یک پایتخت بهبود یافته!

جزئیاتی از سری ششم سریال پایتخت در گفت‌وگو با الهام غفوری، مهران احمدی و آرش عباسی

یک پایتخت بهبود یافته!

اواخر اسفندماه پارسال بود كه خبر فوت خشایار الوند، یار ثابت پایتختی‌ها سرفصل خبرهای خبرگزاری‌ها و مطبوعات شد. او در حالی كه داشت فیلمنامه فیلم تلویزیونی پایتخت را برای شب سال نو می‌نوشت در اثر ایست قلبی جامعه هنری را به سوگ نشاند. بعد از فوت او دیگر پایتختی‌ها به قول معروف دل و دماغ ساخت پایتخت را نداشتند و از سوی دیگر فیلمنامه هم نصف و نیمه مانده و همین باعث شد تا بی‌خیال ساخت تله‌فیلم برای شب سال نو شوند. تا این‌كه چند روز پیش الهام غفوری، تهیه‌كننده سریال پایتخت در برنامه سلام صبح بخیر شبكه سه و این خبر خوش را داد كه پایتختی‌ها دوباره عزم‌شان را جزم كردند تا فصل ششم از پایتخت را بسازند. گروه سازنده این سریال می‌خواهد این فصل جدید از پایتخت را برای نوروز 99 آماده كند تا به این واسطه لبخند را به لب مخاطبان شبكه یك بیاورند. سیروس مقدم هم مثل همیشه سكانداری این سریال را به‌عهده دارد و تلاش می‌كند مردم با تماشای فصل ششم این سریال حسابی غافلگیر شوند. در واقع او در هر قسمت از این مجموعه نه‌تنها به مفاهیمی همچون خانواده و حمایت از همدیگر تاكید داشته، بلكه تلاش كرده فضاهای بكر و جذاب ایران را به تصویر بكشد و هر بار مردم را با یك قصه شیرین و جذاب نه‌تنها سرگرم كند، بلكه می‌خواهد آنها با تماشای این مجموعه به مفاهیم این سریال هم فكر كنند. در واقع مجموعه پایتخت به زیبایی در پنج فصل تلاش كرده نشان دهد كه چطور می‌توان با همبستگی بین افراد خانواده مشكلات را پشت سر گذاشت. این خبر خوش كه چند روز پیش الهام غفوری در تلویزیون اعلام كرد، بهانه‌ای شد تا ما با او و آرش عباسی، یكی از نویسندگان سریال تماس بگیریم و جزئیات این فصل از پایتخت را جویا شویم.

 تئاتر پایتختی‌ها
محسن تنابنده از ابتدا قصه مجموعه پایتخت را طراحی كرده و از آنجا كه خودش در همه فصل‌ها بازی می‌كرد، به همین دلیل نویسندگانی را برای نگارش به كار اضافه می‌كرد تا در نگارش كمك‌حالش باشند. در این باره می‌توان به حسن وارسته و زنده‌یاد خشایار الوند اشاره كرد. بعد از فوت الوند و شروع فصل ششم پایتخت، این بار تنابنده به سراغ آرش عباسی رفته است.
عباسی درباره این همكاری و این‌كه چطور شد به گروه پایتختی‌ها ملحق شده به جام‌جم توضیح داد: «قبل از پایتخت 6 قرار بود با همدیگر همكاری كنیم و حتی می‌خواستم از پایتخت 5 به گروه در زمینه نگارش كمك كنم، اما از آنجا كه نگارش این سریال با كار دیگری همزمان شد، نتوانستم همكاری كنم. همچنین از قبل با آقای تنابنده صحبت كرده بودم كه تئاتر پایتخت هم كار كنیم، ولی مشغله هر دوی ما باعث شد این همكاری شكل نگیرد. تا این‌كه شرایط فراهم شد.»
وی ادامه داد: «البته محسن تنابنده این روزها هم در تئاتر مولن روژ هم بازی می‌كند كه من نویسندگی آن را به عهده دارم. تجربه همكاری با محسن تنابنده بسیار بی‌نظیر است، چون او ذهنی بسیار پویا و فعال دارد.» این نویسنده عنوان كرد: «نگارش فصل ششم سریال پایتخت را با آقای تنابنده شروع كردیم. تا به امروز هم دو قسمت از سریال نوشته شده است و بقیه نگارش هم ادامه دارد. تلاش می‌كنیم قبل از شروع ضبط، نگارش را تمام كنیم.» غفوری هم در پاسخ به این‌كه آیا از خط قصه فیلم تلویزیونی پایتخت كه قرار بود برای نوروز 98 ساخته شود و خشایار الوند آن را نوشته بود، استفاده می‌كنید؟ تصریح كرد: «نه، خط قصه به گونه دیگری رقم خورده كه در حال حاضر نمی‌توانم توضیح زیادی درباره قصه فصل 6 بدهم، اما حتما سعی می‌كنیم مخاطبان را راضی نگه داریم كه از تماشای سریال لذت ببرند. قصه ناتمام آن فیلم تلویزیونی هم فعلا كنار گذاشته شده، شاید روزی دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.»



چه خبر از ناهار بابا پنجعلی؟!
«ناهار نخردمه!» این دیالوگ ‌آشنای بابا پنجعلی است كه با شیرینی خاصی خطاب به پسرش نقی معمولی می‌گفت. وقتی رسانه‌ها در ابتدا چهره گریم شده علیرضا خمسه را در قالب نقش بابا پنجعلی دیدند، تصور نمی‌كردند كه این بابای نقی بتواند تا این اندازه دل مردم را ببرد و همه در كوچه و خیابان به تقلید از بابا پنجعلی این دیالوگ را به همدیگر بگویند و بعد با صدای بلند بخندند.
 اما علیرضا خمسه نشان داد بازیگر با توانمندی‌هایش و گذاشتن انرژی برای نقش‌اش تا چه میزان می‌تواند مردم را همراه خودش كند. او در پنج فصل با وجود این‌كه نقش‌اش كوتاه بود، اما توانست خنده را به لب مخاطبان بیاورد. حالا در فصل جدید خبری از بابا پنجعلی نیست.  غفوری درباره حذف شخصیت بابا پنجعلی افزود: «قرار نیست در پایتخت 6 به دلیل پخش در ایام نوروز با فوت بابا پنجعلی مواجه شویم و آغاز سریال مدتی است كه از فوت بابا پنجعلی گذشته است.»
وی ادامه داد: «نقش برای آقای خمسه داشت تكراری می‌شد و نمی‌توانستیم شرایط جدیدی برای نقش به وجود آوریم و این خسته‌كننده بودن برای آقای بازیگر و محسن تنابنده باعث شد تا تصمیم به حذف این شخصیت بگیریم. از سوی دیگر این تصمیم از سال گذشته گرفته شد و در فصل جدید دیگر بابا پنجعلی را نخواهیم داشت.»




بهبود از دنیای مردگان می‌آید!
بهبود همان مهران احمدی است كه در فصل دوم وسوم سریال پایتخت بازی كرده بود. البته در فصل‌های بعدی پایتخت شخصیت بهبود حذف و اعلام شد او نیست و بعد گفته شد بهبود مرده است. اکنون قرار است شخصیت بهبود در فصل ششم سریال پایتخت وارد.
تهیه‌كننده مجموعه‌های پایتخت در این باره گفت: «راستش من می‌خواستم بازگشت بهبود به پایتخت 6 یك غافلگیری باشد، اما آنقدر این خبر گسترش یافت كه تصمیم گرفتم خودم درباره آن صحبت كنم، اما اجازه بدهید ماجراهای مربوط به این شخصیت را در پایتخت 6 ببینید. »
مهران احمدی هم چند روز پیش با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامش، به بازگشت خود به جمع پایتختی‌ها واكنش نشان داد.
غفوری در پاسخ به این پرسش كه بهبود مرده بود، چطور او را می‌خواهید در قصه زنده كنید، توضیح داد: «به هر حال اتفاقاتی در قصه می‌افتد كه بهبود را می‌بینید!»
مهران احمدی بهمن‌ سال 91 كه به جمع پایتختی‌ها ملحق شده بود، در پاسخ به سؤال جام‌جم كه این سریال چه ویژگی‌هایی داشت كه شما را برای بازی ترغیب كرد، توضیحش این بود:« بزرگ‌ترین ویژگی این سریال كارگردانی سیروس مقدم است. مجموعه تلویزیونی «ثریا» یكی از بهترین كارهایی است كه من تا به حال بازی كرده ام. وقتی با مقدم كار می‌كنم، حس خوبی دارم. از سوی دیگر استانداردهایی كه مقدم در كارهایش لحاظ می‌كند، برایم جذابیت دارد. زمانی كه سری اول پایتخت پخش شد، با احمد مهرانفر تماس گرفتم و به خاطر بازی خوبش تبریك گفتم. من یك دختر دارم كه واقعا این سریال را دوست داشت و علاقه‌مند بود من هم در این سریال بازی كنم تا این‌كه شرایط بازی در سری دوم این سریال برایم پیش آمد. شخصیتی كه در این سریال دارم، متفاوت با دیگر نقش‌هایی است كه تا به حال بازی كرده‌ام.
در این سریال نقش بهبود را بازی می‌كنم كه داماد خانواده و جنگلبان است. اجرای این شخصیت كار سختی است؛ چراكه هم باید با لحن مازندرانی حرف بزنم و هم این‌كه یكی از چشمان بهبود چپ است. قبول كنید حفظ این دو ویژگی كار دشواری است.»



سفر پایتختی‌ها از مازندران
ممكن است این سؤال شكل بگیرد كه این بار پایتختی‌ها را قرار است در كجا ببینیم. در این پنج فصل پایتختی‌ها از شمال تا جنوب ایران رفتند، حتی سری هم به كشور همجوار یعنی تركیه زدند. در این چند فصل بینندگان با فضاهای بكر ایران آشنا شدند و نسبت به مناطقی همچون شیرگاه شناخت خوبی پیدا كردند كه محل اولیه زندگی خانواده نقی معمولی است. تا قبل از آن مخاطبان شاید نام این منطقه را هم نشنیده بودند، اما در حال حاضر شناخت كافی هم دارند.
به گفته غفوری، تهیه‌كننده پایتخت، قرار است این بار قصه از مازندران شروع ‌شود و پایتختی‌ها از مازندران به جاهای دیگر سفر می‌كنند كه حتما تماشای آن برای مخاطبان جذاب خواهد بود. «البته باید قصه جلوتر برود تا من بیشتر جزئیات آن را بیان كنم.»


پایتختی‌ها آذرماه جلو دوربین
در حال حاضر قصه فصل ششم سریال پایتخت نوشته می‌شود و الهام غفوری و سیروس مقدم هم مشغول آماده‌سازی زیرساخت‌های این فصل از سریال پایتخت هستند. تهیه‌كننده سریال اعلام كرد قرار است تصویربرداری سریال از اوایل یا اواسط آذرماه شروع شود و پایتختی‌ها جلوی دوربین بروند.
البته غفوری معتقد است باید پیش تولید دو ماه قبل از كلید خوردن شروع شود. به همین دلیل مهرماه پیش‌تولید آغاز می‌شود و گروه مکان‌های فیلمبرداری متفاوت و متناسب با قصه را مورد بررسی قرار می‌دهند تا محل استقرار گروه مشخص شود. بنابراین تیم نویسندگان فرصت دارند در این مدت فیلمنامه را بنویسند.