فساد در لواسان پیچیده‌تر شده است

امام‌جمعه لواسان در گفت‌وگو با جام‌جم:

فساد در لواسان پیچیده‌تر شده است



سید سعید لواسانی، امام‌جمعه لواسان در سال‌های اخیر امام‌جمعه‌ای پای كار نشان داده، شخصی با صراحت لهجه، بی‌تعارف و ‌پیگیر. یك پای مطرح شدن بسیاری از تخلفات بزرگ در دادگاه‌های لواسان همین شخص بوده و هم اوست كه معتقد است با این‌كه كارهایی انجام شده، ولی كارهای انجام‌نشده در لواسان خیلی بیشتر است. امام‌جمعه این شهر این بار در گفت‌و‌گو با جام‌جم تلنگری تازه می‌زند و می‌گوید تخلفات از دل شهر لواسان به روستاها و حومه آن كوچ كرده، به جایی مثل هنزك. اما وی می‌داند كه این تلنگر در دولت فعلی اثر نمی‌كند، برای همین امید بسته است به دولت آینده تا شاید با تغییر رویكردها، مبارزه با فساد و مفسدان را بدون تبعیض در دستور كار قرار دهد.
22 هكتار از اراضی تپه سرخه در لواسان همچنان محل مناقشه است و با این‌كه به‌ظاهر زمین‌خواران دست از كار كشیده‌اند، ولی سایه حضور آنها حس می‌شود. به عنوان امام‌جمعه چه اقدام یا پیگیری جدیدی انجام داده‌اید؟
من به‌جز گفتن و بیان مشكلات نمی‌توانم كار خاصی انجام دهم، چون اقدامات را مسؤولان دولتی باید انجام دهند. با این‌حال در حوزه اقدامات عملی نیز تا اندازه‌ای جلو آمدیم و دادگستری و دادستانی لواسان در حال پیگیری تخلفات و مشكلات لواسان هستند. البته در این راه ما به دولت فعلی امیدی نداریم و هرچه زدیم، به نتیجه نرسیدیم. بنابراین امیدمان به دولت آینده است.
 اگر به دولت امیدی ندارید، حتما به این دلیل است كه برای مبارزه با فساد كاری انجام نمی‌دهد و این دست روی دست گذاشتن، یعنی تشدید فساد و تخلف در لواسان. درست است؟
بله، به نظر می‌رسد در برخی جاها فساد پیچیده‌تر شده، یعنی از شهر لواسان وارد حومه و حریم روستاها شده. مثلا می‌بینید كه در یك روستا آپارتمان هشت طبقه ساخته شده كه خیلی غیرعادی و نامعقول است. به دلیل رخنه‌ای كه در قوانین شده و نیز بی‌توجهی مسؤولان دولتی، عده‌ای نهایت سوءاستفاده را كرده‌اند. البته بعد از ورود دادگستری تا حدی جلوی تخلفات گرفته شده، هرچند تخلف در شهر كمتر شده و به سمت حاشیه‌ها رفته.
می‌گویید دقیقا به كدام حاشیه‌ها؟
منظورم نقاط روستایی یا حریم روستاها هست. تخلفات در لواسان بزرگ و روستاهای آن الان آغاز شده و در هنظك نمونه‌های زیادی داریم كه هم به بستر رودخانه تجاوز شده و هم در خود روستا تخلف اتفاق افتاده است.
سرنوشت تپه سرخه بالاخره چه خواهد شد؟
در مورد تپه سرخه حكمی كه قوه قضاییه و دیوان عالی كشور داد، حكم خوبی بود. ولی به نظرم مسؤولان دولتی تعلل می‌كنند و به همین علت متخلفان می‌توانند سوء‌استفاده كنند. در این میان سازمان محیط‌زیست نیز خیلی بد رفتار می‌كند، ولی امیدواریم با تغییر رئیس این سازمان اتفاقات خوبی رخ دهد.
یعنی فكر می‌كنید با تغییر رئیس یك سازمان، وضعیت لواسان بهتر می‌شود؟
باید رویكردها تغییر كند، نه یك شخص. وقتی دولت عزمی برای برقراری عدالت و برخورد با تخلفات نداشته باشد،‌ مشكل حل نمی‌شود. براساس تجربه‌ای كه دارم، قاطعانه می‌گویم اگر قرار باشد عدالت برقرار شود، بیش از 70 درصد نقش با قوه مجریه است و قوای مقننه و قضاییه نقش كمی دارند.
گفته می‌شود در لواسان با تخلفات و متخلفان برخورد گزینشی می‌شود. این موضوع را تایید می‌کنید؟
به نظرم مقصر اصلی دولت است، چرا كه در مقابل كسانی كه پول و قدرت دارند، سكوت می‌كند و چشم می‌بندد. ولی در مقابل عامه مردم با شدت و حدت برخورد می‌كند. تبعیض یكی از بدترین كارهایی است كه در سال‌های اخیر انجام شده كه البته قوه قضاییه هم تا حدی تقصیر داشته چون قاضی براساس نظر دولت حكم می‌داد. یكی از اعتراضات من همین بود كه قاضی باید حواسش جمع باشد و حرف دولت را بدون تحقیق و بررسی نپذیرد. سیستم دولتی ما به‌واقع مشكل دارد و در آن یك كارشناس یا مدیر جزء هر كاری كه دلش خواست، می‌تواند انجام دهد. این بدتر از بد است.