سامانه تماس اضطراری

سامانه تماس اضطراری

با توجه به آمار بالای تلفات جاده‌ای در کشور، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در بحث استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل، افزایش ایمنی و امنیت سفرهای زمینی به‌شمار می‌رود. خدامرادی درخصوص اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه در کارگروه هوشمندسازی ستاد فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، به جام‌جم می‌گوید: «در راستای پاسخ به این نیاز، با تکیه بر ظرفیت و توان علمی موجود در
سه شرکت دانش‌بنیان، سامانه‌ تماس اضطراری در کشور بومی‌سازی شده است. محصول تولید شده در هر سه شرکت با حمایت‌های ستاد حمل‌ونقل پیشرفته موفق به اخذ مجوزهای مورد نیاز برای بهره‌برداری شده‌اند. به درخواست سازمان راهداری استان البرز، یکی از شرکت‌های خودروسازی خصوصی و یکی از شرکت‌های بیمه‌ای کشور، سامانه تماس اضطراری تولید‌شده در این سه شرکت به‌صورت پایلوت در برخی خودروهای‌های این مجموعه‌ها در حال بهره‌برداری است.»
وی درخصوص اهمیت توسعه این سامانه توضیح می‌دهد: «سامانه تماس اضطراری در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها از جمله تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به الزامات تولید خودرو اضافه شده است و خودروسازها موظف به استفاده از این سامانه در محصولات‌شان هستند. کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، چین و هند نیز در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای از این سامانه استفاده می‌کنند.»
براساس گفته‌های خدامرادی، زمانی که سامانه تماس اضطراری روی خودرو نصب می‌شود، با استفاده از حسگرهای هوشمندی که دارد، قادر خواهد بود تصادف را تشخیص دهد و موقعیت وسیله نقلیه را بلافاصله به واحد امداد و نجات یا اورژانس گزارش کند. به‌این‌ترتیب در سریع‌ترین زمان ممکن واحد امدادی به محل حادثه فراخوانده می‌شود که این موضوع با توجه به آمار بالای مرگ‌ومیر، به دلیل دیر اعزام شدن واحدهای امدادی به محل حادثه، می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای داشته باشد.
وی در ادامه تصریح می‌کند: «علاوه‌بر سامانه خودکار، این سامانه مجهز به سیستم دستی نیز هست؛ در این حالت دکمه‌ای در داخل خودرو تعبیه می‌شود که با فشردن آن، راننده و سرنشینان خودرو می‌توانند بلافاصله با مراکز امدادی تماس برقرار کنند و وضعیت خود را برای دریافت خدمات امدادی گزارش دهند.»
خدامرادی در پاسخ به پرسش جام‌جم درخصوص زمان استفاده گسترده از این فناوری در خودروهای شخصی، می‌گوید: «استفاده عمومی و گسترده از این سامانه نیاز به ایجاد الزامی در شرکت‌های خودروسازی برای استفاده از این سامانه در تولیدات‌شان دارد. امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی ستاد برای تحقق این الزام در حال انجام است، به‌زودی شاهد استفاده وسیع و گسترده از این سامانه هوشمند در خودروهای تولیدی باشیم.» گفتنی است وی در مورد زمان اجرایی‌شدن این طرح به  تاریخ دقیقی اشاره نکرد.