صدسال در سه قاب

کمدین‌ها از روز نخست زوج بودند

صدسال در سه قاب


این تصویر که می‌بینید، پوستر اولین فیلم کمدی در سینمای ایران است به‌نام «آبی و رابی» که سال1309 توسط اوانس اوهانیانس ساخته شد و 12دی همان سال ساعت14 در سینما مایاک به نمایش درآمد. هزینه ساخت این فیلم 560تومان بود و تهیه‌کننده 7000تومان از فروش فیلم سود کرد. داستان فیلم اتفاقات بامزه‌ای است که برای آبی و رابی رخ می‌دهد مثلا این‌که یکی آب می‌نوشد و آن دیگری شکمش باد می‌کند یا مرغ سفارش می‌دهند اما غذایشان پرواز می‌کند.
مردم در انتظار تماشای فیلم ساموئل خاچیکیان هستند
باورش برای ما که امروز رسانه‌ها و سالن‌های متعدد برای تماشای فیلم داریم،کمی سخت است اما این تصویر نه اعتصاب را نشان می‌دهد، نه اعتراض، نه سخنرانی یا هر نوع برنامه دیگری. اینجا خیابان لاله‌زار تهران است به تاریخ 24فروردین1337 و مردم جمع شده‌اند که فیلم سینمایی «طوفان در شهر ما» ساخته ساموئل خاچیکیان را ببیند. خاچیکیان را اولین جنایی‌ساز سینمای ایران می‌دانند و فیلمش هم درباره یک دیوانه زنجیری بود که از بیمارستان فرار کرده بود. همین جذابیت‌ها را بگذارید کنار موفقیت فیلم اول همین کارگردان به‌نام «چهارراه حوادث»، تعداد سینماهای شهر تهران در سال 1337 را در نظر بگیرید تا این جمعیت انبوه، کمتر اسباب تعجب‌تان شود.
صدها نفر زنده‌زنده در سالن سینما سوختند
تمام اتفاقاتی که در تاریخ یکصد ساله سینمای ایران رخ‌داده، شیرین و جذاب نبوده است. این تصویر یکی از غم‌انگیزترین‌هاست؛ سوختن سینما رکس‌آبادان در شب 28مرداد1357 یعنی درست کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران. آتش‌سوزی عمدی بود اما ساواک زیر بارش نرفت. تقریبا نزدیک 700نفر زنده‌زنده در حال تماشای فیلم گوزن‌ها در این آتش‌سوزی سوختند و به شهادت رسیدند. حالا 15سالی می‌شود که به‌جای سینما رکس، یک مرکز تجاری ساخته‌شده است.