از ایده‌ تا عمل در مدرسه استارت‌آپی ذوق

مجموعه دانش‌بنیان «ایده پردازی ذوق» با عرضه خدمات نرم‌افزاری و همچنین حمایت از ایده‌های نو، به توسعه کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کند

از ایده‌ تا عمل در مدرسه استارت‌آپی ذوق

در آغاز گفت‌وگو، بدون مقدمه از سختی‌ها و دشواری‌های مسیر گفت. از یک سالی که همراه با شریکش، یک وعده غذایی، آن هم بیسکویت ساقه طلایی می‌خوردند تا مبلغی پس‌انداز کنند. از دورانی که آن مبلغ هرچند اندک را نیاز داشتند تا محل کار ثابتی اجاره کنند و از کارکردن روی صندلی پارک المهدی یا کار کردن داخل ماشین رهایی یابند. محمدمهدی ذوالفقاری و حمیدرضا قنبری، هم‌بنیانگذاران شرکت ایده پردازی ذوق، پس از سال‌ها تلاش و چشیدن طعم فراز و نشیب‌های مختلف و پشت سر گذاشتن دشواری‌های شنیدنی، اکنون حامی کسب‌وکارها و ایده‌های نو هستند. آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با محمدمهدی ذوالفقاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده پردازی ذوق است.

ذوالفقاری از ۷ سال پیش می‌گوید که مجموعه‌ای را تحت عنوان «مجموعه فنی مهندسی ذوق» در کنار حمیدرضا قنبری بنیان‌گذاشت. نام «ذوق» که در اینجا از ترکیب کوتاه شده «ذوالفقاری و قنبری» گرفته شده است، نماد این مجموعه است که اکنون فقط محدود به یک شرکت دانش‌بنیان نیست.
ذوالفقاری می‌گوید: «من به حوزه سخت‌افزار آشنا بودم و حمیدرضا قنبری به حوزه نرم‌افزار. در اولین گام‌ها، خدماتی مثل طراحی وبسایت و نصب دوربین‌های مداربسته هوشمند و موارد این چنینی را انجام می‌دادیم. کم‌کم با دنیای استارت‌آپ‌ها آشنا شدیم و سعی کردیم به این سو هم‌ متمایل شویم.»
او با اشاره به سختی‌های آغاز راه می‌گوید: «بعد از یک سال سختی و کارکردن روی صندلی پارک و داخل ماشین، توانستیم مجموعه را کمی بزرگ‌تر کنیم و کارمان را گسترش دهیم. در ادامه راه و در سال ۹۵ به سمت ثبت شرکت رفتیم و مجموعه ما در سال ۹۶ تحت عنوان شرکت ایده‌پردازی ذوق ثبت شد.»
شتابدهنده ذوق چه می‌کند؟
پس از چند سال فعالیت، مدیران ‌مجموعه دانش‌بنیان ذوق تصمیم گرفتند تا به جوانانی که در آغاز راه توسعه کسب‌وکار خود هستند کمک کنند. ذوالفقاری تصریح می‌کند: «مجموعه علاوه بر اینکه یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار است، یک‌مجموعه شتابدهنده نیز هست.» شتابدهنده‌‌ها مجموعه‌هایی تحت نظر صندوق نوآوری و شکوفایی هستند که امکانات اولیه برای حمایت از ایده‌های نو و شرکت‌های نوپا را فراهم می‌کنند. ذوالفقاری می‌گوید: «ما حتی شتابدهند‌ه‌های دیگری در حوزه‌های تخصصی مثل کویر و کشاورزی ایجاده کرده‌ایم. کافی است صاحبان ایده‌های نو پیش ما بیایند تا ما از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم.»
خدمات و محصولات متنوع
ذوالفقاری پس از گذر از روزهای پر فراز و نشیب از امروز می‌گوید که 17 شرکت دانش‌بنیان و 38 استارت‌آپ زیر نظر شرکت دانش‌بنیان ایده پردازی ذوق فعالیت می‌کنند. شرکت‌هایی که به گفته او حوزه‌های متنوعی که از بازاریابی دیجیتال و فناوری اطلاعات گرفته تا آموزش و کشاورزی و ... را شامل می‌شود.
این مدیر استارت‌آپی درباره محصولات اصلی شرکت دانش‌بنیان ایده پردازی ذوق می‌گوید: «ما با ایجاد سامانه‌های نرم‌افزاری با کاربری آسان، سعی کردیم به کسب‌وکارهای نوپا کمک کنیم. یکی از محصولات ما اپ‌ساز ذوق است که بدون کدنویسی برای کاربر اپلیکیشن می‌سازد و صفر‌تا صد مراحل آن به آسانی قابل انجام است. این سامانه، هم برای اندروید و هم برای سیستم عامل iOS در دسترس است. همین حالا هم بسیاری از پارک‌های علم و فناوری از این محصول ما استفاده می‌کنند.»
علاوه بر اپ‌ساز ذوق، سامانه طراحی نرم‌افزارهایERP درون سازمانی و همچنین سامانه‌های آزمون‌گیر آنلاین ذوق هم از محصولات نرم‌افزاری دانش‌بنیان این مجموعه است.
ذوالفقاری همچنین اشاره می‌کند: «تاکنون حدود 140 عنوان کتاب در مجموعه ما تألیف شده است که تعدادی از آن‌ها در مجتمع فنی تهران تدریس می‌شود. علاوه بر این‌ها، ما سرورهایی تولید کرده‌ایم و آنها را در اختيار کسب‌وکارها مي‌گذاریم.»
پنجه در پنجه مشکلات
از مدیر عامل شرکت ایده پردازی ذوق می‌پرسم از کدام مشکلات رنجیده‌اند و چه انتقاد و پیشنهادی دارند. ذوالفقاری در پاسخ می‌گوید: «ما به این مسأله چنین‌ نگاه می‌کنیم که نمی‌شود سر راه یک استارت‌آپ یا یک ‌شرکت دانش‌بنیان مشکلی نباشد! ما آمده‌ایم‌ مشکلات را حل کنیم. همین‌جا به خوانندگان می‌گویم که اگر شما مشکلی دارید که راه حلش در حوزه تخصصی ماست، خوشحال می‌شویم در رفع مشکل همراهی‌تان کنیم.»
او در ادامه افزود: «من به مخاطب تخصصی شما هم می‌گویم که اگر ایده یا کسب‌وکاری دارید یا حتی در پی راه‌اندازی مجموعه‌ای هستید، ما اینجاییم تا کمکتان کنیم.» در صحبت‌های ذوالفقاری امید موج می‌زد. او تصریح می‌کند: «ما خودمان بچه‌های بزرگ‌شده جنوب تهرانیم و خدمات مدرسه استارت‌آپی ذوق، برای بچه‌های مناطق ۱۰ و ۱۱ و ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ تهران رایگان است. مشابه این خدمات در کارخانه‌های نوآوری ۱۰ تا ۵۰ میلیون هزینه دارد.»
لازم به ذکر است مدرسه استارت‌آپی ذوق با ۶۰۰ متر زیربنا و با حضور مربیان برجسته در فضاهای کار اشتراکی، استودیوها و اتاق‌های جلسات متعدد، محل مناسبی با امکانات روز برای توسعه ایده‌های دانش‌بنیان است‌. ذوالفقاری در پایان به اهمیت مشاغل خانگی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما طرح جدیدی داریم به‌نام طرح حجره که در آن به‌صورت رایگان مشاغل خانگی را حمایت می‌کنیم. در طرح ما دوره آموزشی شامل سرفصل‌های بازاریابی دیجیتال، فن بیان و بسته‌بندی و‌ غیره آموزش داده می‌شود. این دوره به ارزش مادی سه میلیون تومان به رایگان عرضه شده است و در پایان آن اپلیکیشن و وبسایت رایگان هم در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌گیرد.»




مزایای رقابتی
ذوالفقاری می‌گوید: «تولیدات دانش بنیان ما را چند شرکت دیگر هم عرضه می‌کنند؛ اما مزیت رقابتی محصولات ما این است که بسیار ارزان‌تر هستند. باید بگویم حتی بسیاری از بخش‌های پلتفرم‌هایی ک ما عرضه می‌کنیم رایگان هستند. در ضمن باید توجه کرد که کار کردن با پلتفرم‌های نرم‌افزاری ما به کد نویسی نیاز ندارد و این ویژگی، کار با آنها را بسیار آسان می‌کند.»



چشم‌انداز ذوق
ذوالفقاری با انگیزه فراوان به توسعه در ایران و پیشرفت در بازار کشورهای همسایه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر دو مجموعه ‌در کابل و سلیمانیه عراق داریم. ما می‌خواهیم بازارمان را گسترده کنیم. شرکت ما شبیه یک هولدینگ بزرگ‌ شده است که باید بازار هدفمان را فراتر از ایران ببینیم.»