میلیونرهای خانه‌نشین!

مدیران ایرانی چگونه مربیان خارجی را میلیونر کردند؟

میلیونرهای خانه‌نشین!

 آندره‌آ استراماچونی عاشق استقلال و طرفدارانش، روز شنبه بعد از اتمام قرارداد رسمی‌ و دو ساله‌اش با آبی‌پوشان، به صورت رسمی به باشگاه الغرافه قطر ملحق شد. بدون شک او هنوز می‌تواند با نشان دادن قلب‌های آبی به هواداران استقلال آنها را گمراه کند، در حالی که یورو به یورو پولش را از این باشگاه می‌گیرد. استراماچونی از روزی که از استقلال جدا شد، به هیچ باشگاهی نرفت. خیلی‌ها تصور کردند او پیشنهاد خوبی ندارد اما واقعیت این بود مربی ایتالیایی به هیچ باشگاهی پاسخ مثبت نداد تا در خانه بنشیند و پول هنگفتی از باشگاه استقلال بگیرد. این مربی دو سال قبل با استقلال قراردادی امضا کرد. نیم فصل در جمع آبی‌ها بود و سپس به درخواست سفیر ایتالیا در تهران، کشور را ترک کرد. سفیر به او گفته بود بهتر است تهران را ترک کند و نماند. سیاه‌نمایی او از ادامه همکاری استراماچونی و استقلال عامل این اتفاق بود. با این وجود مربی ایتالیایی دوباره به بازی احساسی با هواداران ادامه داد و گفت اگر استقلال پولش را بدهد بازمی‌گردد. او پول را گرفت و دوباره بازنگشت. در خانه‌اش ماند و به فیفا نامه فرستاد که استقلال پول من را سر موقع نداده، به موقعیت شغلی‌ام آسیب رسیده و باید پول دو فصل را کامل بگیرم. اگر استراماچونی دو ماه قبل هم به باشگاهی ملحق می‌شد نمی‌توانست از استقلال پول سال دوم قراردادش را بگیرد. به همین خاطر به قطری‌ها گفت منتظر بمانند تا قراردادش با آبی‌ها تمام شود.
نظری جویباری قائم مقام سابق استقلال که همواره در جریان اتفاقات این باشگاه هست، می‌گوید: «متاسفانه همین تحلیل کاملا درست است. استراماچونی یک سال و نیم در خانه‌اش نشست تا پولش را کامل از استقلالی بگیرد که هشتش گرو نهش است. بعد هوادار ما ایشان را کلی محبوب کرده و از او بت ساخته است. استراماچونی از نظر فنی خوب است ولی آیا باشگاه کم به خاطر او لطمه خورد؟ کالدرون هم دقیقا رفتاری شبیه به او داشته است. این جوانمردانه نیست که مربیان در خانه بنشینند و از ما پول بگیرند. اشکالی ندارد. ایشان یک فصل را کامل می‌گرفت ولی برای فصل دوم می‌توانست با باشگاه دیگری قرارداد ببندد تا استقلال را در چنین هچلی نیاندازد.» جویباری اضافه می‌کند: «او یک میلیون و 600 هزار یورو از استقلال خواهد گرفت. استقلالی که طرفدارانش اینگونه برایش سنگ تمام گذاشتند. استقلالی که باعث شد حالا با الغرافه قرارداد امضا کند.»
 ورود خارجی‌ها آزاد!
 کالدرون هم برای نیم فصل قراردادش دقیقا همین کار را کرد. ویلموتس که گل سرسبد بود! این مربی بلژیکی  تا سال آینده هم با باشگاهی قرارداد نمی‌بندد، به این دلیل که پولش را تمام و کمال از ایران بگیرد؛ مگر این‌که دادگاه عالی ورزش به نفع فدراسیون فوتبال رای دهد.
نکته اینجاست در چنین بلبشویی قرار است دوباره ورود خارجی‌ها به لیگ ایران آزاد شود. با چند پرونده دیگر احتمالا فاتحه باشگاه‌های چون استقلال و پرسپولیس خوانده است. همین حالا آبی‌ها درگیر پرونده میلیچ هم هستند، بازیکنی که ادعا دارد 500هزار دلار از باشگاه می‌خواهد! پرسپولیس هم درگیر پرونده‌هایی چون بنگستون، اوساگونا و... است.
 تقصیر خودمان است
آیا می‌توان فقط به خارجی‌ها ایراد گرفت؟ جمشید نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال در این باره می‌گوید: «تکلیف مربیان و بازیکنان خارجی که روشن است. آنها می‌خواهند پول بگیرند این ما هستیم که باید کلاه‌مان را دو دستی بچسبیم. این ضعف از خودمان است که اینطور در پرونده‌ها شکست می‌خوریم. اگر پول نداریم برای چه بازیکن و مربی خارجی جذب می‌کنیم؟ وقتی هم پول‌شان را نمی‌دهیم همین اتفاق‌ها می‌افتد.»