ازدواج به کمک خانواده‏‎ها

ازدواج به کمک خانواده‏‎ها

یادداشت: مهری موسوی مشاوره ازدواج


 به ازدواج جوانان از جنبه‏های مختلف، اجتماعی، اقتصادی، روحی، روانی و خانوادگی می‏توان نگاه کرد. این روزها اما جوانان به دو گروه تقسیم می‏شوند؛ جوانانی که قصد ازدواج ندارند و نمی‏خواهند ازدواج کنند و جوانانی که ‌به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج را به تاخیر می‌اندازند. ‌برای حل مشکلات اقتصادی نقش خانواده مهم است. اگر جوانی دوست دارد ازدواج کند و در خودش نیز، توان تشکیل خانواده و پذیرش نقش همسری و بعدها مادری و پدری می‏بیند، بهتر است خانواده‎ها به او کمک کنند. اولین قدم این است که والدین و بزرگان فامیل برای جوانان به قول معروف هزینه تراشی نکنند. یعنی شرط‌هایی در نظر نگیرند که باعث تحمیل هزینه بیشتر به جوانان می‌شود. مانند مهریه‌های سنگین، جهیزیه‌های لوکس، خرید خانه و خودرو.
فراموش نکنیم تهیه جهیزیه،مسکن و خودرو‌ در شرایط اقتصادی و تورم این روزها برای جوانان کار بسیار سختی است. ‌به همین دلیل خانواده‌ها می‌توانند به جوانان کمک بسیاری کنند.
در همه خانه‎ها وسایلی وجود دارد که بلااستفاده باقی مانده‌است و کسی از آنها استفاده نمی‎کند، پدرها و مادرها می‎توانند برای شروع زندگی، آن وسایل را در اختیار فرزندانشان قرار دهند‌. چنانچه جوانان درک درستی از ازدواج داشته‌باشند مثلا بدانند هدف آرامش در کنار یکدیگر است ‌می‎توانند برای شروع زندگی از چنین کمک‌هایی بهره بگیرند و تهیه وسایل نو را به آینده موکول کنند.
راهکار دیگری که می‏تواند به عنوان یک ارزش، در همه خانواده‎ها به کار گرفته شود، کمک به جوانان برای تهیه وسایل خانه یا تهیه مسکن است. اگر زوجی به دلیل مسائل اقتصادی، زندگی مشترک خود را شروع نمی‏کنند، بهتر است همه اعضای خانواده، دوستان و فامیل، دور هم جمع شوند و به عنوان هدیه، مبلغی را جمع‏آوری کنند و در اختیار زوجین قرار دهند تا آنها با فراغ بال، زندگی را با کمک دوستان‌شان شروع کنند. با این کار، محبت بین اعضای خانواده نیز بیشتر می‏شود‌.
گروهی از جوانان هم اما تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و نه مسائل اقتصادی که طرز فکر آنها باعث شده‌است زندگی مجردی، انتخاب آنها شود. ازدواج‌گریزی، موضوع کلانی است که باید ‌در سطح جامعه مورد بررسی قرار گیرد. و به نظر می‌رسد با فرهنگ‎‏سازی و آموزش بتوان از آسیب‌های آن کاست. ‌