خوزستان در وضعیت قرمزقرمز

خوزستان در وضعیت قرمزقرمز


کرونا دوباره در استان خوزستان فراگیر شد و این‌بار وضعیت، خطرناک‌تر از طغیان‌های پیشین این بیماری در استان است زیرا این‌بار ویروس جهش‌یافته انگلیسی است که با سرعت انتشار عجیب شهرهای استان را یکی‌یکی فتح می‌کند. اکنون ۱۱شهر استان در وضعیت قرمز قرار دارند. شنبه گذشته راه‌های خوزستان به عراق بسته و تردد به این استان ممنوع شد تا شرایط به حالت عادی برگردد همچنین رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت شخصا پیگیر وضعیت خوزستان هستند.
به گزارش ایرنا، بیش از ۷۰درصد جمعیت استان در خطر ابتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی هستند که نگران‌کننده است. به گفته مسؤولان بهداشت‌ودرمان استان، ویروس جهش‌یافته انگلیسی اکنون در استان پخش‌شده و هر لحظه ممکن است شهروندان به این ویروس مبتلا شوند لذا مردم باید تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
با شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی موارد بیماری در استان نسبت به هفته گذشته ۷۴درصد بیشترشده همچنین موارد بستری و فوت به ترتیب۹۰و ۴۵درصد افزایش پیدا کرده که با این شرایط آژیرخطر در خوزستان به صدا درآمده ‌است.
قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان دراین‌خصوص گفت: روند افزایشی بیماری در خوزستان از بهمن‌ آغاز شد و از چند روز پیش شدت گرفت و یکی از مهم‌ترین عوامل این مساله، تردد روزانه بیش از ۳۰۰مسافر عراقی از مرزهای شلمچه و چذابه است.
آن‌طور که او گفته علاوه بر بحث ترددها، یکی از مشکلات ما وجود فرهنگ‌های بسیار زیاد قبایل و عشایر استان است که مدیریت آن کار بسیار سختی است لذا تصمیم گرفتیم قبل از برگزاری هرگونه مراسم از بزرگان آن طایفه دعوت و تعهدات لازم برای جلوگیری از تجمع گرفته شود.
 محدودیت‌های نه‌چندان سخت
‌ فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز با اشاره به این‌که محدودیت‌های جدید که فقط۵۰درصد اعمال می‌شوند، کارساز نیست و نمی‌توانند زنجیره انتشار ویروس را قطع کنند، گفت: تمام حوزه درمان در اهواز درگیر است و ظرفیتی برای کمک به شهرستان‌های دیگر ندارد که به آنها اعلام شده خود نسبت به بستری اقدام کنند.
وی بیان کرد: شرایط در استان به‌گونه‌ای است که باید دو هفته کامل در خوزستان تعطیلی اعلام شود و نامه آن نیز ارائه شده چراکه کنترل بیماری نیاز به قرنطینه دارد اما تاکنون با این موضوع موافقت نشده است. ما تنها در جایگاه پیشنهاددهنده هستیم و نمی‌توانیم تصمیم‌گیرنده باشیم.
 اشغال تخت‌های آی‌سی‌یو
‌فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز از تکمیل ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو پنج بیمارستان اهواز خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی لازم برای افزایش تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های استان را انجام دادیم و قرار شد بیمارستان بقایی اهواز، چند تخت آی‌سی‌یو در اختیار ما قرار دهد تا مشکل در این زمینه کمتر شود.
وی با بیان این‌که بیمارستان آیت‌ا... طالقانی اهواز وارد چرخه پذیرش بیماران کرونایی خواهد شد، افزود: در حال حاضر مشغول تجهیز این بیمارستان از نظر پرسنل و امکانات درمانی هستیم تا در روزهای آینده پاسخگوی نیاز مردم باشیم. قرار است ۴۰تخت عادی در این بیمارستان مستقر کنیم.
سلطانی گفت: ترددهای درون‌شهری و تجمعات خانوادگی و دورهمی‌ها عامل بیشترین موارد ابتلا به بیماری در استان است که امیدواریم مردم همچون پیک دوم بیماری این موارد را جدی گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
‌شاهین هاشمی، فرماندار شهرستان حمیدیه نیز گفت: تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی عامل اصلی انتشار بیماری در این شهرستان است که انتظار داریم مردم این موضوع را جدی بگیرند.
فرماندار حمیدیه عنوان کرد: مدارس شهرستان را از هفته گذشته تعطیل کرده‌ایم و دو شعبه بانکی هم به دلیل ابتلای کارکنان آن به کرونا تعطیل شدند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.