معضل قطعی برق و چراغ‌قوه‌ای که سال‌ها روشن نشده

معضل قطعی برق و چراغ‌قوه‌ای که سال‌ها روشن نشده

مهندس نجمه محمودی مسؤول واحد مدیریت خطر و بلایای مرکز بهداشت شمال‌تهران


 وقتی باتری چراغ‌قوه و رادیوی شما زمانی که به آن نیاز دارید کار نکند، شاید فکر کنید باتری تمام‌کرده ولی شاید مشکل عمیق‌تر باشد؛ به‌مرور زمان، باتری اسیدی از خود تولید و آن را وارد دستگاه می‌کند و موجب خرابی دستگاه می‌شود. بهتر است از لوازم شارژی مثل چراغ‌قوه ال‌ای‌دی استفاده کنید یا باتری وسایل را زمانی که لازم ندارید از دستگاه خارج کنید.
از طرفی جای تعجب نیست که بعد از مدت زمان طولانی ببینید چراغ‌قوه روشن نمی‌شود زیرا باتری آن مرده و حتی ممکن است یک مشکل عمیق‌تر از این حرف‌ها داشته باشد. پس حتما هر چند وقت یکبار چراغ‌قوه خود را چک کنید و هنگام قطعی‌برق به چراغ‌قوه‌ای که سال‌هاست از آن استفاده نکرده‌اید، اطمینان نکنید.
چراغ‌قوه یعنی چراغی که با قوه (باتری) کار می‌کند که باتری‌ها یا قابل‌تعویض هستند یا قابل‌شارژ. استفاده از چراغ‌قوه‌های قابل‌شارژ بهترین گزینه برای شرایط اضطراری است و فقط شما آن را برای زمان‌هایی مثل قطعی برق شارژ کرده و در جای خشک‌وخنک و قابل‌دسترس نگهداری می‌کنید.
در آخر هم این نکته را یادآور می‌شویم که حدود 90درصد انواع باتری‌ها برای محیط‌زیست و انسان به‌دلیل وجود فلزات سنگین خطرناک بوده است. پس لطفا باتری‌های خراب خود را همراه زباله‌های روزانه خود دور نیندازید و سعی کنید آنها را در کنار زباله‌های خشک و جداگانه قرار دهید. در کشورهای اروپایی قوانینی برای بازیافت این نوع زباله‌ها وجود دارد اما در ایران تاکنون قانونی برای نحوه بازیافت باتری و دورانداختن آنها وضع نشده است.