خودروهایی که باید خوابشان را دید

با گران‌قیمت‌ترین و مجهزترین خودروهای شركت‌های معروف دنیا که مجموعه‌داران در اندیشه تصاحبشان هستند، آشنا شوید

خودروهایی که باید خوابشان را دید

این روزها شركت‌های بزرگ و مطرح خودروسازی جهان فقط به فكر طراحی خودروهایی برای رفع نیاز حمل و نقل نیستند. تولید خودرو‌های چشم‌نواز و زیبا و البته بسیار مجهز از مهم‌ترین موضوعاتی است كه امروزه توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. در حقیقت صنعت خودروسازی امروز، خودرو را به چشم اثری هنری نگاه می‌كند و خودروسازان هر روز برای خلق زیباترین و ظریف‌ترین جزئیات این اثر هنری با هم رقابت می‌كنند. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم كه این خودروهای ویژه به تعداد زیادی تولید نمی‌شوند و فقط برخی افراد بسیار خاص امكان خریداری چنین خودروهای لوكس و گران‌قیمتی را خواهند داشت. به این ترتیب است كه غول‌های بزرگ خودروسازی مانند لامبورگینی، آستون‌مارتین و رولزرویس هر چند وقت یك‌بار خودروی خاص و بسیار گران‌قیمتی را با تعداد محدود معرفی كرده و معمولا مجموعه‌داران افسانه‌ای، پیش از آن كه دست افرادی عادی به این خودرو‌ها برسد، آنها را از آن خود می‌كنند. بنابراین فرآیند قیمت‌گذاری چنین خودروهایی نیز متفاوت از خودروهای رایج است و بیشتر آنها براساس بیشترین قیمت پیشنهادی در مناقصه به فروش می‌رسد. در ادامه گشتی در دنیای خودروهای لوكس روز دنیا خواهیم زد و با ده نمونه از گران‌ترین و خاص‌ترین آنها آشنا خواهیم شد. منابع: Carophile, Digital Trends, Beautiful life

1ـ بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron)
آخرین محصول شركت خودروسازی بوگاتی با قیمت 7/2 میلیون دلار، ارزان‌قیمت‌ترین خودرو در فهرست امروز است. نام شیرون برگرفته از لوئیز شیرون، راننده موناكویی و قهرمان مسابقات ریس، رالی، گراند‌پریكس و فرمول یك بین سال‌های 1307 تا 1332 شمسی/ ۱۹۲۸ تا ۱۹۵۳ میلادی است. این خودرو كه در دسته سوپراسپرت‌های موتور وسط قرار می‌گیرد، مجهز به موتور بزرگ 16 سیلندری با ظرفیت هشت لیتر است كه می‌تواند نیرویی معادل 1500 اسب‌ بخار تولید كند. بیشینه سرعت این بوگاتی جذاب به 460 كیلومتر بر ساعت می‌رسد و فقط در 4/2 ثانیه سرعت صفر تا صد كیلومتر را طی می‌كند.
موتور این خودرو با تمام قدرت به مدت ۲۵ ساعت مورد آزمایش قرار گرفته است. شیرون با این قدرت می‌توانست در مدت ۲۵ ساعت مسافت بین وولفسبورگ در آلمان تا فینیكس در آریزونای آمریكا را طی كند.


2 ـ پاگانی هوآیرا بی‌سی (Pagani Huayra BC)
این خودرو نسخه پیشرفته پاگانی هوآیرا و گران‌ترین خودرویی است كه پاگانی تاكنون تولید كرده است. تا به حال فقط 25‌دستگاه از این خودرو ساخته شده است.
در مدل بی‌سی توجه جدی‌تری به طراحی آیرودینامیكی شده و برای سبك‌تر‌شدنش تا جایی كه امكان داشت از قطعات با جنس فیبر كربن استفاده شده است. موتور توربوی دوقلوی 12‌سیلندر خورجینی (V12) با ظرفیت 0/6 لیتر می‌تواند تا 790‌اسب‌ بخار نیرو و گشتاوری معادل 1100 نیوتون متر تولید كند.
این نیرو با كمك شفت سه شاخه‌ای به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به قابلیت‌های این پاگانی زیبا قیمت 9/2 میلیون دلاری خیلی هم گران نباشد!



3ـ فراری پینینفارینا سرجیو (Frrari Pininfarina Sergio)
تا به حال فقط شش نسخه از این فراری گران‌قیمت تولید شده و به همین دلیل خواهان زیادی در سراسر دنیا دارد. این قالیچه پرنده دو نفره دلربا براساس نسخه فراری 458 اسپایدر ساخته شده و مانند آن نه سقف، نه پنجره و نه حتی شیشه جلو دارد! البته این نمونه به روز شده 150 كیلوگرم از پیشینیانش سبك‌تر است كه باعث افزایش سرعت و شتاب آن شده است. به علاوه تمام قطعات دست‌ساز به كار رفته در آن از جنس فیبر كربنی است.
موتور به كار رفته در آن اِف136اِف با ظرفیت 5/4 لیتر به صورت هشت سیلندر خورجینی است كه نیرویی معادل 562 اسب بخار به چرخ‌های عقب منتقل می‌كند. نكته جالب در مورد این فراری لوكس این است كه هر شش خریدار این خودرو‌ها را خود شركت فراری انتخاب كرده و به همین علت از كمیاب‌ترین خودروهایی است كه فقط به افراد خاصی فروخته می‌شود و چنین وضعی باعث شده حدود سه میلیون دلار قیمت داشته باشد.




4 ـ آستون مارتین والكایری (Aston Martin Valkyrie)
گرچه هنوز این خودروی زیبا به صورت رسمی قیمت‌گذاری نشده است، كارشناسان قیمتش را حدود 2/3 میلیون دلار برآورد كرده‌اند. این مدل به نوعی نسخه به روز شده خودروی مسابقه‌ای فرمول یك سریع و گران این شركت به نام رِد بول است. ساختار آیرودینامیكی بدنه به نحوی طراحی شده كه بدون نیاز به باله، میزان استقامت و ایستایی آن افزایش یافته است. موتور 5/6 لیتری ۱۲ سیلندر با آرایش خورجینی در كنار باتری هیبریدی آن بازدهی حدود هزار اسب‌ بخار ایجاد می‌كند. نسبت قدرت به وزن این خودرو یك به یك است. آستون مارتین می‌خواهد 150 دستگاه از این خودروی متفاوت و حیرت‌آور را امسال به مشتریانش تحویل دهد. همچنین نسخه مسابقه‌ای آن نیز به تعداد 25 دستگاه تولید خواهد شد.



5 ـ بوگاتی ویرون نسخه محدود منصوری ویور
 (Bugatti Veyron by Mansory Vivere)
در حال حاضر بوگاتی ویرون از خط تولید خارج شده و مدل شیرون جایگزین آن شده است، اما یكی از گاراژهای معروف تیونینگ به نام منصوری نسخه ویور را از این خودرو ساخت. این نسخه استثنایی بر اساس نمونه ویرون گرند اسپرت ویتِس تجهیز شده است. تیونینگ این خودرو در چهار مرحله با ارتقای بدنه به فیبر كربنی، افزایش قدرت موتور تا 1200 اسب‌ بخار و تجهیز فضای داخلی با استفاده از بهترین مواد اولیه انجام شد. بیشینه سرعت این خودروی بهینه شده 410 كیلومتر بر ساعت بوده و 4/3میلیون دلار قیمت‌گذاری شد.



6 ـ لیكان هایپر اسپرت (Lykan Hypersport)
این خودروی لوكس و زیبا اولین خودروی سوپراسپرت عربی است و در لبنان ساخته شده است. آثار اشرافی‌گرایی اعراب در این خودرو نیز كاملا محسوس بوده و آن را به خودرویی خاص، سطح بالا و گران‌قیمت تبدیل كرده است. چراغ‌های جلوی این خودرو از 240 قطعه الماس 15 قیراطی ساخته شده است! بنابراین دور از ذهن نیست كه قیمت بالایی هم داشته باشد.
لیكان ظاهری جنگجو با درهای پروانه‌ای دارد. تجهیزات داخل اتاق خودرو به گونه‌ای طراحی شده كه فضای آن را مشابه فیلم‌های علمی - تخیلی كرده است. این سوپراسپرت عربی علاوه بر ظاهری قبراق، از ویژگی‌های فنی حیرت‌آوری نیز برخوردار است. موتور توربوی دوقلوی 8/3 لیتری‌اش قدرتی معادل 780 اسب‌ بخار در چرخ‌های عقب و گشتاوری معادل 960 نیوتون متر تولید می‌كند. این سوپراسپرت لبنانی فقط در 8/2 ثانیه از سرعت صفر به صد كیلومتر بر ساعت می‌رسد و بیشینه سرعتش 386 كیلومتر بر ساعت است. با وجود چنین ویژگی‌هایی می‌توان با قیمت 4/3 میلیون دلار موافق نبود؟!



7 ـ مك‌لارن پی1 اِل‌اِم (McLaren P1 LM)
سری پی1 از سریع‌ترین خودروهایی هستند كه تا به حال در دنیا ساخته شده است. خودرو‌های این گروه همه در دسته مسابقه‌ای قرار دارند كه مجاز به حركت در جاده‌های شهری نیستند. اما نسخه اِل‌اِم در واقع نمونه خیابانی شده خودروی مسابقه‌ای مك‌لارن پی1 جی‌تی‌آر است و طراحی مستقلی ندارد. این خودرو از لحاظ فنی نیز شباهت‌های زیادی با نمونه‌های مسابقه‌ای دارد. موتور این خودرو با ورق طلا احاطه شده است. ظرفیت این موتور دوقلوی توربوی هشت سیلندر خورجینی (V8)، 8/3 لیتر است. اما دستكاری‌هایی هم برای بهینه‌كردن استفاده از این خودرو در محدوده شهری ایجاد شده است. وزن این خودروی استثنایی 60 كیلوگرم از نمونه مسابقه‌ای آن پایین‌تر است. همچنین با ایجاد تغییراتی در ساختار بدنه و جلوبندی‌اش تلاش شده تا ایستایی این خودرو بر سطح افزایش پیدا كند.
با وجود همه این تغییرات این خودروی بی‌نظیر همچنان قدرت ویژه‌ای دارد به طوری كه در پیست‌های مسابقه می‌تواند تا هزار اسب‌ بخار نیرو تولید كند. از این خودروی سریع نیز فقط پنج دستگاه تولید شده كه همه آنها فروخته شده است. این خودرو 6/3 میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود.



8 ـ لامبورگینی ونِنو رودستر (Veneno Roadster)
این مدل لامبورگینی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس این خودروسازی بزرگ رونمایی شد. وننو در زبان اسپانیایی به معنی زهر است و اگر نگاهی به ظاهر مرگبار این خودروی استثنایی داشته باشیم به نظر این نامگذاری خیلی دور از ذهن هم نیست. این خودروی اسپرت پرسرعت مانند یك سفینه فضایی خارق‌العاده پرزرق و برق از قدرت ویژه‌ای برخوردار است كه آن را به گل سرسبد و گران‌ترین محصول شركت لامبورگینی تبدیل كرده است.
این خودرو خارق‌العاده مجهز به موتور 5/6 لیتری 12 سیلندر خورجینی (V12) با جعبه دنده هفت دنده آی‌اس‌آر و سیستم انتقال قدرت خودكار است كه می‌تواند چرخشی معادل 8400 دور در دقیقه ایجاد كند. بازده این موتور 740 اسب‌ بخار و گشتاور آن تقریبا معادل 690 نیوتون‌متر است. این به این معناست كه این خودروی حیرت‌آور می‌تواند فقط در 9/2 ثانیه سرعت صفر تا صد را طی كند!
رودستر 5/4 میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود اما از آن‌جا كه فقط 9‌دستگاه از این خودرو تولید شده است قیمت خرید و فروش آنها در بازار به 11 میلیون دلار رسید.



9 ـ كوئینگزگ سی‌سی‌ایكس‌آر تِرِویتا (Koengsegg CCXR Trevita)
شركت خودروسازی سوئدی كوئینگزگ از خودروسازهایی است كه به تولید پیشرفته‌ترین، سریع‌ترین و گران‌ترین خودروهای دنیا معروف است. مدل سی‌سی‌ایكس‌آر ترویتا یكی از نمونه‌های موفق این برند است. برای ساخت این خودروی ویژه به دلیل وزن بسیار سبك و در عین حال ساختار بسیار مستحكم و قوی‌اش زمان و زحمت زیادی صرف شده است و به همین دلیل قیمت بسیار بالایی نیز دارد. در حال حاضر قیمت این خودروی اسپرت ویژه كه فقط سه نمونه از آن در دنیا وجود دارد 8/4 میلیون دلار است. این خودرو مجهز به موتور 8/4 لیتری هشت سیلندر خورجینی (V8) با قدرت بیش از هزار اسب بخار، گشتاور 1080 نیوتون متر و عملكردی محسوركننده است.  اما ویژگی منحصر به فرد این سواری پرقدرت، روكش الماس آن است و همان‌طور كه می‌دانید الماس نمی‌تواند ارزان باشد! این خودروساز سوئدی از نوعی پوشش خارجی جدید استفاده كرده كه در آن فیبرهای كربنی با نوعی رزین آغشته به خاكه الماس پوشیده می‌شود و این موضوع قطعا در قیمت نهایی خودرو بی‌تأثیر نیست.





10 ـ رولز رویس سوئپ‌تیل (Rolls-Royce Sweptail)
رولزرویس همواره به عنوان یكی از خاص‌ترین و گران‌ترین برندهای خودرو مطرح بوده و اگر جیب پرپولی داشته باشید هر توقعی كه از خودروی شخصی‌سازی شده داشته باشید برایتان برآورده می‌كند. در حال حاضر مدل جدید سوئپ‌تیل یكی از منحصر به فردترین نمونه‌های این برند است كه با قیمت 13 میلیون دلار به فروش رسیده و جایگاه نخست خودروهای گران‌قیمت امروزی و گران‌ترین خودرویی كه تا به حال تولید شده را به خود اختصاص داده است. این خودروی كوپه دو نفره دارای طراحی منحصر به فردی مشابه قایق‌های تفریحی است. سقف تمام شیشه‌ای انحنادار آن به گونه‌ای طراحی شده كه این حس را بیشتر القا می‌كند. از طرف دیگر طراحی داخلی این خودروی تجملی با وجود چرم و چوب یادآور خودرو‌های كلاسیك دهه 20 یا 30 میلادی است، ایجاد فضاهای مخفی ویژه مانند جای لپ‌تاپ در قسمت داخلی در‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی است كه در طراحی این خودرو به آن توجه شده است. ساخت این خودروی سفارشی حدود چهار سال زمان برد و نتیجه نهایی آن به قدری ارزنده است كه بتوان رقم 13 میلیون دلار را برایش پذیرفت.