راهنمای مراقبت از كرونایی ها

با بیماران مبتلا به ویروس کرونا چگونه رفتار كنیم؟

راهنمای مراقبت از كرونایی ها

از شیوع ویروس كرونا در چین و گسترش آن در دیگر كشورهای جهان زمان زیادی نمی‌گذرد اما اخبار این همه گیری، ترس و دلهره زیادی را در نقاط مختلف ایجاد كرده است. چین اصلی‌ترین قربانی این ویروس بود كه شمار كشته‌های ناشی از ابتلا به آن در همین مدت كوتاه به بیش از 2000 نفر هم رسیده است. بعد از ابتلای كشورهای همسایه به این ویروس و بعد از حرف و حدیث‌ها و شایعات پیرامون ورود كرونا به كشور، بالاخره در روزهای پیش خبر ورود این ویروس به ایران به طور رسمی اعلام شد. شمار بالای مرگ و میرها در دنیا و مبتلایان زیاد آن در همان روزهای اول ترس را میان مردم به راه انداخت و خیلی‌ها را از ترس ابتلا به كرونا خانه‌نشین كرد. به‌رغم گفته پزشكان مبنی بر این‌كه همه افراد مستعد ابتلا به این ویروس نیستند و افرادی باید بیشتر احتیاط كنند كه دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند و این كه آنفلوآنزا از كرونا خطرناك‌تر است و حتی آمار كشته‌های آن در دنیا بالاتر است، باز هم مردم جنبه احتیاط را فراموش نكرده‌اند و سعی می‌كنند تا حد امكان از حضور در جامعه خودداری كنند. از اقداماتی كه باید انجام داد تا مبتلا به كروناویروس نشویم، بارها گفته شده و این‌بار شاید بهتر باشد یاد بگیریم با بیماران مبتلا به این ویروس چگونه رفتار كنیم.

مراقب بیماران خاموش باشید
این ویروس كه عامل یك بیماری تنفسی است، بر اثر قطرات عطسه یا سرفه فرد آلوده به دیگران منتقل شده و افراد ممكن است بر اثر تماس دست‌ها با سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان ویروس كرونا را به خود منتقل كنند. پزشكان توصیه می‌كنند شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون مؤثرترین راه برای رها شدن از این ویروس است. به گفته دانشمندان، افرادی كه مبتلا به ویروس هستند حتی اگر علائم ظاهری هم نداشته باشند باز هم ناقل محسوب می‌شوند. درواقع، دوره خاموشی بیماری تا زمانی كه علائم آن بروز كند ممكن است در افراد مختلف بین یك تا 14 روز متفاوت باشد؛ بنابراین سعی كنید تا حد امكان از تماس مستقیم شامل دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران اجتناب كنید.
افرادی كه در معرض خطر هستند
با وجود این كه هر فردی می‌تواند در معرض تماس با ویروس كرونا قرار گیرد، اما باید بدانید كه بیش از هر چیز، این ویروس در كمین سالمندان و افراد بالای 60 سال، خانم‌های باردار و افرادی است كه به نوعی دچار نقص سیستم ایمنی هستند. بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، كلیوی و دیابت از جمله افرادی هستند كه سیستم ایمنی ضعیفی دارند و باید بیشتر مراقب سلامت خود باشند. پزشكان معتقدند این افراد بیشتر باید مراقب باشند. اما در حالت كلی، خطر مرگ و میر ناشی از ویروس كرونا از بیماری آنفلوآنزا هم كمتر است و نباید جو ناشی از گسترش این بیماری را در كشور با خطرناك بودن آن اشتباه گرفت و با آگاهی باید با آن برخورد كرد.
ابتدا به مراكز درمان مراجعه كنید
بیماری كرونا علائم بسیار مشابهی با بیماری آنفلوآنزا دارد و ممكن است در تشخیص با هم اشتباه گرفته شوند. اما اگر با فردی از نزدیكان‌تان مواجه هستید كه با علائمی چون تب، سرفه، تنگی نفس، لرز در بدن، سردرد، اسهال، گلودرد، تهوع و استفراغ و آبریزش بینی دارد، پیش از هر اقدامی، آنها را به مراكز درمانی منتقل كنید تا ابتدا نسبت به ابتلا به كروناویروس تست شوند تا در صورت مثبت بودن نتیجه، اقدامات درمانی و قرنطینه كردن بیمار در اولین فرصت آغاز شود.
از فرد مبتلا در خانه دور شوید
در بیمارستان‌هایی كه به نگهداری از بیماران مبتلا به كرونا اختصاص می‌یابد، اتاق‌هایی مخصوص قرنطینه بیماران مبتلا به كروناویروس تعبیه كرده‌اند كه بیمار را در آن ایزوله كرده و تماس با فرد را به حداقل می‌رسانند تا مراحل درمانی را پشت سر بگذارد و بهبود یابد. اگر از بیمار مبتلا به كرونا در منزل نگهداری می‌كنید، مراقب باشید كه تنها یك نفر داخل خانه و در كنار بیمار بماند و بقیه اعضای خانواده در صورت امكان باید خانه را ترك كنند یا در فاصله‌ای دورتر یا در اتاق دیگری از خانه ساكن شوند.
لباس‌ها را ضدعفونی كنید
اگر از فرد مبتلا به كرونا در خانه مراقبت می‌كنید، سعی كنید لباس‌های او و حتی ماشین لباسشویی را بعد از شست‌وشو ضدعفونی كنید؛ به‌ویژه در ضدعفونی كردن لباس‌هایی كه خون و ترشحات بدن یا خون روی آنها ریخته حساسیت بیشتری به خرج دهید تا ویروس به كلی از روی آن حذف شود.
بهداشت محیط را رعایت كنید
تا حد امكان برای غذا دادن به بیمار از ظروف یك بار مصرف استفاده كنید تا بعد از هر بار استفاده بتوانید آنها را دور بیندازید تا از انتشار بیشتر ویروس خودداری كنید. سعی كنید تا زمانی كه بیمار در خانه حضور دارد، هوای خانه را به شكلی تهویه كنید. اگر پنجره در خانه دارید حتما آن را كمی باز بگذارید تا هوای خانه عوض شود. این كار احتمال سرایت ویروس را كاهش می‌دهد. در مدت زمانی كه از بیمار مبتلا به كرونا در خانه مراقبت می‌كنید، سعی كنید در طول روز تمام سطوح را به خوبی تمیز و ضدعفونی كنید. سطوحی مانند میز كار، تبلت، گوشی، تلفن و حتی حمام و توالت را شسته و ضوعفونی كنید. یكی از مؤثرترین راه‌ها این است كه اگر از فرد مبتلا به كرونا در خانه نگهداری می‌كنید، حتما هر 20 دقیقه یك بار و هر بار به مدت 20 ثانیه دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. هرگاه مجبورید به بیمار دست بزنید و كارهای او را انجام دهید، از دستكش یك بار مصرف استفاده كنید تا از تماس مستقیم با مایعات و خون آلوده بیمار جلوگیری كنید.
از بیمار عیادت نكنید
عیادت از بیمار یكی از اخلاق‌های پسندیده است كه ما ایرانی‌ها به شدت به آن معتقدیم و باور داریم این كار به بیمار روحیه بیشتری برای مبارزه با بیماری می‌دهد. اما گاهی استثناهایی هم پیش می‌آید كه یكی از آنها شرایط اپیدمی یك بیماری ویروسی مانند كروناست. اگر بیمار مبتلا به كرونا در منزل دارید، از تماس افراد به‌ویژه سالمندان و افراد مستعد و نزدیك شدن آنها به بیمار خودداری كنید. دیدارها و عیادت از بیمار را به حداقل برسانید و در حد امكان پرهیز كنید تا خودتان را در معرض خطر قرار ندهید. اگر شما جزو افراد پرخطر هستید، مبتلا به بیماری قلبی، ریوی و كلیوی هستید یا دیابت دارید، از تماس با این بیماران خودداری كنید.
فعلا از خانه خارج نشوید
بیماران مبتلا به كرونا تا زمانی كه بهبود پیدا نكرده‌اند نباید از خانه خارج شوند تا بیماری به طور كامل بهبود یابد. اما در صورتی كه هنوز هم شیوع ویروس در جامعه وجود داشته باشد تا حد امكان باید در خانه بمانند و در تماس با دیگران قرار نگیرند. حضور آنها در میان افراد دیگر، علاوه بر این كه شانس ابتلای دوباره را در آنها افزایش می‌دهد، خطر ابتلای دیگران را نیز بالا می‌برد.
بدنشان را تقویت كنید
پزشكان مدام توصیه می‌كنند برای قوی‌تر كردن سیستم ایمنی از موادغذایی مقوی استفاده كنید. این اقدام مؤثر در بیماران مبتلا هم صدق می‌كند و بهتر است غذاهای مقوی مصرف كنند. تا می‌توانید مایعات و غذاهای گرم به بیماران بخورانید.