10 باور نادرست  در دنیای كارآفرینی

10 باور نادرست در دنیای كارآفرینی

از نظر بسیاری از كارآفرینان ، راه‌اندازی كسب‌وكار شباهت‌های زیادی به تصمیم برای بچه‌دار شدن دارد و همان‌طور كه نمی‌توان بدون داشتن شهامت كافی ، پدر و مادر شد، قطعا نمی‌توان كارآفرین موفقی شد. راه‌اندازی كسب‌وكار نیاز به آمادگی همه‌جانبه روحی، جسمی و ذهنی دارد. باید جسارت و اعتماد به نفس كافی برای شروع یك مسیر تازه را داشته باشید و از سوی دیگر تا حدی خطرپذیر و اهل ریسك باشید. اما ممكن است تصوری كه ما در بیرون از گود كارآفرینی داریم گاهی بسیار متفاوت‌تر از واقعیت‌های آن باشد. این باورهای نادرست می‌تواند شما را به جریان نادرستی انداخته یا از مسیر رشد و ترقی بازدارد. بنابراین پیش از شروع كار باید كمی بیشتر در مورد تصوراتی كه ممكن است كمی دلتان را به شك انداخته باشد، اطلاعات به‌دست بیاورید و با قدم‌های مطمئن‌تری وارد این مسیر پرچالش شوید. در ادامه ده باور نادرستی كه در افكار بسیاری از افراد در مورد كارآفرینی شكل گرفته را بررسی خواهیم كرد. برگرفته از : Forbs و Host Gator

   باید منتظر زمان مناسب باشید
یكی از تصورات اشتباه برای راه‌اندازی كسب‌وكار این است كه باید منتظر زمان مناسبی برای شروع كارتان باشید! اما حقیقت این است كه هیچ‌وقت زمان «مناسب» از راه نخواهد رسید. شما هیچ‌وقت به مرحله‌ای نمی‌رسید كه احساس كنید در اوج آمادگی برای راه‌اندازی كسب‌وكارتان هستید. راز موفقیت در این است كه به بهترین شكلی كه می‌توانید خود را آماده كنید و با قدم‌های كوچك، راهتان را آغاز كنید. می‌توانید چند ماه یا چند سال به برنامه‌ریزی بپردازید و شروع كار را به تعویق بیندازید. اما یادتان باشد تا زمانی كه قدم در راهی نگذارید به مقصدی نخواهید رسید. هیچ زنگ هشداری برای اطلاع‌رسانی این كه امروز روزی است كه منتظرش بودید، وجود ندارد. هر چقدر زودتر دست به كار شوید، زودتر به اهداف بلندمدتتان برای ایجاد كسب‌وكار موفق و باثبات دست خواهید یافت.


   باید قدرت ریسك‌پذیری زیادی داشته باشید
به‌طور كلی كارآفرینی همواره به‌عنوان شغلی با ریسك بالا در نظر گرفته می‌شود. با این حال بر خلاف تصور عموم مردم، اكثر كارآفرینان موفق به گونه‌ای در كارشان تصمیم‌گیری می‌كنند كه میزان خطرپذیری را به حداقل ممكن برسانند. به عنوان مثال ریچارد برانسون كه از كارآفرینان بسیار موفق انگلیسی است در یادداشت‌هایش در مورد كاهش خطرپذیری می‌نویسد: زمانی كه می‌خواستیم شركت هواپیمایی
ویرجین آتلانتیك را راه‌اندازی كنیم، تنها روشی كه توانستم شریك كاری‌ام را برای این كار راضی كنم، این بود كه بتوانم شركت هواپیماسازی بوئینگ را متقاعد كنم كه اگر پس از یك‌سال اوضاع به آن صورتی كه تصور می‌كردیم پیش نرفت، هواپیمای 747 كه خریداری كردیم را پس بگیرد! تا امروز كه مجموعه ما به هلدینگ بسیار بزرگی تبدیل شده است، برای هر مشكلی همیشه به دنبال راه خلاقانه‌ای بودیم كه بتواند احتمال شكست را به حداقل میزان ممكن برساند. كارآفرینان موفق همیشه برای هر اقدام جدیدی برنامه حساب‌شده‌ای برای آموختن و بررسی كردن دنبال می‌كنند و قدم‌هایشان را حساب شده برمی‌دارند تا میزان خطرپذیری حداقلی و آگاهانه‌ای داشته باشند.


   باید همه‌چیزدان باشید
كارآفرینان واقعی همیشه تشنه یادگیری هستند. آنها از خلق كردن، بهبود بخشیدن و جلو راندن موانع لذت می‌برند. لیز ویسمن یكی از نویسندگان معروف كتاب‌های موفقیت در كسب‌وكار در یكی از كتاب‌های پرفروشش می‌پرسد: آیا این امكان وجود دارد كه زمانی كه ما برای اولین‌بار كاری را كه در آن تجربه‌ای نداریم به بهترین حالتی كه می‌توانیم آن را انجام دهیم؟ جواب این پرسش مثبت است. در واقع ما هر زمانی كه كاری را با فكر درست و آمادگی ذهنی انجام دهیم می‌توانیم از پس آن بربیاییم. در این جریان پرسرعت پیشرفت هر روزه فناوری روبه‌رو شدن با مسائل جدید و ناشناخته امری اجتناب ناپذیر است. در حقیقت این مهم نیست كه چه چیزهایی می‌دانید، مهم این است كه با چه سرعتی می‌توانید بیاموزید و از جریان جا نمانید.


  بهتر است همه كارها را خودتان انجام دهید
شاید زمانی كه در ابتدای شروع راه كه هنوز كسب‌وكارتان وسعت زیادی پیدا نكرده هم كارهای اداری را انجام دهید، هم تولید محصول را به عهده داشته باشید و هم برای آن بازاریابی كنید. اما به مرور كه كمی كسب‌وكارتان به جریان بیفتد، وقتتان ارزش بیشتری خواهد داشت و باید آن را صرف تمركز بر كار كنید تا بتوانید همگام با سایرین در جریان فناوری حركت كنید. از طرفی پس از مدتی  توان شما برای پاسخگویی به همه امور كافی نخواهد بود. البته باید توجه داشته باشید كه حالت افراطی عكس این وضعیت نیز می‌تواند به شما آسیب برساند. برخی افراد تصور می‌كنند كه می‌توانند بدون هیچ دانش و امكاناتی كسب‌وكاری راه بیندازند و همه امور آن را برون‌سپاری كنند. اما این تصور كه می‌توانید همه كارها را به بقیه بسپارید و خودتان در گوشه‌ای با آرامش پول روی پول بگذارید از اساس اشتباه است. در بهترین حالت اگر بتوانید شركت مناسبی كه خدمات با كیفیتی ارائه می‌كند برای برون‌سپاری پیدا كنید، به احتمال زیاد در شروع كسب‌وكار آنقدر سرمایه ندارید كه از پس هزینه‌های بالایش بربیایید. اگر هم بخواهید سراغ افراد كم‌تجربه‌تری كه قیمت پایین‌تری دریافت می‌كنند بروید، احتمالا كار با كیفیتی دریافت نمی‌كنید، در نتیجه محصول باكیفیتی هم وارد بازار نمی‌كنید و به‌زودی شكست می‌خورید. بنابراین باید بتوانید بین این دو حالت تعادلی در جهت بازده بیشتر كسب‌وكارتان برقرار كنید.


   به طرح كسب و كار نیاز دارید
آیا حتما باید پیش از شروع كسب‌وكار، طرح مدون و دقیقی برایش آماده كرده باشید؟ نه الزاما! ویلیام بیگریو، استاد كالج بابسان، در مورد این كه آیا نوشتن طرح كسب‌وكار پیش از راه‌اندازی آن می‌تواند بر روند پیشروی آن تأثیرگذار باشد، پژوهشی انجام داد. نتایج این پژوهش حاكی از آن بود كه عملكرد كسب‌وكار جدیدی كه طرح كسب‌وكار نداشته باشد تفاوت معناداری با كسب‌وكاری كه بر اساس طرح كسب‌وكار راه‌اندازی شده است، ندارد. در تحقیق دیگری گروهی از پژوهشگران با صدها كارآفرین موفق در سراسر جهان مصاحبه كردند تا رمز موفقیت‌شان را به‌دست آورند. در نتیجه این نظرسنجی مشخص شد 70درصد كارآفرینانی كه كسب‌وكارشان با موفقیت تثبیت شده است، در ابتدا طرح كسب‌وكاری ننوشته بودند. بیشتر كارآفرینان موفق زمان كمتری صرف برنامه‌ریزی می‌كنند و بیشتر وقت و تمركزشان را برای انجام كار صرف می‌كنند.


   موفق‌ها با كسی كاری ندارند
گرچه دنیای كسب‌وكار بسیار پررقابت است، اما به همان اندازه تعامل نیز نیاز دارد. برخی كارآفرینان تازه كار تصور می‌كنند دانش فنی كافی برای موفقیت را دارند و خود را از تعامل با دیگران، آموختن موارد جدید و گسترش ارتباطات با شبكه كسب‌وكار محروم می‌كنند. اما برای این كه بتوانید محصول و خدماتتان را گسترش دهید قطعا به ایده‌ها و نظرات جدید نیاز خواهید داشت. به‌عنوان مثال مربیان یا همان منتورهای كسب‌وكار می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیارتان قرار دهند و به افزایش اشتیاق و تحكیم اراده برای موفقیت كمك كنند. شركت در كنفرانس‌ها، نشست‌ها و گفت‌وگوهای رو در رو با فعالان حوزه كسب‌وكار می‌تواند كمك شایانی به شناختن نقاط ضعف كسب‌وكارتان و یافتن پاسخ سوالاتی كه در ذهن دارید، كند. كارآفرینان هوشمند به تمام بازخوردهای مشتریان توجه می‌كنند و در رویدادهای حوزه فعالیتشان حضور فعال دارند. در ارتباط و در معرض بودن به شخصیت‌سازی كسب‌وكارتان كمك می‌كند و به این ترتیب می‌توانید جایگاه خود را در حوزه فعالیت‌تان تثبیت كنید.



  فقط برخی افراد برای كارآفرینی ساخته شده‌اند
شاید زمانی كه به كارآفرینان و صاحبان شرکت‌های نوپای جدید فكر می‌كنید، تصویری از مردی بسیار جوان و تحصیلكرده، بسیار باهوش و عینكی در ذهنتان نقش ببندد. اما این فقط بر اثر تصویرهایی است كه معمولا در تصاویر تبلیغاتی در فضای مجازی یا مقالات در مورد كارآفرینان دیده‌ایم. اما در حقیقت هر فردی كه ایده خوب و منابع حداقلی و اشتیاق كافی برای راه‌اندازی كسب‌وكاری داشته باشد، فارغ از جنسیت و سن‌وسالش می‌تواند كارآفرین موفقی شود. براساس نتایج تحقیقی كه دو سال پیش در آمریكا انجام شده بود، نزدیك به یك چهارم كارآفرینان بین 55 تا 64 سال داشتند كه تقریبا برابر با جمعیت كارآفرینان 20 تا 24 سال بود. در پژوهشی دیگر نیز 31درصد افرادی كه كسب‌وكاری را به تنهایی راه‌اندازی كرده بودند، خانم بودند. بنابراین این تصور كه همه كارآفرینان ویژگی‌های یكسانی دارند، كاملا اشتباه است. درست است كه برخی ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند به هدایت بهتر گروه و پیگیری و دستیابی به اهداف موثر باشند، اما این به این معنا نیست اگر یكی از شاخصه‌هایی را كه در ذهنتان از كارآفرینان وجود دارد نداشته باشید، نمی‌توانید كسب‌وكار خودتان را راه‌اندازی كنید و در آن موفق شوید.


   به بودجه كلانی نیاز دارید
هر كسب‌وكاری الزاما به مقادیر زیادی سرمایه یا سرمایه‌گذار بزرگ نیاز ندارد. به عقیده برخی كارشناسان، استفاده از سرمایه شخصی آسان‌ترین روش برای راه‌اندازی كسب‌وكار است. در این حالت نیازی ندارید كه سرمایه‌گذاران را در مورد مزایای ایده خود قانع كنید، فقط كافی است خود را برای شروع كار قانع كنید. اگر بخواهید از امكاناتی فراتر از امكانات موجودتان بهره ببرید، قطعا راه‌های بی‌شماری وجود دارد. انكوباتورها و شتاب‌دهنده‌های كسب‌وكار برنامه‌های مشخص و دقیقی برای كمك به استارت‌آپ‌ها و تأمین هزینه‌های مورد نیاز اولیه‌شان دارند. استفاده از كمك‌های صندوق شكوفایی و نوآوری و صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز روش دیگری برای تأمین سرمایه اولیه مورد نیاز خواهد بود. استفاده از تسهیلات و وام‌های بانكی و سایر روش‌های جذب سرمایه نیز می‌تواند برای افزایش سرمایه اولیه به شما كمك كند.


  با پشتكار همه‌چیز دست‌یافتنی است
گاهی اوقات بهترین ایده‌ها هر قدر هم كه تلاش كنید، موفق نمی‌شود. گاهی اوقات شرایط موجود كه تحت اختیار نیستند می‌توانند كسب‌وكارتان را تحت تأثیر قرار دهند. مشكلات بازار، رقیبان قدرتمند و ... می‌توانند كسب‌وكارهای نوپا را از دور خارج كنند. اشتباه‌های ابتدای مسیر نیز گاهی ممكن است بر روند ادامه كسب‌وكارتان تأثیر بگذارد. برای مثال اگر كاری را بدون تحقیق و بررسی‌های لازم بدون مطالعه آغاز كنید، ممكن است برآوردهای اشتباهی از بازار هدفتان به دست بیاورید. اگرچه تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیری از ویژگی‌های لازم و ضروری كارآفرینی است، اما در برخی شرایط می‌تواند مانع دیدن حقیقت شود و زمانی كه واقعا كسب‌وكارتان به بن‌بست رسیده است، بی‌دلیل زمان، انرژی و هزینه خود را برای دست‌وپا زدن بی‌نتیجه هدر می‌دهید. دید مثبت داشتن و برنامه‌ریزی برای موفقیت بسیار ضروری و در عین حال شیرین است. اما باید همیشه توجهی هم به طرف بد ماجرا داشت؛ این كه چه شواهدی در كسب‌وكارتان نشانه شكست و پایان ماجراست.



   اعضای خانواده و دوستانتان
 می‌توانند نیروی انسانی كسب‌وكارتان باشند

معمولا اكثر كارآفرینان در زمان‌هایی به فكر استخدام یا در بسیاری از موارد استفاده رایگان از توانایی‌های خانواده و دوستانشان می‌افتند. دلیل این طرز فكر روشن است. شما نزدیكانتان را به‌خوبی می‌شناسید و بیشتر از هر فرد غریبه‌ای به آنها اعتماد دارید و با توانایی‌هایشان آشنایی دارید. اما به عقیده كارشناسان حوزه كسب‌وكار، حساب كردن روی توانایی‌های آشنایان و دوستان حداقل به دو دلیل مهم كار مناسبی نخواهد بود. اول این كه بیشتر كارآفرینان تازه‌كار تجربه و مهارت كافی برای نحوه همكاری با اعضای خانواده و دوستان را بلد نیستند. محیط كار بسیار متفاوت از روابط دوستانه یا خانوادگی است و مسائل كاری به‌راحتی می‌تواند بر روابطتان تأثیرگذار باشد. دلیل دوم این كه معمولا نزدیكان یا خودشان پولی دریافت نمی‌كنند یا شما به دلیل كمبود منابع مالی ترجیح می‌دهید از خدماتشان به‌صورت رایگان استفاده كنید كه در هر دو حالت، هم ارزش كار آنها در نظر شما كم می‌شود و هم خودشان انگیزه كافی برای صرف تمام توان انرژی‌شان در كسب‌وكارتان را نخواهند داشت.