راز نمایش آمریکایی

راز نمایش آمریکایی



به‌دنبال عملیات گشت‌زنی اخیر بمب‌افکن‌های آمریکایی در منطقه، فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شده مأموریت روز یکشنبه به‌عنوان معیاری برای تعهد آمریکا به امنیت منطقه به شمار می‌آید. فرانک مک‌کنزی، فرمانده نیروهای تروریست مرکزی آمریکا نیز اعلام کرد این مأموریت نشان‌دهنده آمادگی آمریکا در منطقه است و فرصت آموزشی و همگرایی مستمر با شرکای منطقه‌ای را بهبود بخشیده و پیام شفاف و محکمی را در منطقه عملیاتی برای دوستان و دشمنان احتمالی ارسال می‌کند.
مک‌کنزی تأکید کرد این اقدام بخشی از حالت تدافعی آمریکا در منطقه به شمار می‌آید اما به نظر می‌رسد بیانیه‌ای که فرانک مک کنزی چندی قبل منتشر کرده بود، روایت صحیح‌تری از دلیل انجام این عملیات‌ها باشد. او در بیانیه خود، اعزام بمب‌افکن‌های آمریکایی را پاسخی به نگرانی متحدان منطقه‌ای آمریکا از خروج نیروهای این کشور از منطقه خوانده است. دلیل آن‌هم روشن است چراکه آمریکایی‌ها در این سال‌ها درحالی‌که خودشان عامل تمام ناامنی‌های منطقه هستند با ادعاهای مختلف سعی کرده‌اند فضا را به‌گونه‌ای جلوه دهند که کشورهای منطقه از سوی ایران درخطر هستند و به همین بهانه قراردادهای نظامی میلیاردی با آنها بسته‌اند و اکنون پس از خسارت‌های فراوانی که به کشورهای این منطقه وارد کرده‌اند در حال خروج نیروهای نظامی خود هستند.
این مساله می‌تواند نگرانی کشورهایی نظیر عربستان و بحرین را در پی داشته باشد که تمام امیدشان به حضور آمریکا در منطقه است و اکنون آمریکا با انجام چنین نمایش‌هایی قصد دارد نگرانی این کشورها را رفع کند.