فعالیت ۱۰۰شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های مکان محور

فعالیت ۱۰۰شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های مکان محور


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده است در حال حاضر بیش از 100شرکت دانش‌بنیان و ۵۰ استارت‌آپ در صنعت ژئوماتیک فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با تولید محصولات جدید و نوآورانه این صنعت را توسعه داده‌اند.
از جمله نخستین سامانه فناورانه گشت و بازرسی زمینی و هوایی مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی شده است. برخی دیگر از نمونه‌های توسعه داده‌شده در این حوزه در شرکت‌های دانش‌بنیان عبارت است از فناوری‌های زیر:
 مدل‌سازی اطلاعات ساختمان: سامانه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای نیز محصول شرکت دانش‌بنیان دیگری است که با حمایت گروه ژئوماتیک ستاد تکامل یافته است. این سامانه با دریافت و پردازش تصاویر ماهواره‌ای از طریق فناوری سنجش از دور با روش‌هایی کاملا بومی، آشکارسازی پدیده‌ها را میسر کرده است.
 پایش خودکار سلامت محصولات کشاورزی: سامانه پایش محصولات کشاورزی مبتنی بر فناوری‌های ژئوماتیک، محصول شرکت دانش بنیان دیگری برای ارائه خودکار خدمات مکانی کشاورزی است ، با استفاده از هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر ماهواره‌ای و هوایی برای جنبه‌های مختلف منابعی طبیعی.
 دستیار هوشمند زمین‌های کشاورزی: این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور در کنار دانش کشاورزی، راهکارهایی برای افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی ارائه می‌دهد.