عدم همدلی با ماجراجویی‌های کارتونی

برخلاف انتظار سینماگران و سینماداران «بچه رئیس 2» موفقیت نسخه اصلی را تکرار نکرد

عدم همدلی با ماجراجویی‌های کارتونی

به‌صورت طبیعی، به‌دنبال استقبال خوب تماشاگران از یک فیلم سینمایی راه برای تولید قسمت‌های بعدی آن هموار می‌شود و خیلی زود، قسمت‌های دوم و سوم و... این فیلم‌ها سر از پرده بزرگ سینما درمی‌آورند. این همان اتفاقی است که برای کارتون «بچه رئیس» هم افتاد و به‌دنبال فروش خوب نسخه اصلی در سال 2017، بلافاصله خبر تولید قسمت بعدی آن منتشر شد. اما منتقدان همیشه گفته‌اند دنباله‌های فیلم‌های سینمایی در صورتی با موفقیت روبه‌رو خواهند شد که فیلمنامه‌ای دلچسب و گیرا داشته باشند و بتوانند ادای دین خوبی به نسخه‌های اصلی خود کنند. آیا بچه رئیس 2 توانسته چنین کند؟ مدیران واحد انیمیشن شرکت دریم ورکز که بچه رئیس‌ها را تولید کرده‌اند، سابقه خوبی در دنباله‌سازی محصولات موفق و پرفروش خود داشته‌اند. مجموعه بسیار موفق «شرک» یکی از این محصولات است. با این وجود، این‌طور به نظر می‌رسد که بچه رئیس‌ها نتوانسته‌ اند آن‌طور که باید و شاید، رضایت خاطر مدیران دریم وورکز را تامین کنند.

کمدی اکشن بچه رئیس 2، در داستانش ماجراهایی را دنبال می‌کند که قسمت اول فیلم در سال 2017 موفقیت بسیار زیادی به پا کرد. تام مک گرات کارگردانی فیلم را براساس فیلمنامه‌ای انجام داده که خودش با همکاری مایکل مک کولر نوشته است. یک‌بار دیگر بازیگران سرشناسی چون آلک بالدوین، جیمز مارسدن، ایمی سداریس، جف گلدبلوم، جیمی کیمل و لیزا کوردو صدایشان را به شخصیت‌های محوری داستان قرض داده‌اند. در قسمت دوم هم برادران تمپلتون (با صدای بالدوین و مارسدن) ماجراها را سازمان داده و به پیش می‌برند. این دو یک‌بار دیگر توسط بچه رئیس (با صدای سداریس) فراخوانده می‌شوند تا مانع از اقدامات خرابکارانه پروفسور (با صدای گلدبلوم) شوند. پروفسور قصد خرابکاری در دنیای کودکانه بچه‌های جهان دارد و کسی باید جلوی او را بگیرد.
ماجراهای داستان بچه رئیس 2 حدود 40 سال بعد از داستان نسخه اصلی رخ می‌دهد. تیم تمپلتون حالا ازدواج کرده و دو دختر هفت ساله و نوزاد دارد. تد برادر جوان‌تر او، در حرفه‌اش بسیار موفق است و رابطه نزدیکی با تیم و خانواده‌اش ندارد. زمانی که این دو به ماموریت تازه فراخوانده می‌شوند، بقیه اعضای خانواده هم با آنها همراه می‌شوند. به باور منتقدان سینمایی که فیلم را کاری معمولی ارزیابی کرده‌اند، چنین داستانی نمی‌تواند بار یک فیلم سینمایی 90 دقیقه‌ای را به دوش بکشد و از اواسط ماجرا، کم می‌آورد.
شاید به‌دلیل همین نقدها بود که مدیران دریم وورکز در اعلام خبر تولید سومین قسمت فیلم کمی مکث کرده‌اند. فروش فیلم هم در حد انتظار نبوده و تحلیلگران اقتصادی سینما عدم استقبال بالای تماشاگران را در دلچسب نبودن فیلم می‌دانند و نه بیماری کرونا و مشکلات سینما رفتن مردم عادی! فروش جهانی بچه رئیس در سراسر جهان (آمریکا و بقیه کشورهای دنیا) حدود 40 میلیون دلار بوده است. با توجه به رقم فروش بسیار خوب 528 میلیون دلاری جهانی قسمت اول، می‌توان به وضعیت نه‌چندان خوب دومین قسمت در جدول گیشه نمایش سینماها پی برد. البته بچه رئیس 2 همزمان با اکران عمومی، پخش استریم هم داشت اما این نوع نمایش فیلم هم نمی‌تواند به‌عنوان دلیلی موجه برای عدم استقبال آن در سالن‌های نمایش به کار گرفته شود.
با توجه به نوع استقبالی که تماشاگران از بچه رئیس 2 کردند، بحث دنباله‌سازی کارتون‌های واحد انیمیشن دریم وورکز وارد مرحله جدید و حادی شده‌است. تحلیلگران سینمایی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا مدیران دریم وورکز این شیوه فیلمسازی را در واحد انیمیشن خود همچنان دنبال خواهند کرد یا خیر. بچه‌رئیس هشتمین مجموعه فیلم کارتونی این شرکت به حساب می‌آید. کارتون‌های قبلی دریم وورکز که تبدیل به یک مجموعه فیلم دنباله‌دار شدند، عبارتند از شرک، ماداگاسگار، کونگ فوی پاندایی، چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید، ترول‌ها، خانواده کرودها و اسپریت. از این تعداد فقط دوتای آنها با موفقیت مالی و انتقادی بسیار خوبی روبه‌رو شده‌اند و بقیه یا موفقیت متوسط داشته یا اصلا نتوانسته‌اند در دل تماشاگران خود بنشینند. این در حالی است که شرکت والت دیزنی هنوز هم خالق کارتون‌هایی است که می‌توانند در سطح بسیار وسیعی مورد پسند و رضایت‌خاطر تماشاگران کوچک و بزرگسال قرار گیرند.