بنای تحریمی آمریکا علیه کشورمان توسط بایدن حفظ و حراست شده است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس ارشد مسائل آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم:

بنای تحریمی آمریکا علیه کشورمان توسط بایدن حفظ و حراست شده است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا و تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام‌جم به بررسی شباهت و تفاوت راهبردهای احتمالی آمریکا در دولت بایدن برای تکرار مسیر تحریم‌های دوره اوباما و ترامپ پرداخت.
ابوالفتح در خصوص استمرار راهبردهای قهرآمیز تحریمی علیه کشورمان مانند دوره اوباما و ترامپ اظهار کرد:‌ تحریم‌های دولت جو بایدن تغییر معناداری نسبت به گذشته نداشته و تحریم‌های هسته‌ای از زمان ترامپ تاکنون یکسان بوده است؛ تحریم‌های غیرهسته‌ای هم از سال‌ها پیش توسط دولت‌های مختلف آمریکا از جمله جیمی کارتر آغاز شد و در تک‌تک دولت‌های بعدی آمریکا اعم از دموکرات و جمهوریخواه ادامه داشته است.
 وی با اشاره به تحریم اشخاص و نهادها در دوره ترامپ از جمله دفتر رهبری، سپاه پاسداران، وزیر امور خارجه و استمرار این تحریم‌ها در دوره فعلی تصریح کرد: بنابراین تحریم‌های دوره بایدن تفاوتی با پیش از آن نداشته، هرچند گاهی در ارتباط با موضوعاتی مانند یمن یا مسائل موشکی تحریم‌هایی مطرح کرده که البته تفاوت معناداری ایجاد نمی‌کند.
 بایدن مسیر تحریمی گذشته را دنبال می‌کند
ابوالفتح در خصوص استمرار تحریم فرآیندهای حیاتی کشورمان مانند دوره اوباما در دولت بایدن اظهار کرد: ترامپ تمام تحریم‌هایی که پس از برجام به حالت تعلیق در آمده بود را مجددا اعمال کرد، یعنی بخش نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و طلا، بانک و بیمه مجددا مشمول تحریم شد و بایدن نیز هیچ تغییری در این تحریم‌ها ایجاد نکرده است.
این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با بیان این که بنایی که توسط ترامپ علیه کشورمان ساخته شد توسط بایدن حفظ و حراست شد، افزود: البته یکسری تغییرات بسیار اندک و جزئی که نمی‌توان آن را تغییر معنادار دانست، در دوره بایدن در قبال ایران صورت گرفت که می‌توان به اجازه دسترسی ایران به منابع مالی در عراق یا کره جنوبی که بلوکه شده بود، اشاره کرد اما در مجموع دولت بایدن کاملا با دوره ترامپ دارای شباهت است و همان مسیر تحریمی را دنبال می‌کند. وی در عین حال با یادآوری این نکته که دولت بایدن وعده داده که در صورت به نتیجه‌رسیدن مذاکرات این تحریم‌ها برداشته خواهد شد، گفت: در حال حاضر نه مذاکرات به نتیجه رسیده و نه تحریم‌ها از لحاظ کمی و کیفی تغییر کرده است. ابوالفتح درباره تکرار و استمرار تحریم‌های کارآمد و موثرتر دوره اوباما در دوره بایدن هم گفت:‌ سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا تحریم‌های زمان اوباما موثرتر بود یا حداقل تصور این گونه بود که از تحریم‌های دونالد ترامپ موثرتر است.‌ این موضوع دو علت مهم داشت؛ یکی اقتصاد ایران که نسبت به تحریم گذشته آسیب‌ناپذیرتر شد و نکته دیگر افزایش توان ملی بود. این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با بیان این‌که ایران پیش از برجام وابستگی بیشتری به صادرات نفت و واردات بنزین داشت و این موضوع آسیب‌پذیری را تقویت می‌کرد،‌ تاکید کرد:‌ بنابراین امروز وابستگی اقتصاد ایران به نفت کاهش پیدا کرده و نوعی اقتصاد خودبسنده را دنبال می‌کند؛ البته مشکلات و فشارهای خاص خود را هم دارد.
 مهم‌ترین راهبرد سیاست خارجی دولت جدید
وی در خصوص مهم‌ترین راهبرد سیاست خارجی دولت جدید کشورمان نسبت به راهبردهای تحریمی بایدن اظهار کرد: دو کار موازی باید صورت گیرد؛ ‌اولا ما امیدوار هستیم که مذاکرات با هدف رسیدن به توافقی که مصالح ملی کشور رعایت شود ادامه‌دار باشد و دوما امکان رفع تحریم‌ها فراهم شود.
ابوالفتح در عین حال با تاکید بر این‌که که طرح توافق با دولت بایدن موقت خواهد بود،‌ تصریح کرد: این توافق، هم می‌تواند در دوره خود او نقض شود و هم در دولت جمهوریخواه بعدی. از این رو هر توافق با آمریکایی‌ها برای گشایش در حوزه هسته‌ای به دلیل اعتراضات متحدان آنها با فشارهای ویژه در حوزه‌های غیرهسته‌ای دنبال خواهد شد و راه‌حل مقابله با این شرایط نیز این است که مقاومت کشور در برابر تحریم‌ها بالا برود که بخشی از آن ناظر به برنامه‌های اقتصادی دولت‌هاست.