات دعوت مخاطبان روزنامه به مقایسه اخبار از یک گزارش مفصل چند صدکلمه‌ای بهتر کارش را انجام می‌دهد برای همین هم بهتر است به‌جای گزارش مقایسه‌ای درباره این آگهی صرفا از شما دعوت کنم اخبار ثبت‌نام خودروی ۲۰۶ مدل سال ۹۹ را با تمام شرایط قرعه‌کشی و مبلغ پیش‌پرداخت بار دیگر مطالعه کنید. نکته جالب‌توجه دیگر که باعث می‌شود بیشتر و عمیق‌تر به این آگهی روزنامه جام جم در دی۱۳۷۹ نگاه کنیم، صحبت‌های اخیر یکی از مسؤولان خودروسازی درباره تولید این خودرو بود. یکی از مسؤولان خودروسازی اخیرا در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده و درباره تولیدات خودروی کشور با مجری گفت‌وگو کرد. طی این برنامه مخاطبان به مجری پیام‌هایی دادند و یادآوری کردند  قیمت خودروی ۲۰۶ که شرکت ایران‌خودرو عرضه می‌کند برابر باقیمت چه خودروهایی در بازار جهانی است. مسؤول محترم در پاسخ به این مسأله گفت این خودروی ۲۰۶ که ما الان عرضه می‌کنیم، تفاوتی با مدل‌هایی از فیات و... که مخاطبان مقایسه کرده‌اند، ندارد! مسؤول محترم در پاسخ به مجری که گفته بود ما ۲۰ سال است که داریم ۲۰۶ را با همین شکل و شمایل عرضه می‌کنیم هم گفت این خودروی ۲۰۶ مدل ۹۹ تفاوت‌های بسیاری با مدل سال ۸۰ دارد.  البته جالب است این نکته را هم دوباره یادآور شویم که شرکت پژو ۱۰سال است تولید این خودرو را متوقف کرده و شرکت ایران‌خودرو در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده آن در جهان است.