جشنواره شعر محفلی نیست

عضو هیات علمی دوره‌های پیشین جشنواره شعر فجر درباره حواشی این جشنواره توضیح داد

جشنواره شعر محفلی نیست



جواد محقق درباره وضعیت برگزاری جشنواره شعر فجر در سال‌های اخیر و حواشی این جشنواره، توضیح داده که شعر فجر محفلی و گروهی نیست. او در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داده که برای نقد عملکرد هر جشنواره‌ای، باید اساس‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های جشنواره را بررسی کرد و اگر جشنواره کارش را به سامان رسانده باشد یعنی وظایفش را به انجام رسانده است.  او در ادامه این توضیح گفته است: به طور طبیعی در همه جشنواره‌ها عده‌ای برنده می‌شوند و عده‌ای هم نمی‌شوند. برنده‌ها معمولا از نتایج جشنواره‌ها ابراز رضایت می‌کنند و آنها را قبول دارند ولی ممکن است کسانی که برگزیده نشده‌اند، دلخوری‌هایی داشته باشند و نتایج کار را چون به نفع آنها اتفاق نیفتاده، نپسندند. این یک امر کاملا طبیعی است و به نظرم خیلی جای بحث و گفت‌وگو ندارد. جشنواره شعر «فجر» هم مثل سایر جشنواره‌های دیگر مجموعه آثار شعری در حوزه‌های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر را در دوره‌ای یک‌ساله بررسی و نتایج آن را اعلام می‌کند.
محقق درباره برخی انتقادها درباره انتخاب دبیر علمی پانزدهمین جشنواره شعر فجر از جامعه دانشگاهی و ناآشنا بودن آنها در جامعه شاعران، توضیح داده: جشنواره شعر «فجر» بخش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها مربوط به پژوهش‌ها و تحقیقات ادبی است، قطعا بیشترین ارتباط این بخش نه با شاعران که اتفاقا با پژوهشگران حوزه ادبیات است، یا در حوزه کودک و نوجوان هم همین‌طور است، طبیعتا نیاز است کسانی که در این حوزه کار پژوهشی انجام داده‌اند یا تدریس دانشگاهی دارند، در این حوزه وارد شوند.  
جواد محقق به یکی دیگر از انتقادها در جشنواره شعر فجر نیز پاسخ داده؛ این‌که گفته می‌شود این جشنواره همه طیف‌ها را به خودش جلب نکرده است: کاری که جشنواره شعر «فجر» انجام می‌دهد، بر اساس اساس‌نامه‌اش است و آثار منتشرشده در طول یک سال گذشته را بررسی می‌کند. این آثار به صورت قانونی در داخل کشور منتشر شده‌اند، در نتیجه شما در این قضیه با این کاری ندارید که این آثار متعلق به کدام افراد یا کدام طیف‌های ادبی هستند، یا کاری ندارید که بیشتر شعر کلاسیک است یا آزاد و نیمایی یا کاری ندارید به این‌که دیگر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی‌ مولفان چیست و با کتاب طرف هستید نه با افراد و اشخاص. محقق جشنواره شعر «فجر» را نسبت به بسیاری از جشنواره‌های محفلی معتبرتر دانسته و گفته است: کسانی که چنین تحلیلی می‌کنند، معمولا چون خودشان ذهن‌های سیاست‌زده‌ای دارند، افکارشان به این سمت گرایش پیدا می‌کند.