7 دستور ویژه  اژه‌ای برای بهبود وضع زندان‌ها

7 دستور ویژه اژه‌ای برای بهبود وضع زندان‌ها


رئیس دستگاه قضا از زندان رجایی شهر بازدید و در جریان این دیدار با زندانیان داعشی هم گفت‌وگو کرد.
به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دومین بازدید از زندان‌های کشور در کمتر از یک‌ماه از انتصاب به ریاست دستگاه قضا به زندان رجایی‌شهر کرج در مرکز استان البرز رفت.
رئیس دستگاه قضا در بازدید از بخش‌های مختلف زندان ازجمله بند زندانیان امنیتی و همچنین بند جرایم خشن ضمن گفت‌وگوی چهره به چهره با زندانیان، از نزدیک در جریان وضعیت، مشکلات ،کمبودها و خواسته‌های آنها قرار گرفت. یکی از حاشیه‌های این بازدید، دیدار با زندانیان داعشی بود. یک زندانی داعشی در حاشیه بازدید رئیس قوه قضاییه از بخش‌های مختلف زندان ازجمله بند زندانیان امنیتی، خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای می‌گوید از حضور شما در زندان شوکه شدیم، باورنکردنی است. رئیس دستگاه قضا هم در این بازدید از آنها خواست تا درخواست‌های خود را ارائه کنند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از ساختمان اداری زندان رجایی‌شهر نیز بازدید کرد و با رئیس و کارکنان این مجموعه درباره وضعیت کاری آنها ، مشکلات ، نیازهایشان و همچنین امکانات بهداشتی و خدمات رفاهی و کارگاه‌های کارآفرینی و آموزشی زندان و فعالیت‌های مربوط به اصلاح و تربیت و بازاجتماعی‌شدن مددجویان به گفت‌وگو نشست.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای کار زندانبانی را سخت و دشوار دانست و افزود: زندانبان‌ها با افراد مختلفی ارتباط دارند، چه آنها که مرتکب جرایم سنگین شده‌اند، چه کسانی که جرم کوچکی انجام داده‌اند و چه افرادی که مشکلات دیگری دارند. وی بر همین اساس بر لزوم توجه به آموزش و تأمین نیازهای رفاهی کارکنان زندان تأکید کرد و گفت: باید با آموزش و نظارت، مراقب باشیم زندانبان‌ها دچار لغزش ، مشکلات و گرفتاری‌ نشوند. رئیس دستگاه قضا به مسؤولیت سنگین سازمان زندان‌ها در مراقبت، تأمین نیازهای بهداشتی و رفاهی زندانیان و بازاجتماعی کردن آنها تاکید کرد. رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنانش به بیان توصیه‌هایی برای کاهش جمعیت کیفری و بهبود وضعیت ندامتگاه‌ها پرداخت و از همه از مسؤولان دادسراها و قضات خواست در اجرای دستورالعمل‌های صادره تا جای ممکن از صدور قرار بازداشت موقت پرهیز کنند. استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، دومین توصیه رئیس دستگاه قضا بود که تصریح کرد: هر قدر امکانات زندان‌ها افزایش یابد، باز هم پاسخگوی افزایش جمعیت کیفری نخواهد بود و برای کاهش جمعیت کیفری باید تا جایی ممکن مجازات حبس ندهیم. رئیس قوه قضاییه به صدور آرای خلاف شرع و قانون هم اشاره کرد و گفت: اگر بر اساس ماده۴۷۷ به حکمی برخوردیم که خلاف بَیّن شرع و قانون بود، باید ضمن بررسی علت این‌که چرا بازپرس و قاضی چنین رأیی داده‌اند، به‌صورت ریشه‌ای از صدور آرای خلاف شرع و قانون جلوگیری کنیم.  حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای بر جداسازی محل نگهداری افراد بازداشت موقت از زندانیان نیز تأکید کرد و گفت: در برخی زندان‌ها افرادی که برایشان قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، از زندانیان جدا نگهداری می‌شوند اما این رویه باید در همه زندان‌ها اجرا شود. رئیس دستگاه قضا با اشاره به تنوع زندانیان بر اساس نوع جرم و روحیاتی که دارند، تفکیک زندانیان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: باید زندانیان دسته‌بندی و تفکیک‌شده نگهداری شوند تا در ایام حبس نه امکان آموزش خلاف به همدیگر را داشته باشند و نه آن‌که برخی از آنها به‌صورت باندی به دیگران ظلم کنند. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای برای حل مشکل کمبود قاضی ناظر در زندان‌ها نیز پیشنهاد کرد برای بررسی مسائل زندان از ظرفیت حقوقدانان و دانشجویان رشته حقوق و قضا استفاده شود و برای نمونه، چهار حقوقدان همراه یک قاضی بر یک زندان نظارت کنند.  رئیس قوه قضاییه به مشمولان قصاص در ندامتگاه‌های استان تهران هم اشاره کرد و از مسؤولان سازمان زندان‌ها خواست با کمک دادستانی تیمی را برای جلب رضایت اولیای دم تعیین کنند و تأکید کرد هرچند نفر از منتظران قصاص مشمول عفو و بخشودگی قرار گیرند، ارزشمند خواهد بود. اژه‌ای ضمن تشکر از محمدمهدی حاج‌محمدی،رئیس جدید سازمان زندان‌ها از  او خواست برای بهبود وضع زندان‌ها و حل مشکلاتی که در این مراکز وجود دارد، وضع زندان‌ها را به‌طور مرتب گزارش کند و به گزارش‌های فصلی و موردی اکتفا نکند.