میراث دولت سیزدهم  در امنیت غذایی

میراث دولت سیزدهم در امنیت غذایی


گرانی محصولاتی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات و گوشت ریشه در گرانی و کمبود خوراک دام، کمبود نهاده و ضعف در زیرساخت های مدیریتی است که هنوز تکلیف اینها بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت مشخص نیست و قیمت این محصولات در آستانه انفجار است. دولت فعلی باید در مدت باقیمانده بخشی از مشکلات که مهمترین آن نهاده و خوراک است را تامین کند تا تولید کنندگان بتوانند به تولید ادامه دهند در غیر‌این‌صورت فنر این قیمت‌ها به زودی خواهد پرید که دولت فعلی تلاش می‌کند پس از 45‌روز اتفاق بیفتد.  
گرانی گوشت قرمز در بازار چند سالی است که مصرف را به سمت مرغ  سوق داده بود سرانه مصرف این محصول از 25 کیلوگرم تا 37 کیلوگرم بالا آمد و در عوض سرانه مصرف گوشت قرمز هم از 12 به 8 و حتی 6 کیلوگرم کاهش یافت. بنابراین اگر قیمت مرغ هم بالا می رود مردم جایگزینی برای آن ندارند.
مسئله دیگر این است که بازگشت دوباره به تولید واقعی و بازار با ثبات پس از تزلزلی که ایجاد شد به این راحتی امکانپذیر نیست بویژه اگر عامل آن ضعف های زیرساختی باشد به سادگی قابل جبران پذیر نخواهد بود.
 بازاری که با موجودات زنده سرو کار دارد مولفه های کنترل تولید و قیمت در آن بسیار متنوع است که شرایط را خاص تر می کند.
نژادهای مرغ که تولید می شود و یا وارد می‌شود، خوراکی که برای آنها تهیه می شود، شرایط نگهداری و بازار آن همه متفاوت تر از بازار یک موجود بی جان است.
فرهاد اکبری رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران در این باره گفت: دولت خوراک دولتی به دامداران نمی‌دهد و آنها به چند برابر قیمت از بازار آزاد خریداری می کنند، سایر نهاده‌ها هم به شدت گران شده و هزینه تولید را بالا برده است و نمی‌توانند با این و وضع تولید کنند.
وی افزود: مشخص نیست چرا دولت دوازدهم واقعیت را نمی‌پذیرد، درحالی که همه نهاده‌ها گران شده، مگر امکان پذیر است که تولید با قیمت دستوری ادامه یابد، قیمت سبوس را از 1400 تومان به 5000 تومان رسانده‌اند، سایر خوراک دام نیز افزایش یافته و مسئولان فکر می‌کنند، علوفه مورد نیاز دامدار از بیابان به دست می‌آید، در حالی که برای همه آنها پول چند برابر پرداخت می‌شود.
اکبری در پاسخ به اینکه خواسته دامداران چیست گفت: تولیدات دامدار کارشناسی شود و به ازای قیمت تمام شده برای گوشت و شیر قیمت تعیین شود، حتی آنها دنبال سود نیز نیستند.
در مرغ و تخم مرغ هم شرایطی مشابه وجود دارد تولید کنندگان می‌گویند به دلیل هزینه‌های بالای تولید برای آنها به صرفه نیست و آنها ضرر می‌کنند.
 اکبری ادامه داد: به دلیل افزایش هزینه‌ها،‌کار به جایی رسیده که دامداران دام آبستن را به کشتارگاه‌ها می‌فرستند و مجبورند. به این دلیل که نمی‌توانند شکم دام را سیر کنند  هزینه یک دامداری با 100 راس دام سنگین ماهانه حدود 400 میلیون تومان هزینه خوراک دارد که در شرایطی فعلی
قابل تامین نیست.
روغن 20 لیتری دستگاه شیردوش در یک ماه 200 هزار تومان افزایش یافت، قیمت دارو و دستمزد کارگر و مکمل و غیره هم همین طور روزانه افزایش می‌یابد، مکمل 6 هزار تومانی شده 18 هزار تومان شده است. اکبری درپاسخ به اینکه قیمت تمام شده شیرخام چقدر است؟ گفت: اگر خوراک دام به قیمت دولتی باشد همان 6400 تومان است، اما دامداران دسترسی به نهاده دولتی ندارند و با نهاده آزاد کیلویی  قیمت تمام شده شیرخام 12 هزار تومان می‌شود.
دولت تصدی گری، نظارت و توزیع نهاده را خودش به دست گرفته که این سیاست اشتباهی است و به همین دلیل نهاده وارداتی با ارز 4200 تومانی به جای توزیع در بازارگاه از بازار آزاد سر در می‌آورد.