جدال بین فرهنگ و ابتذال  در «نیمه‌شب»

جدال بین فرهنگ و ابتذال در «نیمه‌شب»


جدال میان فرهنگ و ابتذال همواره در هنر خصوصا در سده بیستم و بیست‌ویکم جایگاه مهمی در میان آثار هنری داشته است. در بعضی موارد نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان، هر هنر عامه‌ای را معادل ابتذال گرفته و آن را در مقابل هنر نخبگانی گذاشته‌اند و در بسیاری موارد از نیمه قرن بیستم در این دیدگاه تجدیدنظر کرده و حساب هنر عامه‌پسند را از ابتذال جدا کرده و البته جایگاه برج عاج‌نشین هنر نخبگانی را به چالش کشیده‌اند. حالا نمایش «نیمه‌شب» که این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است، قرار‌است با اقتباسی از یکی از همین نمایشنامه‌ها درباره این مساله، به این جدال بپردازد.
شایان شهرابی، کارگردان این اثر نمایشی درباره آن به مهر گفت: این نمایش به پیشنهاد امیرسپهر تقی‌لو، مجری طرح نمایش برای اجرا در تماشاخانه هیلاج آماده شد. قرار بود اواخر آبان‌ماه نمایش را به صحنه ببریم که به دلیل تعطیلی تماشاخانه‌های تئاتری اجرا به تعویق افتاد و به ۱۶ بهمن‌ماه موکول شد.
این کارگردان تئاتر درباره امکان اجرای نمایش در فضای کافه نیز توضیح داد: نیمه‌شب اثری رئالیستی است که حتی در میزانسن ما دیوار چهارم را هم در نظر نگرفتیم و قطعا قابلیت اجرا در کافه‌هایی مانند کافه تئاترشهر یا مکان‌هایی شبیه آن را هم دارد اما مساله این است که برای اجرا در چنین مکان‌هایی امثال ما در اولویت نیستیم. در واقع مشکل اصلی که ما در هنر مملکت‌مان داریم همین اولویت‌بندی‌ها‌ست که این نمایش نیز به همین معضل می‌پردازد. نمایش نیمه‌شب به نویسندگی امیر ابراهیم‌زاده و کارگردانی شایان شهرابی تا ۱۰ اسفند در تماشاخانه هیلاج به صحنه خواهد رفت.