درگذشت نویسنده دایره‌المعارف الحیات

درگذشت نویسنده دایره‌المعارف الحیات


صبح روز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی حکیمی، قرآن پژوه، استاد حوزه علمیه و یکی از مولفین دایره‌المعارف الحیات، در ۷۸ سالگی درگذشت. حکیمی برادر کوچک‌تر علامه محمدرضا حکیمی، فیلسوف و دانشمند جهان اسلام، متولد ۱۳۲۲ در شهر مشهد بود.
او بعد از گذراندن دوران ابتدایی و در ۱۴ سالگی، برای فراگیری علوم اسلامی راهی مدرسه عالی نواب در مشهد، شد. علی حکیمی در دوران تحصیل علوم دینی، از کلاس درس اساتیدی چون ادیب نیشابوری، آیت‌ا... حاج میرزا احمد مدرس، آیت‌ا... وحید خراسانی و آیت‌ا... حاج شیخ مجتبی قزوینی، عالم مکتب معارف خراسان بهره‌مند شده بود.
به گفته‌ خود، از همان اوایل طلبگی به مطالعه علوم روز و رشته‌های برون حوزه‌ای علاقه داشت و در زمان فراغت و تعطیلی درس‌های حوزوی خود، به آنها می‌پرداخت. از ماندگارترین فعالیت این استاد حوزه علمیه، می‌توان به مشارکت در تألیف دایره‌المعارف الحیات همراه با برادر خود، علامه محمدرضا حکیمی، فیلسوف عدالت، اشاره کرد.

این دایره‌المعارف مجموعه‌ای ۱۲جلدی به زبان عربی است که نگارش آن از سال ۱۳۵۳ آغاز شد و سال۱۳۹۴ پس از ۴۰ سال، آخرین جلد آن نیز منتشر شد. نویسندگان این اثر، هدف نگارش دایره‌المعارف الحیات را ارائه سیمای اسلام و تشیع، بر محوریت عدالت اجتماعی و آزادگی فردی برشمرده و مبنای مباحث خود را بر پایه آیات قرآن و احادیث قرار داده‌اند.
پس از رحلت این عالم بزرگ، اساتید حوزه و رجال سیاسی در‌گذشت ایشان را به خانواده و جامعه علمی تسلیت گفتند. رهبر انقلاب نیز در پیامی در‌گذشت حجت‌الاسلام علی حکیمی را تسلیت گفتند.
متن پیام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به شرح زیر است:
بسم ا... الرحمن الرحیم
خاندان محترم و معزز حکیمی. درگذشت جناب حجه‌الاسلام آقای حاج شیخ علی آقا حکیمی رحمه‌ا... علیه را به خانواده‌ مکرم و نیز به اخوان بزرگوار ایشان تسلیت عرض می‌کنم. آن مرحوم همه‌ عمر را با آزادگی و سلامت نفس و پرهیزکاری گذرانید و امید است اکنون در پناه رحمت و رضوان الهی قرار گرفته است؛ ان‌شاءا....