سالمندان عزیز لطفا واكسن بزنید!

سالمندان عزیز لطفا واكسن بزنید!


در این هفته واكسیناسیون افراد كمتر از ۷۰ سال در كشورمان شروع شده و قرار است در هفته‌های پیش رو ایمن‌سازی سالمندان كامل شود. با این‌كه اغلب این رده‌های سنی در ماه‌های اخیر پیگیر دریافت واكسن بوده‌اند و منتظر اعلام نوبت هستند، ولی تعداد محدودی از آنها هنوز برای تزریق واكسن مراجعه نكرده‌اند.
در تمام دنیا بیشترین آمار ابتلا و همچنین مرگ و میر به افراد مسن اختصاص دارد، و هدف اصلی از واكسیناسیون، نه كاهش ابتلا، بلكه كاهش موارد بیماری شدید و فوت ناشی از آن است. به همین علت اولویت ایمن‌سازی در تمام دنیا به این رده سنی اختصاص داده شده است.البته باید توجه داشت شایسته است كه هرچه زودتر واكسن كافی برای پوشش حداكثری افراد در معرض خطر فراهم شود، و در كنار آن فرهنگسازی لازم برای افزایش تمایل مردم به دریافت واكسن انجام گردد. راهكارهایی كه به این هدف كمك می‌كند، تنوع واكسن‌های موجود در كشور (داخلی و خارجی)، آموزش مزایا و عوارض احتمالی هر كدام از واكسن‌ها، یك صدا شدن افراد ذی‌ربط در این مقوله و افزایش سرعت واكسیناسیون در كشور است.
 نكته مهم این است كه هنوز هیچ واكسنی در دنیا تولید نشده است كه صد درصد امكان جلوگیری از ابتلا به كووید-۱۹ را داشته باشد، بنابراین در كنار تزریق هرچه سریع‌تر واكسن، رعایت سختگیرانه دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسك، شست‌وشوی دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم و حیاتی است.