9 نكته طلایی در ارائه‌های جذب سرمایه

ضروری‌ترین نكاتی كه هنگام ارائه كسب‌وكارتان در رویدادهای استارت‌آپی جذب سرمایه نباید از قلم بیندازید

9 نكته طلایی در ارائه‌های جذب سرمایه

در رویدادهای جذب سرمایه مانند استارت‌آپ‌ویكندها اغلب زمان بسیار كوتاهی برای ارائه هرآنچه طی ماه‌ها یا حتی سال‌ها تلاش برای شكل‌گیری استارت‌آپ‌تان صرف كرده‌اید و طرحی كه برای كسب‌وكارتان نوشته‌اید در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بتوانید سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در كسب‌‌وكارتان مجاب كنید. تك‌تك لحظه‌های زمان ارائه شما در چنین رویدادهایی می‌تواند نقش كلیدی در رقم زدن آینده كسب‌وكارتان ایفا كند؛ بنابراین باید بتوانید در سرراست‌ترین شكل ممكن ،ایده كسب‌وكار نوپای خود را ارائه دهید. یادتان باشد ارائه كسب‌وكار در رویدادهای استارت‌آپی مانند پخش تیزر یك فیلم سینمایی است. قرار نیست در این مدت كوتاه پاسخ تمام پرسش‌های ممكن را ارائه دهید بلكه باید كاری كنید تا سرمایه‌گذار علاقه‌مند و جذب كسب‌وكارتان شود و برای به دست آوردن جزئیات بیشتر قرارهای بعدی را با شما هماهنگ كند. در ادامه، 9 موضوعی را كه همه سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری دوست دارند در مورد كسب‌وكارتان بدانند و به‌نوعی باید حتما در اسلایدهای ارائه خود به آنها بپردازید، مرور می‌كنیم. بدون شك اگر زمان دارید، امكان ارائه جزئیات بیشتری در اختیارتان هست و می‌توانید موارد دیگری را نیز اضافه كنید، ولی نباید موردی را از این فهرست 9تایی هنگام ارائه، فراموش كنید.

كسب‌وكارتان در چه موردی است؟
در یك اسلاید از فایل پاورپوینت ارائه، نام كسب‌وكارتان و یك جمله مختصر و مفید در شرح كسب‌وكارتان بنویسید. این توضیح باید به‌قدری شفاف و گویا باشد كه افراد حاضر در جلسه حتی اگر بقیه ارائه شما را نیز از دست بدهند، با دیدن همین یك اسلاید متوجه شوند كسب‌وكار شما قرار است چه‌کاری انجام دهد. تلاش كنید از اصطلاحات و زبان تخصصی صنعتی در بیان شرح كسب‌وكارتان استفاده نكنید. این توضیح باید برای همه افراد با هر زمینه تخصصی كامل قابل‌درک باشد.
ارائه مسأله
در این صفحه از ارائه خود باید در مورد میزان شانس این محصول در بازار صحبت كنید. فرقی نمی‌كند كسب‌وكارتان برای اولین بار مسأله یا نیازی كه تابه‌حال به آن پاسخ داده نشده را برطرف كرده باشد یا پاسخ جدید و راهكار نوینی را در خصوص مسأله‌ای كه پیش‌ازاین نیز به آن پاسخ داده شده ، مطرح كرده باشد. نكته كلیدی كه در این بخش از ارائه باید به آن بپردازید، این است كه مسأله را برای سرمایه‌گذار احتمالی بشكافید و در بهترین حالت میزان دربرگیری و شدت آن را نیز مطرح كنید.
ارائه اطلاعات مبهم در این مرحله می‌تواند
به ضررتان تمام شود. باید طوری عمل كنید كه سرمایه‌گذار به‌خوبی خود را جای گروه مخاطبی كه برای كسب‌وكارتان دارید، قرار دهد و مشكل را درك كند.
اندازه بازار
استارت‌آپ‌ها ماهیت‌شان رشد سریع است. ذات پرخطر این کسب‌وکارها موجب می‌شود، تعداد اندكی كه موفق می‌شوند با شیب بسیار تندی رشد كنند. به همین دلیل درمجموع میزان برندگی در سرمایه‌گذاری به‌مراتب بیشتر از میزان شكستی است كه ممكن است با آن روبه‌رو شوند. بازار كسب‌وكار شما باید به‌قدری بزرگ باشد كه ظرفیت رشد فراتر از انتظار استارت‌آپی را داشته باشد. اگر در این مرحله بخواهید با تواضع و فروتنی ظرفیت كسب‌وكارتان را پایین نشان دهید، مطمئن باشید كسی حاضر به سرمایه‌گذاری در طرحتان نخواهد بود. سرمایه‌گذاران حوزه استارت‌آپ آمده‌اند با حمایت از شركت‌های كوچك پرظرفیت هزینه سوخت موشك رشد ناگهانی‌شان را فراهم كنند و از این راه پرخطر به سود خوبی برسند.
ارائه راه‌حل یا محصول
راهكار یا محصولتان را به خلاصه‌ترین شكل ممكن ارائه دهید. اگر بخواهید در خصوص ویژگی‌ها و جزئیات محصول در این ارائه صحبت كنید، كاملا اشتباه است. به‌جای پرداختن به ویژگی‌های تخصصی به مزیت‌هایی كه برای كاربر محصول فراهم كرده‌اید صحبت كنید. همچنین مدل كسب‌وكاری كه قرار است بر اساس آن به درآمدزایی و سودآوری برسید را نیز باید مطرح كنید.
اعتبار یا كشش طرح
یكی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یك استارت‌آپ این است كه دقیقا محصول مورد نیاز بازار را به‌گونه‌ای كه دیگران نتوانسته‌اند ارائه كنید. به عبارت دیگر باید بگویید آیا محصول شما بهترین پاسخ به مسأله‌ای هست كه مطرح كرده‌اید؟
سرمایه‌گذاران كاری به ادعای شما ندارند. باید بتوانید برای ادعایی كه دارید شواهدی ارائه کنید. اگر كسب‌وكارتان در مراحل اولیه است هنوز ایده‌تان نوپاست و باید بتوانید از روش‌های اعتبارسنجی ایده نشان دهید كه ایده معتبر و قابل تجاری‌سازی دارید. اگر هم كسب‌وكارتان در مراحل پیشرفته‌تر است باید با ارائه مدارك واقعی از میزان استفاده و سودآوری نشان دهید محصول شما متناسب‌ترین محصول برای پاسخ به مسأله است.
چالش رقابت
گاهی داشتن رقیب برای كسب‌وكارهایی كه در مراحل ابتدایی قرار دارند، می‌تواند از نشانه‌های اهمیت مسأله باشد. در این بخش از ارائه خود باید بتوانید سرمایه‌گذاران را قانع كنید كه راه‌حل شما به شكل متفاوت و كاراتری نسبت به سایر راه‌حل‌های موجود در بازار به مسأله پاسخ می‌دهد. یادتان باشد، رقبا الزاما نباید شركت‌های بزرگ باشند. همین كه بتوانید نشان دهید مسأله آن‌قدر مهم است كه از زوایای مختلفی به آن پاسخ داده شده و پاسخ شما از همه كارآمدتر خواهد بود، كار خود را كرده‌اید.
سازوکار
یكی از نكاتی كه سرمایه‌گذاران به آن توجه دارند، سازوکار بازاریابی است كه می‌خواهید از آن استفاده كنید. منظور از سازوكار بازاریابی درصورتی‌که استارت‌آپ نوپایی داشته باشید، سازوكاری است كه برای ورود به بازار در نظر گرفته‌اید و اگر كسب‌وكارتان جا افتاده‌تر است، سازوكاری را كه برای رشد كسب‌وكارتان در نظر گرفته‌اید باید در این قسمت مطرح كنید.
هرچه كسب‌وكارتان كوچك‌تر باشد، اهمیت تمركز بر سازوكارها و گام‌هایی كه در چند مسیر مؤثر برای بازاریابی برمی‌دارید برای سرمایه‌گذار بیشتر خواهد بود.
تخصص اعضای تیم
آیا افرادی كه در كسب‌وكار شما مشغول فعالیت هستند دانش، تخصص و مهارت كافی برای پرتاب استارت‌آپ به سوی قله‌های موفقیت را دارند؟
بر اساس نوع استارت‌آپی كه اداره می‌كنید باید در تیم كاری خود از تخصص‌های ویژه‌ مرتبط با كسب‌وكارتان در كنار افراد ماهر در زمینه بازاریابی و فروش استفاده كنید تا كسب‌وكارتان بتواند از جنبه‌های مختلف در تعادل مورد نیاز برای رشد قرار بگیرد.
درخواست سرمایه
درنهایت باید مشخص كنید به چه میزان سرمایه و برای چه فعالیت‌هایی در كسب‌وكارتان نیاز دارید. سعی كنید تا جای ممکن دقیق و روشن میزان سرمایه، كاركرد سرمایه و مدت بازگشت آن را در كسب‌وكارتان مشخص كنید.
برگرفته از: Forbs