سیر تکاملی موشکی ایران  در «بازدارنده»

شبکه یک سیما در قالب یک مستند روایتی از ابهت موشکی ایران را منعکس کرد

سیر تکاملی موشکی ایران در «بازدارنده»

 مرور و بررسی اتفاقات مختلف در قالب مستند از آن مواردی است که مدت‌هاست به یکی از بخش‌هایی تبدیل شده که هر از گاهی هر کدام از شبکه‌ها به سراغ آن می‌رود. به تازگی هم مدتی است که شبکه یک مستندی را روی آنتن برده که نگاه و پرداخت جالبی به ماجرای موشکی ایران دارد.  
«بازدارنده» عنوان این مجموعه مستند است که روایتی از مسیر خودکفایی موشکی ایران را از آغاز تا نقطه‌ای که این روزها هست در گفت‌‌وگو با چهره‌های مختلف، به همراه مرور این جریان منعکس کرده است.  پخش این کار از دوشنبه ۱۵ دی شروع شد و تا چهارشنبه ادامه داشت.  
تا امروز مستندهای زیادی با موضوعات نظامی شکل گرفته و روی آنتن رفته‌اند، کارهایی که هر کدام موضوعی را مورد بررسی قرار داده‌اند اما از این جهت می‌شود بازدارنده را جالب توجه خواند که در آن از زوایای مختلفی به مسائل کوچک و بزرگی که از گذشته تا امروز رخ داده پرداخته است، در واقع مرور تاریخ و نقطه شروع این جریان یعنی ساخت و تکامل موشک‌های ایرانی از مواردی‌اند که در این کار به آن به شکل مدون پرداخته شده است.
 استفاده از آرشیو‌های قدیمی
 در این مستند با استفاده از تصاویر منتشر نشده آرشیوی و گفت‌وگوهایی با کارشناسان مطلع سیاسی_ نظامی، روایتی تاریخی از ساخت پایگاه موشکی و قدرت موشک‌های ایرانی به تصویر کشیده شد.  مجموعه بازدارنده همچنین نشان می‌دهد طی دو دهه گذشته، موشک‌ها چگونه مانع دست‌درازی دشمنان به ایران شده‌اند و چرا علیرغم انواع تحریم‌ها و تهدیدها، باید به ابهت و اقتدار موشکی افتخار کرد.
در قسمت اول این مستند به موضوعات مختلف از ابتدای آغاز جنگ سرد و جریان پناه بردن شاه به آمریکا تا ساخت موشک‌های ایرانی و.... پرداخته شده است. در این قسمت چهره‌هایی چون زنده‌یاد حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر خارجه در امور غرب آسیا و جهان اسلام و محمد شلونگی پژوهشگر حوزه دفاع با داده‌ها و اطلاعاتی که در این زمینه داشتند از آن روزها گفتند و شرایطی که وجود داشت را تعریف و تحلیل کردند. تصاویر آرشیوی از آن مقطع و تشکیلات نظامی وقت هم از بخش دیگری از این قسمت بود. علاوه بر این اولین موشک‌های ساخته شده توسط ایران، صدام و رویای تسخیر یک هفته‌ای ایران و اولین تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران هم موضوعات دیگری بودند که در این قسمت به آن پرداخته شد. مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌المللی و سیاست خارجه، شهید طهرانی‌مقدم فرمانده موشکی نیروی هوا فضای سپاه، اکبر ترکان رئیس سازمان صنایع دفاع و... برخی دیگر از چهره‌های حاضر در این قسمت بودند.



از ماجرای بزرگترین حمله تروریستی تا ارتقای موشک‌های ایران
در قسمت دوم هم موضوعاتی از جمله یازده سپتامبر و بزرگترین حمله تروریستی، پروژه عاشورا و ارتقاء برد موشک‌های ایرانی،  دهه 80 و آغاز ساخت موشک‌های ایران، مورد تحلیل قرار گرفت. در این قسمت هم حسن عباسی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و استراتژیک، سردار حسین دهقان، مشاور فرماندهی معظم کل قوا در صنایع دفاع، محمد صادق کوشکی،  سردار رضا نامی، کارشناس مسائل نظامی و دفاعی، سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه، محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان و... از کسانی بودند که در این قسمت حضور داشتند.
همچنین احمد وحیددستجردی اولین رئیس سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع از مراحل ارتقای جریان ساخت موشک‌های ایران گفت، روندی که طی ماه‌ها ادامه داشت و او از آزمایش‌هایی که در این فضا داشتند، گفت.  
ایجاد پایگاه عین‌الاسد در عراق و جریان‌هایی که این پروژه داشت هم موضوع دیگری بود که در این قسمت از مستند، جز به جز تشریح شد.
همچنین بخش‌هایی از این مستند نیز در سالگرد سیلی موشکی سپاه به آمریکا، به ماجرای در هم کوبیدن پایگاه آمریکایی می‌پردازد. مستند بازدارنده در ۳قسمت ۴۵ دقیقه‌ای، با همکاری شبکه یک و نیروی هوافضای سپاه تولید شده است.