سبک‌های غذایی و تاخیر در سن بروز پارکینسون

سبک‌های غذایی و تاخیر در سن بروز پارکینسون


پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا به‌تازگی دریافته‌اند، پیروی از سبک غذایی مایند و مدیترانه‌ای، سن بروز پارکینسون را به تاخیر می‌اندازد. بیماری پارکینسون، از بیماری‌های تحلیل‌رونده سیستم عصبی در بخش حرکتی بدن است که موجب بروز لرزش مداوم می‌شود. سبک مایند، ترکیبی از دو سبک غذایی معروف مدیترانه‌ای و دَش (DASH) (رژیم خوراکی موثر در کاهش فشار خون) است که بر مصرف بیشتر سبزیجات، غلات، میوه‌ها و مصرف کمتر تخم‌مرغ، گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز تاکید دارد. مطالعات پیشین، اثر محافظتی سبک غذایی مایند را در بروز بیماری آلزایمر و فراموشی به اثبات رسانده بود.
نتایج حاصل از مطالعات دکتر سیلکه اپل-کرس ول و گروه پژوهشی او در موسسه سلامت مغز جواد موفقیان، بر روی 176 داوطلب نشان می‌دهد: افرادی که از سبک غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، به طور میانگین بین هشت سال (در آقایان) تا ۱۷ سال (در خانم‌ها) بروز پارکینسون در آنها را به تاخیر انداخته بود.
دکتر بِرِت فینلی، استاد بیوشیمی و زسیت‌شناسی مولکولی دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: «مطالعات ما نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین معده و مغز وجود دارد و رژیم خوراکی سالم از بروز چند بیماری شناختی و تحلیل سلول‌های عصبی در میانسالی پیشگیری می‌کند. با این‌که تفاوت‌هایی در سبک غذایی مایند و مدیترانه‌ای وجود دارد، اما تاکید هر دو این سبک‌ها بر استفاده بیشتر از خوراکی‌های گیاهی، میوه‌ها، غلات کامل، روغن‌های سالم و طبیعی از یک سو، و کاهش مصرف گوشت‌ها به‌ویژه گوشت قرمز از سوی دیگر است.
منبع: Neurosciencenews