دختری که فقط نیم ساعت المپیکی بود

بلیت توکیو برای بانوی وزنه‌برداری ایران خیلی زود باطل شد

دختری که فقط نیم ساعت المپیکی بود

 یک اتفاق تاریخی؛ از آن اتفاق‌هایی که در شرایط فعلی و با وضعیت موجود محال بود به وزنه‌برداری ایران برسد! صبح دیروز خبری مثل بمب در فضای رسانه‌ای ورزش ترکید « نخستین بانوی وزنه‌بردار ایران سهمیه المپیک گرفت» همه خوشحال بودند.خبر خیلی زود در رسانه‌های خارجی هم انعکاس یافت اما خوشحالی این خبر فقط نیم ساعت دوام داشت و وقتی پریسا جهانفکریان مصاحبه کرد انگار که آب سردی ریخته باشند روی سر ورزش ایران. جهانفکریان فقط برای نیم ساعت المپیکی بود چرا که او دستش را به تیغ جراحان سپرده و با شرایطی که دارد خیلی بعید است بتواند در توکیو وزنه بزند.
 چه شد که جهانفکریان سهمیه المپیک گرفت
با اعلام دولت ساموآ مبنی بر عدم اعزام سه وزنه‌بردارش به بازی‌های المپیک توکیو، سهمیه فوق سنگین وزنه‌برداری به پریسا جهانفکریان رسید. این در حالی است که این بانوی وزنه‌بردار کشورمان از زمانی که بابت کسب سهمیه المپیک ناامید شد ماه‌ها در تمرینات تیم‌ملی شرکت نکرد و انفرادی تمرین می‌کرده است. انصراف ورزشکاران ساموآیی شرایطی را رقم زد تا جهانفکریان نخستین بانوی المپیکی تاریخ وزنه‌برداری ایران  لقب بگیرد.
 انتقاد از رئیس فدراسیون
و یک بی‌توجهی خاص

جهانفکریان طی هفته‌های گذشته به دلیل کم‌توجهی فدراسیون در بحث سیستم گزینشی المپیک به‌شدت از عملکرد رئیس و نایب رئیس بانوان فدراسیون انتقاد کرده بود و به همین دلیل حتی به کمیته انضباطی فدراسیون هم فراخوانده شد. او پس از حضور در جلسه کمیته انضباطی توضیحاتش را می‌دهد و البته مورد سرزنش اعضای این کمیته هم قرار می‌گیرد. نکته اینجاست که جهانفکریان که دستش آسیب دیده بود چند روز پس از خروج از این جلسه دستش را به تیغ جراحان می‌سپارد.
 از دست رفتن سهمیه تاریخی
با فرصت‌سوزی فدراسیون

یک سهمیه تاریخی با فرصت‌سوزی فدراسیون از دست رفت. جهانفکریان که اتفاقا در شرایط بدنی خوبی قرار داشت می‌توانست دست خود را بعد از المپیک عمل کند اما پس از حضور در جلسه کمیته انضباطی فدراسیون و این‌که گفتند او را محروم می‌کنند، دستش را جراحی کرد. خبر تاسف‌بار این که فدراسیون حتی حاضر نشده هزینه درمان این ملی‌پوش را بپردازد و او بعد از سال‌ها حضور در اردوی تیم‌ملی با هزینه شخصی (30 میلیون تومان) دستش را عمل کرد.
 سهمیه المپیک چگونه
از دست جهانفکریان افتاد؟

خبر المپیکی شدن جهانفکریان فقط نیم ساعت دوام داشت. آن هم تا زمانی که او با رسانه‌ها گفت‌و‌گو کند. خودش در این مورد می‌گوید:« من مصدوم بودم و پس از انتقادهایی که از فدراسیون انجام دادم به کمیته انضباطی احضار شدم. آنجا 5 نفر نشسته بودند و گفتند چرا از فدراسیون انتقاد کردی، در آن جلسه کلی تهدیدم کردند و گفتند محرومت می‌کنیم. مسؤولان فدراسیون حتی به من نگفتند که من شانس کسب سهمیه المپیک را دارم. فردای آن جلسه من دستم را عمل کردم در صورتی که می‌توانستم با همین وضعیت در المپیک حاضر شوم اما در حال حاضر دیگر هیچ شانسی ندارم و المپیک را از دست داده‌ام.»جهانفکریان در ادامه می‌گوید:« مسؤولان فدراسیون به من گفتند تو خارج از اردو مصدوم شده‌ای و به همین دلیل هزینه جراحی دستم را پرداخت نکردند و مجبور شدم 30 میلیون از جیب خودم هزینه کنم.»
 قطعی شدن اعزام جهانفکریان
به المپیک در گرو نظر پزشکان

در چارچوب سیاست‌های ضددوپینگ ابلاغ شده توسط وزارت ورزش و جوانان، پریسا جهانفکریان آمادگی حضور در این رویداد را دارد. آنچه تردیدهایی را برای این اعزام ایجاد کرده، اقدام جهانفکریان جهت مداوای مصدومیتش بوده است. وی اخیرا و با توجه به پایان روند کسب سهمیه المپیک توکیو که در فهرست نهایی حضور نداشته، جراحی کرده تا بتواند در آینده با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کند. با توجه به کسب سهمیه کنونی که اعلام رسمی آن دیروز انجام شده، باید تیم پزشکی اظهار‌نظر نهایی را داشته باشد که با توجه به روند درمانی جهانفکریان، امکان حضور در این بازی‌ها برای وی وجود دارد یا خیر.


علی مرادی می‌گوید منتظر تائید پزشک هستیم
کار ما سخت شده است

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری با اشاره به مشکلات پیش روی اعزام پریسا جهانفکریان به المپیک توکیو عنوان کرد او مشکلی برای تست دوپینگ ندارد و اعزام او منوط به تایید پزشک است.
علی مرادی که با ایرنا صحبت می‌کرد گفت: نام پریسا جهانفکریان در فهرست اولیه فدراسیون بین‌المللی ثبت شده و او را به مسابقات بین‌المللی و آسیایی در دسته ۸۷ و به اضافه ۸۷ کیلوگرم اعزام کردیم. فدراسیون بین‌المللی از ما درخواست کرد تا یکی از دسته‌ها را مشخص کنیم تا ببینیم که در فهرست نهایی برای حضور در المپیک قرار می‌گیرد یا خیر. با ارزیابی صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که موقعیت او در وزن به اضافه ۸۷ کیلوگرم به نسبت سایر ملی‌پوشان بهتر است اما در همان زمان که ما برای المپیکی شدن وی نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی فرستادیم، متوجه شدیم اسم او به دلیل کسب نکردن امتیازات کافی از فهرست نهایی برای المپیکی شدن حذف شده است و این کار را برای ما سخت کرد و موجب شد خود وی نیز تصمیم به درمان  مصدومیت بگیرد.
رئیس فدراسیون وزنه‌برداری افزود: جهانفکریان هم پس از آن‌که متوجه شد نامش حذف شده، کتف خود را به دلیل آسیب‌دیدگی جراحی کرد. دیروز هم فدراسیون بین‌المللی به دلیل تغییرات در فهرست نفرات المپیکی برخی کشورها، نام او را در فهرست وزنه‌برداران المپیکی قرار داد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان اعزام این ورزشکار به المپیک وجود دارد گفت: جهانفکریان به تازگی کتف خود را جراحی کرده و باید پزشک معالج وی درباره او اظهار‌نظر کند. اگر وی تایید کند ما تمام تلاش خود را برای اعزام این ورزشکار تاریخ‌ساز فراهم می‌کنیم. جهانفکریان حتی آمادگی آزمایش کنترل دوپینگ را دارد و ما منتظر مجوز پزشک معالج وی هستیم. تا یکشنبه (امروز) بیشتر مهلت نداریم و از کمیته پزشکی پیگیری می‌کنیم که ببینیم آیا پزشک وی موافقت می‌کند یا خیر.