فضاسازی ضدایرانی به بهانه دستگیری عماد شرقی

فضاسازی ضدایرانی به بهانه دستگیری عماد شرقی

دستگیری عماد ادوارد شرقی در روزهای اخیر از یک سو تهدیدهایی را که از سوی برخی افراد دوتابعیتی متوجه کشور شده است زنده کرد و از سوی دیگر بهانه دیگری برای رسانه‌های غربی و اپوزیسیون شد تا بار دیگر دست به فضای سازی علیه جمهوری اسلامی ایران بزنند. عماد شرقی در ایران متولد و در آمریکا تحصیل کرده است. وی در سال ۲۰۱۶ با همسرش به ایران بازگشت. کمی پیش از دستگیری، او در یک شرکت سرمایه‌گذاری فناوری مشغول به فعالیت بود. سال ۲۰۱۸، به اتهام جاسوسی و جمع آوری اطلاعات نظامی محکوم و به ده سال زندان محکوم شد اما وی فقط شش ماه را پشت میله‌های زندان گذراند و پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد.  بر اساس گزارش‌ها وی معاون بین‌الملل سرآوا بود و مسوولیت تعامل با شرکا و سرمایه‌گذاران خارجی این شرکت را بر عهده داشت، سرآوا از سال ۹۰ فعالیت خود را در کشور آغاز کرد. دیجی‌کالا، کافه بازار، علی بابا و الوپیک از برندهای اصلی این هلدینگ سرمایه‌گذاری هستند.  عماد ادوارد شرقی در جریان فعالیت‌های خود در روابط بین‌الملل هلدینگ سراوا، شرکت خارجی iiic که دارای سهامداران مشکوک و بعضا نامعلوم است را به مجموعه سرآوا اضافه کرد. بعد از فرار سعید رحمانی، مدیرعامل سابق سرآوا از کشور، عماد ادوارد شرقی از افراد کلیدی این گروه سرمایه‌گذاری به حساب می‌آمد. با این حال روابط عمومی شرکت سرآوا در مورد خبر دستگیری معاون سابق این شرکت توضیحاتی ارائه کرد. براساس بیانیه‌ای که از سوی سرآوا منتشر شد آمده است: پرونده قضایی عماد شرقی در ابتدای سال ۹۷ شکل گرفته و بر اساس پیگیری نهادهای قضایی هیچ‌گونه ارتباطی بین این پرونده با شرکت و مدیران سرآوا وجود ندارد.
این بیانیه در ادامه می‌افزاید: همکاری آقای عماد شرقی با سرآوا از اوایل خردادماه ۱۳۹۶ به عنوان مشاور در حوزه «امور توسعه کسب‌وکار» شروع و در انتهای اردیبهشت ۱۳۹۷ به پایان رسید. بنابر اطلاعات فوق عماد شرقی از خرداد ماه ۱۳۹۷ به بعد با شرکت همکاری نداشته و طرح این عنوان که ایشان از افراد کلیدی سرآوا بعد از پایان دوره مدیریت آقای رحمانی (در ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۸) بودند، کذب محض است.
 دستگیری در حال فرار
دستگیری اخیر عماد شرقی در چند روز پیش و به گفته رسانه‌های خارجی در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی مرزهای شمالی با عراق اتفاق افتاد. بر اساس گزارش‌ها وی در حین فرار و خروج غیر قانونی از مرزهای غربی کشور دستگیر شد.در همین راستا شبکه ان بی‌سی دیروز گزارش کرد که ایران حکمی را علیه عماد شرقی شهروند ایرانی- آمریکایی با تابعیت دوگانه صادر کرده است. خطی که از سوی رسانه‌های غربی و اپوزیسیون طی این یکی دو روز و بعد از دستگیری عماد شرقی دنبال شد اتهام زنی به ایران بود مبنی بر این‌که جمهوری اسلامی با دستگیری برخی افراد دوتابعیتی در پی آن است که با چانه زنی برای آزادی آنها اهدافی مثل کاهش تحریم‌های اعمال شده و همچنین آزاد سازی اموال بلوکه شده را دنبال کند. نکته دیگری که در فضای رسانه‌ای جریان مخالف جمهوری اسلامی نمود دارد موضع آنها در قبال این دستگیری در آستانه تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا‌ست. هنوز معلوم نیست که رئیس جمهور منتخب آمریکا در خصوص برجام و نحوه مواجهه با ایران چه در سر می‌پروراند و چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کند اما گویی جریان رسانه‌ای غرب و اپوزیسیون، دستگیری اخیر را بهانه قرار داده و سعی در القای این موضوع دارند که در مدت کوتاهی که تا تحلیف بایدن باقی است ایران در پی مانع تراشی است. در همین زمینه ان بی‌سی نوشت: زندانی شدن عماد شرقی می‌تواند تلاش بایدن برای نجات برجام را ناکام کند. این گونه فضاسازی‌ها در حالی است که ایران همواره در مورد تمام افراد دوتابعیتی که در سال‌های گذشته محکوم شده‌اند تمام مراحل قضایی را طی کرده و این افراد با استناد به مدارک روشنی، محکوم شده‌اند. از سوی دیگر این آمریکا بوده که در سال‌های گذشته با بازداشت و گروگانگیری برخی دانشمندان ایرانی در این کشور تلاش کرده، محکومان امنیتی را که برای آمریکا جاسوسی می‌کرده اند از این طریق مبادله کند.