عصاره علم و طبیعت  در داروهای گیاهی رسپینا  

شرکت دانش بنیان «دارویی زولنگ رسپینا» داروهای گیاهی مختلفی را برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‎ها ارائه کرده است

   عصاره علم و طبیعت در داروهای گیاهی رسپینا  

احتمالا شما هم در سال‎های اخیر در مراجعه‎هایی که به پزشک داشته‎اید با داروهایی مواجه شده‎اید که کاملا گیاهی هستند و نه در عطاری‌ها که در شرکت‎های دارویی معتبر ساخته شده و با آرم و علائم و مجوز نهادهای مربوطه به بازار دارو راه پیدا کرده‎اند. داروهایی که آن‌قدر نام و اعتبار برای خود به دست آورده‏اند که پزشکان با وجود انبوه داروهای شیمیایی، آنها را در نسخه تجویز می‎کنند. شناسایی خواص گیاهان برای درمان، پیشگیری یا تسکین بعضی از بیماری‎ها از بخش‎های مهمی است که پژوهشگران حوزه داروسازی در چند سال اخیر بیش از پیش به آن توجه کرده‎اند و در مسیر تجاری‎سازی آن قدم برداشته‎اند. شرکت دانش‎بنیان «دارویی زولنگ رسپینا» با رویکرد تولید داروهای گیاهی موثر به‌منظور تجاری‎سازی فعالیت‎های علمی پژوهشی که در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام می‏شود فعالیت خود را آغاز کرده است. جالب است بدانید ایده اصلی و فعالیت‏های پژوهشی این مجموعه را هیات مدیره چهار نفره این شرکت و دانشجویان‌شان به مرحله اجرا رسانده‌اند.  

دکتر سید جلال حسینی مهر، نایب رئیس هیات مدیره و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره ایده اولیه تاسیس این شرکت به جام‎جم می‎گوید: «سال‎ها قبل از راه‎اندازی  رسپینا در پروژه‌ای تحقیقاتی، قصد داشتیم اثر دهانشویه حاوی عصاره آویشن را روی زخم‏های دهانی بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان رادیوتراپی بودند بررسی کنیم.
 زخم‎ها در اثر رادیوتراپی در داخل دهان بیماران طوری پیشروی کرده بود که عمل خوردن و جویدن غذا با مشکل و درد زیادی همراه شده بود. اما بر اثر استفاده از عصاره آویشن این زخم‎ها به مرور کاهش یافت و زخم دهان بیماران به طور کامل بهبود پیدا کرد. این نتیجه باعث شد انگیزه پیدا کنیم و مستندات کارآزمایی بالینی و مقالات را برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال کنیم و روال اخذ گواهی دانش بنیانی
 را طی کنیم.»
 محصولات گیاهی زولنگ رسپینا
«پروتاکت» دهان‏شویه مخصوص زخم‏های دهانی
دهان‎شویه پروتاکت از مهم‏ترین محصولات زولنگ رسپیناست که برای درمان آفت، التهاب و زخم‎های دهانی و موکوزیت دهانی ناشی از شیمی‌درمانی و رادیو‎تراپی استفاده می‎شود. داروی خارجی که برای درمان این زخم‎ها به کار می‎رود قیمت بالای 200هزارتومان دارد و گیاهی هم نیست. برخی از فرآورده‎های دارویی که برای درمان زخم‎های موکوزیت دهانی مناسب هستند دیگر به دلیل تحریم‎ها وارد کشور نمی‎شوند. بنابراین پروتاکت می‎تواند محصول موثر جایگزین مناسبی برای آنها باشد. 
«واریزول» برای پیشگیری و درمان واریس
ژل واریزول از دیگر فرآورده‎های دارویی زولنگ رسپینا است که برای درمان و پیشگیری از واریس به کار می‎رود.
این ژل می‎تواند در  درمان بیماری هموروئید خارجی هم موثر باشد و به ایجاد آرامش و سبکی پا و رفع خستگی آن کمک کند. واریزول در ایران نمونه مشابه دیگری هم دارد اما کیفیت و اثر بخشی آن قابل رقابت با نمونه مشابه است. 
«زورفام»، افزایش‎دهنده توده عضلانی
پودر زورفام دارویی موثر در افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی افراد است. این دارو اشتهاآور بوده و برای دوره نقاهت و ضعف پس از بیماری مناسب است. دارو با شیر قابل مصرف است و ورزشکاران‎ در طول تمرین‌شان هم می‎توانند از آن استفاده کنند. 
«مموکوپا» راه حل افزایش حافظه
کپسول مموکوپا مناسب برای افزایش حافظه و تمرکز و یادگیری بوده و کودکان بالای 12 سال و بزرگسالان می‎توانند از آن استفاده کنند. این کپسول برای آرام کردن نشانه‎های اختلال بیش فعالی در کودکان و افزایش درک و عملکرد شناختی هم می‎تواند موثر باشد. 
«اوروسپت» درمان عفونت‌های مجاری ادراری
قرص زول اوروسپت برای درمان عفونت‌های ادراری و درمان التهابات مجاری ادراری می‎تواند اثربخش باشد. همچنین برای درمان التهاب مثانه تجویز می‌شود. این محصول از جدیدترین داروهای زولنگ رسپیناست که چهار ماه از ارائه آن به بازار می‎گذرد. 
«اسلیپان» بهبود دهنده کیفیت خواب
قرص اسلیپان داروی موثر برای مشکلات خواب است. با مصرف این دارو کیفیت خواب اصلاح‌شده و فرآیند خواب پایدار به دست می‎آید. اسلیپان می‎تواند جایگزین داروهای شیمیایی مختلفی باشد که برای خواب تجویز می‎شوند. 
مهم‌ترین چالش‏های فعلی
نایب رئیس هیات مدیره این مجموعه می‌گوید: «در روال کاری شرکت‎های دانش‎بنیان، بحث بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد اما این کار مستلزم همکاری و حمایت‎های ویژه است. ما در ابتدای راه تمام هزینه‌های اولیه برای راه‌اندازی شرکت و مراحل تولید دارو را خودمان با هزینه شخصی پرداخت کردیم و پس از آن در مقطعی از معاونت علمی ریاست جمهوری وام دریافت کردیم. برای شرکت‎های کوچکی مثل ما که پشتوانه مالی زیادی ندارند و در حوزه تولید داروهایی فعالیت می‎کنند که در بازار موجود نیست و محصول تازه‎ای به حساب می‎آید بازاریابی سخت می‎شود. ما در تلاشیم در این حوزه بیشتر فعالیت کنیم. این موضوع بزرگ‎ترین چالش فعلی ماست.»
آینده رسپینا 
حسینی مهر درباره چشم‎انداز رسپینا برای آینده می‎گوید: «با توجه به این که شرکت دارویی زولنگ رسپینا در اوایل مسیر تولید است، برنامه‎های مختلفی برای توسعه داخلی و در نهایت صادرات دارد. اکنون با کشورهای عراق و افغانستان رایزنی هایی داشته‌ایم ولی اولویت اصلی ما برای آینده شرکت، ساخت کارخانه داروسازی است. برای این هدف قصد داریم در شهرک صنعتی ساری زمینی را خریداری کرده و لابراتور داروسازی‎مان را در آن احداث کنیم. در ابتدای کار یک خط تولید اکتفا می‎کند و در مراحل بعدی با توجه به تقاضای بازار برای گسترش بیشتر اقدام خواهیم کرد.»


مزیت‎های فرآورده‎های دارویی زولنگ رسپینا
همه فرآورده‎های دارویی سابقه کارآزمایی بالینی دارند و نتایج تحقیقاتی آنها در مقالات معتبر منتشر شده است. 
 آزمایش و بررسی‎های لازم قبل، حین و بعد از ساخت با دقت کامل انجام شده و نتایج کنترل کیفی آنها نیز موجود است. 
 اکثر فرآورده‎های تولید شده منحصربه فرد هستند و قبلا در شرکت دیگری با این خواص و فرمولاسیون تولید نشده‎اند.