ماسک‌های نانو و ایمن رسپی‌نانو

ماسک‌های تنفسی شرکت دانش‌بنیان «فناوران نانومقیاس» با بهره‌گیری از فناوری نانو، عملکردی فراتر از استانداردها دارند

ماسک‌های نانو و ایمن رسپی‌نانو

این روزها، استفاده از ماسک‌های تنفسی به بخش جدانشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. به همین علت یکی از دغدغه‌های ما تهیه ماسک‌های تنفسی استاندارد است که کارایی مؤثری در پیشگیری از انتقال ویروس داشته باشد. حتما بارها شنیده‌اید استفاده از فناوری نانو و تولید محصولات در مقیاس نانومتری خواص و ویژگی‌های جدیدی را به محصولات می‌افزاید و کیفیت آنها را به‌طرز چشمگیری ارتقا می‌بخشد. شرکت دانش‌بنیان «فناوران نانومقیاس» با تجربه‌ای نزدیک به دو دهه در تولید دستگاه‌های تولیدکننده الیاف و پارچه‌های نانو، در همه‌گیری کووید-19 از تمام ظرفیت و دانش فنی‌اش برای تولید ماسک‌های تنفسی باکیفیت، متنوع و در عین حال راحت بهره‌گرفته است. کیوان دبیر، مدیریت این مجموعه دانش‌بنیان، فراهم بودن تمام حلقه‌های زنجیره تولید ماسک نانو در این مجموعه را مهم‌ترین علت موفقیت این مجموعه در تولید محصولات باکیفیت برای ارائه در بازار داخلی و خارجی می‌داند.

شرکت «فناوران نانومقیاس» با بهره‌گیری از دانش‌فنی به‌دست‌آمده در قالب یک رساله دکتری از سال82 به صورت رسمی در زمینه تولید دستگاه‌های الکتروریس (Electrospining) مشغول فعالیت است. مدیریت این مجموعه در خصوص کارایی این دستگاه‌ها توضیح می‌دهد: «این دستگاه‌ها که از فناوری پیشرفته روز بهره می‌برند، با ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی بالا، الیاف پلیمری را تا مقیاس نانومتر باریک می‌کنند. از آنجا که رسیدن به مقیاس نانومتری موجب بروز خواص جدیدی از مواد می‌شود، تولید الیاف نانو نیز می‌تواند خواص منحصربه‌فردی را در صنایع مختلفی فراهم کند که از این الیاف استفاده می‌کنند.»
کیوان دبیر ادامه می‌دهد: «ما از معدود شرکت‌های داخلی بودیم که برای توسعه و بومی‌سازی این فناوری در کشور اقدام کردیم و حتی موفق به صادرات این فناوری به کشورهای توسعه‌یافته شده‌ایم. البته در سطح جهانی نیز فقط دو شرکت در ایالات متحده و چک دارای این فناوری در این مقیاس بودند. به همین علت موفق شده‌ایم سهم خوبی از بازار جهانی را نیز از آن خود کنیم. تاکنون شش نمونه از دستگاه‌های صنعتی تولید ما در چین و یک خط تولید در کره جنوبی از سوی شرکت ما راه‌اندازی شده است. برخی دیگر از دستگاه‌های ما در برزیل، هند، مالزی، اندونزی، تایلند و آفریقای جنوبی عرضه شده است.
 کارایی ماسک‌های «رسپی‌نانو» در مقابله با کرونا
از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای نانوالیاف، تولید فیلترها با کاربری‌های متفاوتی از فیلترهای نیروگاهی و صنعتی تا فیلترهای خودرو، فیلترهای پزشکی و حتی ماسک‌‌های تنفسی است. مدیرعامل شرکت فناوران نانومقیاس در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: «استفاده از الیاف نانو به‌صورت چشمگیری کارایی هر یک از این فیلترها را حتی بیش از حد استاندارد تعریف‌شده برای آنها افزایش می‌دهد.»
دبیر تصریح می‌کند: «تا پیش از همه‌گیری کووید-19 عمده‌ترین فعالیت ما تولید دستگاه‌های الکتروریس و پارچه‌های تولیدشده از نانوالیاف برای کاربری‌های مختلفی ازجمله فیلترهای هوا بود. اما با توجه به افزایش تقاضا و نیاز شدید به ماسک‌های تنفسی به‌دنبال شیوع ناگهانی کووید-19 در کشور، ظرفیت حداکثری شرکت را به‌سمت تولید ماسک‌های تنفسی با استفاده از پارچه نانو سوق دادیم. حتی در چند هفته ابتدایی از ظرفیت دستگاه‌های نصب‌شده تولید خودمان در شرکت‌های فیلترسازی نیز برای تولید ماسک‌های تنفسی استفاده کردیم. در طی دوره کوتاهی با تغییرکابری دستگاه‌های تولیدکننده پارچه‌های نانوی فیلتر به پارچه‌های نانوی مورد استفاده در ماسک‌های تنفسی، موفق شدیم ظرفیت تولید پارچه نانو را به میزان مورد نیاز برای تولید 200هزار ماسک تنفسی در روز افزایش دهیم و همچنان نیز این مسیر ادامه یافته است.»
شرکت فناوران نانو مقیاس با برند تجاری «رسپی‌نانو» در حال حاضر 20 نوع ماسک تنفسی در شکل‌ها و با میزان کارایی متفاوت را در سبد محصولات خود ارائه می‌کند. دبیر در این رابطه توضیح می‌دهد: «در یک سال و نیم گذشته که بیشترین تمرکز ما بر تولید ماسک‌های تنفسی بوده است، تلاش کرده‌ایم با ارائه محصولات جدید مانند ماسک‌های ضدباکتری و ضدویروسی و همچنین با ایجاد تنوع و ارائه شکل‌ها و رنگ‌بندی‌های متناسب با سلیقه‌های گوناگون، پاسخگوی نیاز اقشار مختلف از کادر پزشکی و مشاغل پرخطر تا عموم مردم با نیازها و بودجه‌های مختلف باشیم.»
مدیریت فناوران نانو مقیاس می‌افزاید:«به‌علاوه موفق به اخذ گواهینامه‌هایی برای محصولات خود شده‌ایم؛ از جمله استاندارد سازمان انرژی اتمی، مجوز وزارت بهداشت و پروانه ساخت محصولات پزشکی و همچنین گواهینامه‌های سیستمی از شرکت آی‌اِم‌کیو ایتالیا (که مورد تأیید وزارت بهداشت است) برای محصولات خود دریافت کرده‌ایم.» گفتنی است این مجموعه دانش‌بنیان در ماه‌های گذشته علاوه بر پاسخگویی به نیاز کشور موفق به صادرات ماسک‌های تنفسی مازاد نیاز کشور به کشورهایی مانند مالزی و اندونزی شده است.
دلایل برتری محصولات «فناوران نانومقیاس»
دبیر در خصوص مزیت‌های مجموعه دانش‌بنیان فناوران نانومقیاس نسبت به رقبای فعال در بازار به جام‌جم می‌گوید: «ما اولین مجموعه در حوزه نانوالیاف و پارچه‌های نانو در کشور هستیم که موفق به تولید تولید دستگاه‌های الکتروریسی در مقیاس صنعتی برای تأمین نیاز کشور و حتی صادرات آن و راه‌اندازی خطوط تولید نانوالیاف در کشورهای پیشرفته شده‌ایم. علاوه بر این با فراهم‌کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، تمام حلقه‌های مورد نیاز در زنجیره تولید فیلتر و ماسک نانو را فراهم کرده‌ایم.» وی می‌افزاید: «علاوه بر تولید دستگاه‌های الکتروریس برای تولید نانوالیاف و دستگاه‌های تولید پارچه‌های نانو، تجهیزات مورد نیاز برای بررسی صحت و دقت انجام کار مانند میکروسکوپ الکترونی اس‌تی‌اِم (STM) و دستگاه‌های تست عملکرد فیلتر را فراهم کرده‌ایم.»
دبیر در خصوص دستگاه بررسی عملکرد فیلتر می‌افزاید: «دستگاه‌ بررسی عملکرد فیلتر دارای فناوری بالا و بسیار حساس و دقیق است که ما موفق به تولید بومی آنها شده‌ایم. تا پیش از این، دستگاه بررسی عملکرد فیلتر از خارج از کشور برای مجموعه‌هایی مانند انرژی اتمی تهیه می‌شد. حال با بومی‌سازی این دستگاه امکان بررسی استانداردها در مجموعه‌های نظارتی دیگر نیز فراهم خواهد شد.» به‌گفته این محقق حوزه فناوری نانو، با تولید دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید فیلترها و ماسک‌های تنفسی با کاربری‌های مختلف، تمام مراحل تولید و نظارت و بررسی کیفیت محصولات این مجموعه در کنار هم فراهم شده است که این موضوع می‌تواند در تولید محصولات باکیفیت مؤثر باشد.



در انتخاب ماسک دقت کنید!
به گفته دبیر برخلاف مطالب غیرعلمی که در خصوص تشخیص ماسک‌های تنفسی کارآمد منتشر می‌شود، تنها ملاک تأیید کارایی ماسک‌های تنفسی اخذ استانداردهای مورد نیاز از سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت خواهد بود. وی در این رابطه توضیح می‌دهد: «پارچه‌های ملت‌بلون در دنیا به‌عنوان پارچه‌های مرسوم تولید ماسک‌های تنفسی شناخته می‌شود. به همین علت برخی تصور می‌کنند فقط ماسک‌های دارای لایه ملت‌بلون ماسک‌های تنفسی مناسب هستند. استفاده از پارچه‌های نانو به‌عنوان جایگزین لایه ملت‌بلون علاوه بر افزایش کارایی فیلتراسیون ذرات 300 نانومتر و بزرگ‌تر موجب تنفس‌پذیری بهتر در مقایسه با ماسک‌های تنفسی دیگر شده و فرد هنگام استفاده از این ماسک دچار کمبود اکسیژن و احساس خستگی نمی‌شود. این موضوع به‌ویژه در خصوص ماسک‌هایی با قدرت فیلتراسیون بالا مانند ماسک‌های اِن95 (N95)و اِن99 (N99) اهمیت بالایی پیدا می‌کند. زیرا با افزایش قدرت فیلتر ماسک تنفسی، تنفس‌پذیری آن کاهش پیدا می‌کند.»
مدیریت فناوران نانو مقیاس می‌افزاید:«ذرات زیر 300 نانومتر در هوا جذب ذرات بزرگ‌تر می‌شوند و معمولا به صورت آزاد باقی نمی‌مانند. به همین علت برای بررسی کارایی ماسک‌های تنفسی، کارایی آنها را در فیلترکردن ذرات بالاتر از 300 نانومتر می‌سنجند. برای مثال ماسک‌های اِن95 ماسک‌هایی هستند که قابلیت فیلتراسیون بالای 95درصدی ذرات معلق 300 نانومتری را دارند. اما این که چه ماسکی واقعا قدرت فیلتراسیون اِن95 و اِن99 را دارد موضوعی است که باید حتما از سوی مراجع ذیربط تأیید شود. تعداد لایه‌های زیاد یا وجود ملت‌بلون نشان دهنده افزایش کارایی ماسک نیست. زیرا علاوه بر تنفس‌پذیری کمتر، بسیاری از پارچه‌های ملت‌بلون مورد استفاده در ماسک‌های تنفسی در کارگاه‌های غیرمجاز و در شرایط غیراستاندارد تولید می‌شود.»