چرا واکسن ایرانی کرونا قابل اعتمادتر است؟

چرا واکسن ایرانی کرونا قابل اعتمادتر است؟

از همان روزهای آغازین فراگیری کرونا واکنش معمول کشورهای مختلف تلاش برای ساخت واکسن بوده و حالا و پس از گذشت حدود یک‌سال برخی از کشورها موفق به ساخت واکسن شده‌اند و برخی دیگر از کشورها آغاز به واکسیناسیون عمومی کرده‌اند. در این فرآیند البته که حرف‌وحدیث‌های بسیاری هم مطرح شده اما سوال مهم این است که این واکسن‌‌ها تا چه حد قابل اطمینان و بدون عارضه هستند و آیا این واکسن‌‌ها نجات‌بخش بشر از چنگال ویروس کرونا هست یا خیر؟
عاطفه عابدینی، دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و مسوول ICU اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با تسنیم به این پرسش پرداخته است. آن‌طور که او گفته در حال حاضر واکسن‌‌های مختلفی برای ویروس‌‌ها ساخته شده که این واکسن‌‌ها از ویروس کشته‌ یا ضعیف‌شده ساخته می‌‌شوند و واکسن‌‌های جدید کرونا نیز از نوع mRNA هستند.
دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با بیان این‌که سال‌هاست از واکسن‌‌های ضعیف‌ یا کشته‌شده استفاده می‌‌کنیم، افزود: مثلا واکسن فلج‌اطفال سال‌هاست استفاده می‌‌شود؛ مکانیسم اثر این نوع واکسن‌‌ها به این صورت است که وقتی قسمتی از ویروس یا پروتئین ویروس یا ویروس ضعیف یا کشته‌شده را به بدن فرد تزریق می‌‌کنیم، باعث می‌‌شویم سیستم ایمنی بدن فرد تحریک شود تا وقتی مواجهه واقعی با عامل بیماری‌‌زا داشت، پاسخ قوی‌‌تری به بیماری بدهد و ویروس را کنترل کند.
 خطر مجوزهای اورژانسی
به گفته عابدینی در زمان حاضر در تمام جهان اپیدمی کرونا را داریم و قطعا تمام مجوزهایی که برای تمام واکسن‌‌های کرونا، از هر نوع، شرکت و کشوری صادر می‌‌شود، مجوزهای اورژانسی است؛ همین واکسن‌‌هایی که مجوز استفاده اورژانسی را دریافت کرده‌‌اند در برخی افراد یکسری عوارض ایجاد کرده‌‌ و حتی منجر به بروز مرگ‌‌ومیر شده‌‌اند! او معتقد است اگر کرونا به این شدت در جهان گسترش نیافته بود، ماه‌‌ها و حتی سال‌ها زمان نیاز بود تا برای استفاده از این واکسن‌‌های کرونا، مجوز داده‌شده و تأثیراتش در سال‌های بعدی نیز مشخص شود. مسوول ICU اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این پرسش که چرا از برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس نباید واکسن کرونا وارد کنیم، گفت: روزهایی که در اوج شیوع کرونا در ایران قرار داشتیم و مرگ‌‌ومیرهای زیادی را تجربه می‌‌کردیم، نیاز به یک‌سری داروها برای درمان بیماران کرونایی داشتیم؛ آن زمان کشورهایی مانند آمریکا که اکنون سازنده واکسن کرونا هستند با تحریم‌‌هایی که اعمال کردند، امکان دسترسی ما به این داروها را از بین برد  و اگر همت دانشمندان ایران نبود، چه کسی پاسخ نداشتن داروهای مورد استفاده در درمان کرونا را می‌‌داد؟ به گفته این فوق‌تخصص ریه وقتی کشوری در اوج روزهای کرونا به ما دارو نداد، چرا باید انتظار داشته باشیم که واکسن کرونا به ما بدهد؟ به همین دلیل رهبر معظم انقلاب نگرانی خود را راجع به واردات واکسن از این کشورها بیان کردند و این نگرانی ایشان کاملا به‌جاست و نشان می‌‌دهد که نگران مردم هستند؛ از سوی دیگر واکسنی باید برای مردم مورد استفاده قرار گیرد که عارضه کمتر و فایده بیشتری داشته باشد زیرا ما واکسن کرونا را به افراد سالم جامعه‌‌مان تزریق خواهیم کرد و در نتیجه باید عوارض واکسن‌‌های کرونا به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. به گفته او نگرانی‌‌هایی درخصوص عوارض ناشی از واکسن کرونا از نوع mRNA وجود دارد؛ برای مثال این واکسن‌‌ها ممکن است سرطان‌‌زا باشند، کدینگ‌‌های مختلف پروتئینی ایجاد کنند یا باعث ایجاد موتاسیون(جهش) ژنی شوند.
 تلاش همراه با فناوری روز
آن‌طور که این متخصص ریه به تسنیم گفته وزارت بهداشت وسواس زیادی در دادن مجوز به واکسن‌‌های داخلی کرونا و واکسن‌‌های خارجی دارد و پس از بررسی‌‌های لازم، واکسن‌‌های کرونا وارد کشور خواهند شد؛ از سوی دیگر دانشمندان ایرانی در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا در پلتفرم‌‌های مختلف هستند. یکی از پلتفرم‌‌هایی که در حال دریافت مجوز است نیز همین نوع mRNA است. او ادامه داد: ‌نگرانی‌‌ و سؤالاتی درباره واکسن‌‌های نوع ژنتیکی مطرح شده اما این مساله نباید منجر به ایجاد این تصور شود که ایران‌توانایی تولید این نوع واکسن‌‌ را ندارد؛ چراکه کارشناسان کشور در حال کارکردن روی تکنولوژی ساخت واکسن نیز هستند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تفاوتی در واکسن‌‌های کرونا از نوع mRNA در ایران و خارج از کشور وجود دارد، تأکید کرد: تفاوت این است که واکسن mRNA در ایران تولید می‌‌شود، بنابراین خود دانشمندان ایرانی روی آن کار می‌‌کنند و این امر یکی از نگرانی‌‌های ما را برطرف می‌‌کند زیرا وقتی این واکسن در کشور خود ما ساخته می‌‌شود، دیگر نگران کدینگ ژنتیکی خاصی نیستیم.