بازگشت داغ

فروش 70 میلیون دلاری «سریع‌و‌خشن 9» در روز افتتاحیه همه را نسبت به آینده سینما امیدوار کرده‌است

بازگشت داغ

آیا باید پایان دوران کرونا را جشن گرفت؟ آیا سالن‌های تاریک سینما به وضعیت عادی و طبیعی قدیمی‌شان برگشته‌اند؟ آیا حالا می‌توان با خیال راحت بلاک باسترهای گران‌قیمت را روانه پرده سینماها کرد و نگران حضور نداشتن تماشاچی در سالن‌های نمایش فیلم نبود؟ و خلاصه در یک کلام، آیا حالا صنعت سینما می‌تواند نفس راحتی کشیده و نگران عدم موفقیت محصولاتش در جدول گیشه نمایش نباشد؟ اینها پرسش‌هایی است که این روزها به‌شدت در بین اهالی سینما و رسانه‌های گروهی مطرح شده و همه با نگرانی و کنجکاوی در انتظار دریافت پاسخ مثبتی برای آن هستند. غوغایی که نهمین قسمت مجموعه اکشن و دلهره‌آور«سریع‌و‌خشن‌» در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی به راه انداخته، باعث طرح تمام پرسش‌های بالا شده‌است. از ابتدای سال 2021 تمام تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گفتند که با اکران عمومی این محصول پرطرفدار شرکت یونیورسال، سینما به وضعیت خوب و باثبات قبل از دوران کرونا برمی‌گردد. این تحلیل خوشبینانه در عین حال امیدوار بود که این اتفاق در عمل بیفتد و چرخ سینما دوباره چرخش خود را آغاز کند. بالاخره این اتفاق در عمل رخ داد!

فروش افتتاحیه سریع‌و‌خشن‌ 9 که در 4179‌سالن سینمای آمریکای شمالی روی پرده رفت، به رقم خیره‌کننده 70 میلیون دلار رسید. این در حالی است که اهل فن برای افتتاحیه فیلم رقمی بین 60 تا 70میلیون دلار را پیش‌بینی کرده بودند. فروش 30میلیون دلاری سریع‌و‌خشن‌ در روز نخست نمایش، امیدها را بالا برد و همگان با اطمینان می‌گفتند که تازه‌ترین قسمت این مجموعه پرطرفدار، مردم وحشت‌زده از کووید-19 را با سینما آشتی خواهد داد. در حقیقت در کنار کیفیت بالای سریع‌و‌خشن‌ 9، چند عامل غیرسینمایی هم در موفقیت کلان آن نقش داشته‌اند.
 از یک‌سو آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا پایین آمده و از سوی دیگر واکسیناسیون مردم به مرحله خوبی رسیده‌است. این مسائل باعث کاهش ترس مردم و تماشاگران از ورود به سالن‌های سینماها شده و با اکران عمومی فیلم پرسروصدایی چون سریع‌و‌خشن‌، میزان استقبال از فیلم‌ها بالا رفته‌است. با این وجود، هنوز بخش مهمی از سالن‌های نمایش در کانادا بسته هستند و محصولات جدید را اکران نمی‌کنند.
جدول گیشه نمایش آمریکای شمالی، آمار فروش هر دو کشور آمریکا و کانادا را نمایندگی می‌کند. در نبود امکانات سینمایی در کانادا، طبیعی است که رقم کلی فروش فیلم‌ها در منطقه آمریکای شمالی با کاهشی (حداقل) 20 تا 30درصدی روبه‌رو شود.
تحلیلگران اقتصادی سینما یادآوری می‌کنند که هشتمین قسمت سریع‌و‌خشن‌ در سال 2017 با افتتاحیه‌ای 98 میلیون دلاری نمایش خود را آغاز کرد. این در حالی است که قسمت هفتم در سال 2015، شاهد افتتاحیه عظیم 147 میلیون دلاری بود. «هابز و شاو» که اسپین آفی بر مجموعه سریع‌و‌خشن‌ بود، افتتاحیه‌ای 60 میلیون دلاری در سال 2019 داشت. باوجود این، استقبال اهل فن از افتتاحیه 70 میلیونی قسمت نهم سریع‌و‌خشن‌ خیلی خوب بوده‌است. آنها به این نکته اشاره می‌کنند که دومین قسمت «مکانی ساکت» ماه قبل با افتتاحیه‌ای 48 میلیون دلاری اکرانش را آغاز کرد. این رقم فروش، طی پنج روز به‌دست آمد و نه سه روز پایان هفته. مکانی ساکت 2 تبدیل به اولین فیلم 100 میلیون دلاری جدول گیشه نمایش آمریکای شمالی در دوران کرونا شده‌است.
 یک نکته مهم
اما موفقیت مالی سریع‌و‌خشن‌ 9، روی یک نکته مهم دیگر هم دلالت می‌کند. این اکشن یکی از محصولات گران‌قیمت هالیوود است که با هزینه‌ای 200 میلیون دلاری تولید شده و به همین دلیل، فروش کم یا زیاد آن می‌تواند تاثیر مستقیمی بر وضعیت نمایش و اکران عمومی محصولات پرهزینه هالیوودی بگذارد. حقیقت امر این است که مدیران شرکت‌های بزرگ فیلمسازی، از ترس عدم استقبال مردم از محصولات گران‌قیمت‌شان تا به حال چند بار زمان اکران عمومی آنها را تغییر داده و به عقب انداخته‌اند. موفقیت بالای مالی سریع‌و‌خشن‌ 9، به این مدیران وحشت‌زده امید و جرات می‌دهد تا هر چه سریع‌تر فیلم‌های گران‌قیمت خود را روانه پرده سینماها کنند.
در خارج از آمریکا، سریع‌و‌خشن‌ 9 موفقیت بسیار خوبی را تجربه کرده‌است. مدیران یونیورسال چند هفته قبل از اکران عمومی فیلم در آمریکای شمالی، آن را در 38 کشور دنیا به نمایش عمومی گذاشتند. در حقیقت فروش بالای فیلم در این کشورها بود که باعث شد تهیه‌کنندگان آن دیگر دست به تغییر زمان نمایش عمومی آن نزنند. با فروش 38 میلیون دلاری فیلم در 38 کشور دیگر دنیا، فروش یک ماهه این اکشن در سطح بین‌المللی به رقم بسیار خوب 336 میلیون دلار رسیده‌است.
 انتظارات تازه
حالا همگان در انتظار اکران عمومی دو فیلم بزرگ «بلک ویدو/ بیوه سیاه» شرکت مارول و «جوخه خودکشی» برادران وارنر در تاریخ 9 جولای و 6آگوست هستند. این در حالی است که هنوز هم گروهی از تحلیلگران بر این باورند که تجارت سینما هنوز نتوانسته به حالت طبیعی خود برگردد و نباید گول موفقیت سریع‌و‌خشن‌ 9 را خورد. فرانسیس ریس گراس یکی از آنهاست که می‌گوید: «وضعیت صنعت سینما هنوز شکننده است. شما نمی‌توانید برای 15 ماه یک صنعت 42 میلیارد دلاری را بسته نگه دارید و تنها طی یکی دو ماه انتظار بازسازی کامل آن را داشته باشید. تاثیر منفی کرونا حالا حالاها با سینما خواهد بود و معلوم نیست وضعیت نرمال و طبیعی چه زمانی از راه خواهد رسید.»