خودروهای آینده  چه شکلی است؟

خودروهای آینده چه شکلی است؟

«نمایشگاه اتومبیل دیترویت» كه با نام رسمی NAIAS نیز شناخته می‌شود. همیشه به عنوان یكی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان دنیای ماشین را جلب می‌كند. این رویداد بین‌المللی امسال از 24 دی تا 7 بهمن 1397 در شهر دیترویت ایالات متحده برگزار شد. البته طبق اعلام رسمی و با تغییراتی كه در تقویم این نمایشگاه صورت گرفته است، نمایشگاه سال 2020 در خرداد برگزار خواهد شد. این تغییرات به این دلیل بوده است كه از همزمانی آن با نمایشگاه تجهیزات الكترونیك مصرفی (CES) جلوگیری شود و هم به‌دلیل مساعدتر بودن شرایط جوی در خردادماه، برگزاركنندگان بتوانند بخشی از نمایشگاه را به فضای باز منتقل كنند. در مجموع ،نمایشگاه دیترویت 2019 از كم سروصداترین و آرام‌ترین نمایشگاه‌های این مجموعه در سال‌های اخیر بود. خبری از خودروسازهای آلمانی و ایتالیایی نامدار مانند ب‌ام‌و، پورشه، فراری و لامبورگینی نبود و تعداد برندهای خودروسازی شركت‌كننده در آن كمتر از حد معمول بود. به عقیده كارشناسان این نشان دهنده كاهش علاقه خودروسازها به حضور در یك نمایشگاه اتومبیل سنتی است! با این حال در همین نمایشگاه اتفاقات بسیار جذابی هم رخ داد. از نمایش خودروهای اسپرتی كه بیش از یك دهه منتظرشان بودیم تا معرفی شوند و پرفروش‌ترین خودروهای تولید شده در كشورهای مختلف و همچنین طرح‌های مفهومی از خودروهای آینده كه با شكوه هر چه بیشتر زیر نورافكن‌های این نمایشگاه درخشیدند. در ادامه برخی از فناورانه‌ترین خودروهای رونمایی شده در نمایشگاه خودروی دیترویت 2019 را معرفی می‌كنیم كه تا حد زیادی سمت و سوی آینده خودروسازی در جهان را نشان می‌دهد. منابع: Digitaltrends و Autocar

 كادیلاك ایكس‌تی6
مدل ایكس‌تی6 رسما كادیلاك را به یكی از داغ‌ترین بخش‌های بازار هدایت می‌كند! این خودروی كراس‌آور (Crossover) با سه ردیف صندلی، فاصله موجود بین مدل‌های ایكس‌تی5 و اِسكالاد (Escalade) را پر می‌كند. این خودرو از نظر مولفه‌های مكانیكی و شاسی، ویژگی‌های مشتركی با «شورولت تراوِرس» (Chevrolet Traverse) دارد؛ اما قطعا همه مصرف‌كنندگان، شاخصه‌های كادیلاك (مانند طراحی فضاهای داخلی و بیرونی) را نیز در آن می‌بینند و لمس می‌كنند.
این خودرو، پرچم‌دار سازوكاری به نام «عملكرد جاگ»
(jog function) است. این سازوكار به سرنشینان جلو اجازه می‌دهد با استفاده از یك دسته كه به نمایشگر اطلاعات موتور متصل است، از منویی به منوی دیگر بروند و عملكرد آن‌را كنترل كنند! در آینده «ایكس‌تی6» قطعا با «اینفینیتی كیوایكس60» (Infiniti QX60)، آكورا اِم‌دی‌ایكس
(Acura MDX)، آئودی كیو7 (Audi Q7) و سایر كراس‌آورهای زیبای دارای سه ردیف صندلی، رقابت خواهد كرد.

ورد موستانگ شِلبی جی‌تی500  

شركت خودروسازی فورد نیز مانند «شورولت» و «داج» (Dodge)، تا حد زیادی روی حواشی تمركز داشته و با به‌كارگیری از یك موتور پرقدرت تكامل‌یافته، سعی بر مسلط شدن روی بخش خودروهای عضلانی داشته است. در نهایت در دیترویت 2019 این غول خودروسازی با اسلحه‌ای نمادین به‌نام «موستانگ شلبی جی‌تی500» وارد عرصه رقابت شده است. موستانگ شلبی با موتور سوپرشارژ 2/5 لیتری خود، قدرتی بیش‌از 700 اسب‌بخار را تولید می‌كند كه قطعا می‌تواند مسبب بازگشتی رویایی برای شركت فورد باشد.
فورد مشخصات فنی كامل این خودرو را بعدا اعلام خواهد كرد ولی در حال حاضر رسما اعلام كرده است كه جی‌تی500 قدرتمندترین خودروی خارج از پیست (درون شهری و جاده‌ای) تولیدشده توسط این شركت است. قدرت موتور V8 (هشت سیلندر خورجینی) این موستانگ شلبی از طریق جعبه‌دنده خودكار دارای كلاچ دوگانه، به كف خیابان منتقل می‌شود .البته درصورت درخواست بالای مصرف‌كنندگان، فورد ایده قراردادن جعبه‌دنده دستی روی برخی مدل‌های این خودرو را نیز بررسی خواهد كرد.
همچنین جی‌تی500 مجهز به یك نمایشگر لمسی هشت اینچی برای دسترسی به تنظیمات موتور، یك صفحه نمایشگر 12 اینچی برای نمایش اطلاعات راننده خودرو و نیز مجموعه‌ای از 12 بلندگو در قابی كربنی است.

 تویوتا جی‌آر سوپرا
جذاب‌ترین قسمت این نمایشگاه در بخش خودروهای خارجی، بدون شك «تویوتا جی‌آر سوپرا» بود كه هیچ خودرویی توانایی رقابت با آن‌را نداشت. این خودرو پس از وقفه‌ای 17 ساله، یك احیای هنرمندانه از ماشین‌های اسپرت افسانه‌ای است. به نوعی سوپرا بازگوكننده این حقیقت است كه درواقع این تویوتا بوده كه به‌تازگی در همكاری مشتركی با ب‌ام‌و، به عرضه خودروی زد4 (Z4) اقدام كرده است و نه ب‌ام‌و!
قدرت سوپرا با موتور سه لیتری توربوشارژ تامین می‌شود. این موتور شش سیلندر خطی از ب‌ام‌و به امانت گرفته شده است و می‌تواند 335 اسب‌بخار نیرو تولید كند كه در مقایسه با موتور ب‌ام‌و زد4 (كه پایه موتور سوپرا بر آن نهاده شده است)، حدود50اسب‌بخار افت نیرو داشته است. البته هیچ‌یك از دو شركت تویوتا و ب‌ام‌و توضیحی برای این افت نیروی نه‌چندان ناچیز ارائه نكرده‌اند.در واقع قرار گرفتن دیفرانسیل خودرو در عقب و همچنین جعبه‌دنده خودكار هشت حالته، تنها ویژگی‌های اضافه شده به این مدل عنوان شده است.

 اینفینیتی كیوایكس اینسپیرِیشن
اینفینیتی با رونمایی از طرح مفهومی خود به‌نام «كیوایكس اینسپیرِیشن»، خط مشی خود برای سال آتی را اعلام كرد. این طرح نشان‌دهنده خودروی كراس‌آور تمام الكتریكی با انحنای زیبایی از جلو تا عقب آن است كه بیش از تمام مدل‌های ارائه شده از طرف سایر خودروسازان، با محیط‌زیست سازگاری دارد.
داخل این خودرو فضای بزرگ و سالن مانندی برای چهار سرنشین تعبیه شده كه شبیه كابین خلبان است! وام‌گرفتن از فرهنگ ژاپنی در طراحی این خودرو، باعث پدیدار شدن شخصیتی در آن شده است كه در سایر طرح‌های ارائه‌شده از خودروهای آینده، كمتر به چشم می‌خورد. حتی اگر كیوایكس اینسپیرِیشن به همین شكل كه در این نمایشگاه ارائه شد به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی نرسد، اما قطعا ویژگی‌های مشخصی از آن در ارائه مدل‌های آتی این شركت الهام‌بخش خواهد بود. اینفینیتی متعهد شده تمام محصولات خود را تا سال 1400/ 2021 به صورت الكتریكی تولید كند.

 كیا تِلیوراید
پس از این‌كه طرح مفهومی اولیه از این خودرو در نمایشگاه دیترویت 2016 ارائه شده بود، در نهایت كیا از نسخه تجاری شده «تِلیوراید» رونمایی كرد. این خودرو یك شاسی‌بلند جدید است كه می‌تواند تا هشت سرنشین را در خود جای دهد.
این خودرو مانند هیوندای پالیسِید (Hyundai Palisade) است كه زیر روكشی از آهن قرار گرفته باشد! تِلیوراید خودرویی كاملا متفاوت است كه بزرگ‌ترین شاسی‌بلند تولید شده شركت كیا محسوب می‌شود. قدرت این خودرو از موتور 8/3 لیتری V6 تامین می‌شود كه 291 اسب‌بخار نیرو تولید می‌كند و به تِلیوراید اجازه می‌دهد تا 27/2 تن وزن اضافی را حمل كند. این خودرو برای استفاده خانوادگی طراحی شده و با ویژگی‌های زیادی كه داخل اتاق آن برای راحتی سرنشینان تعبیه شده، كسی در طول یك سفر طولانی با تِلیوراید خسته نخواهد شد.

 فولكس‌واگن پاسات
برخلاف رقبا، فولكس‌واگن همچنان به سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای سدان علاقه‌مند است؛ یعنی دقیقا بخشی از بازار خودرو كه این روزها بسیار  کم طرفدار شده است. این شركت مدل جدیدی از پاسات را در دیترویت 2019 به نمایش درآورد كه همچنان بر پایه مدل 1390/2011 این خودرو طراحی است و تنها تفاوت ظاهری آن با مدل قبلی، قالب‌بندی جدید تمام بدنه (به‌جز سقف) آن است كه منجر به بالارفتن امنیت آن شده است.
داخل پاسات جدید نیز همچنان از خطوط صاف و منظمی برخوردار است كه حسی مبنی‌بر وسعت فضای داخل كابین را القا می‌كند. درضمن یك نمایشگر لمسی هشت اینچی مجهز به آخرین نسخه اطلاعاتی فولكس‌واگن نیز داخل اتاق این خودرو تعبیه شده است كه قابلیت سازگاری با دستگاه‌های اندروید (Android) و آی‌اواِس (IOS) را داراست. امكانات ویژه دیگری نظیر هشداردهنده خطر برخورد از روبه‌رو، ترمز اضطراری خودكار، پایش عابران پیاده، نمایشگر نقاط كور راننده و حسگر دنده عقب در این خودرو به‌كار رفته‌اند. در برخی مدل‌ها كروز كنترل تطبیق‌پذیر (Adaptive Cruise Control) نیز به‌صورت سفارشی قابل ارائه است.

 طرح مفهومی لكسوس اِل‌سی كانورتیبِل
تبدیل‌پذیر (convertible) بودن این مدل به این معناست كه امكان باز و بسته كردن سقف فلزی این خودروی 4 نفره دو در وجود دارد و درواقع این خودرو یك مدل از لكسوس اِل‌سی است كه می‌توان با برداشتن سقف، آن‌را به یك خودروی كوپه (Coupe) تبدیل كرد. شاید بتوان اِل‌سی كانورتیبِل را گل سرسبد خودروهای كوپه تویوتا نامید. طرحی كه به‌واقع یك نمایش تمام عیار و زیباست!  لكسوس مشخصات برقی این خودرو را فاش نكرده است و نمونه تجاری شده از این طرح می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. به احتمال زیاد این خودرو در دو تیپ مختلف تولید خواهد شد؛ یكی با موتور هیبریدی 5/3 لیتری V6 و دیگری با موتور پنج لیتری V8. هرچند لكسوس از آن به‌عنوان طرحی مفهومی یاد كرده، اما بسیار محتمل است این خودرو سال 1399/ 2020 تجاری‌سازی شود.

سوبارو اِس‌تی‌آی اِس209
سوبارو در سال‌های اخیر نسخه‌های محدودی از اِس‌تی‌آی را منتشر كرده است  اما تا قبل از این نمایشگاه هرگز آنها را به نمایش نگذاشته بود.اِس209 به موتور چهار سیلندر خطی مجهز شده است كه 341 اسب‌بخار نیرو تولید می‌كند. این برای سری اِس‌تی‌آی كه قدرت موتور آنها به‌طور میانگین حدود 310 اسب‌بخار بوده است، پیشرفتی سخاوتمندانه به‌حساب می‌آید! قدرت موتور 5/2 لیتری توربوشارژ این خودرو از طریق یك جعبه‌دنده شش سرعته دستی به چرخ‌ها انتقال می‌یابد. از نظر ظاهری نیز ،زه پلاستیكی اطراف گلگیر این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی تغییر كرده و یك باله بزرگ نیز روی صندوق عقب آن نصب شده است. سوبارو اِس‌تی‌آی اِس209 در سال جاری میلادی به تولید انبوه خواهد رسید.