با پلتفرم نیاز مهارت‌هارا اینترنتی یاد بگیر

شرکت خلاق و نوآور «توسعه فناوری اطلاعات نیاز» از کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه دیجیتال و فضای مجازی است که در آموزش اینترنتی مهارت‌های متنوع، سابقه‌ای طولانی دارد

با پلتفرم نیاز مهارت‌هارا اینترنتی یاد بگیر

رشد روزافزون بهره‌گیری از اینترنت در همه ابعاد زندگی و همچنین شرایط ویژه کنونی ناشی از همه‌گیری کووید-19 باعث شده است کسب‌وکارهای متنوعی در حوزه دیجیتال و فضای مجازی شکل بگیرد. این شمایل جدید ارائه خدمت از طریق دنیای مجازینه‌تنها توانسته رابطه خوبی با مخاطب و عموم مردم برقرار کند بلکه به کارآفرینی در سطح وسیعی نیز منجر شده است. در این بین گروه انتشارات دیجیتال «توسعه فناوری اطلاعات نیاز» چند سالی است در زمینه تولید محصولات آموزشی دیجیتال، گام‌های مؤثری برداشته است.

مدیر عامل شرکت خلاق و نوآور «توسعه فناوری اطلاعات نیاز» درباره پیشینه تشکیل این مجموعه به جام جم می‌گوید:«انتشارات نیاز در سال 85 در قالب یک گروه سه نفره تاسیس شد. این مجموعه از قدیمی‌ترین ناشران دیجیتال ایران است که در سال 98 از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت خلاق شناسایی شده است.»
مهدی طالبی ادامه می‌دهد:«این شرکت طی 15سال گذشته بیش از 200 دوره آموزشی به‌صورت ارائه ویدئودر زمینه‌هایی مانندآموزش رشته‌های ورزشی، آموزش موسیقی، آموزش زبان‌های خارجی، آموزش‌های ویژه کودکان و بسیاری از حوزه‌های دیگر تولید کرده‌است. پس ازبهتر شدن شرایط شبکه در ایران، احساس نیاز به ارائه دوره‌های آموزشی در فضای مجازی باعث تولید یک پلتفرم آموزشی شد.» در واقع اولین محصول دانش بنیان این شرکت،همین پلتفرم آموزشی «نیاز»است.
ارائه 200 اپلیکیشن آموزشی متنوع
طالبی در رابطه با چگونگی کاربری این پلتفرم توضیح می‌دهد:«در ابتدا فیلم‌های آموزشی تولید شده در این انتشارات به‌صورت سی‌دی و دی‌وی‌دی به بازار عرضه می‌شد سپس با روی کارآمدن پلتفرم و افزایش تقاضا برای آموزش‌های مجازی، مجموعه‌های متنوع تولید شده در گذشته از طریق این پلتفرم و به‌صورت اپلیکیشن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. از طرف دیگر گروه ما پس از تولید 200 عنوان دوره آموزشی که اکنون در کافه بازار به‌صورت اپلیکیشن در دسترس است، تلاش کرد شرایط را برای مخاطبان متخصصی که به فکر تبلیغ کار خود از طریق یک پلتفرم آموزشی هستند فراهم کند تا با هزینه‌ای بسیار کم فیلم‌های آموزشی تولیدشده خود را از طریق سامانه ما به اشتراک بگذارند.سامانه‌ای اختصاصی برای آموزش که خروجی‌های اپلیکیشن و وب دارد، یعنی آموزش‌دهنده دوره آموزشی خودش را روی دامنه و سایت اختصاصی خودش اجرا می‌کند و هنرجویان یا مخاطبان می‌توانند یا با مراجعه به سایت اختصاصی استاد، آموزش‌ها را ببینند یا با نصب اپلیکیشن اختصاصی استاد به‌فایل‌های آموزش دسترسی داشته باشند.»
رفع وابستگی به پلتفرم واسط
مدیر عامل شرکت «توسعه فناوری اطلاعات نیاز» درباره ویژگی‌های این پلتفرم می‌افزاید:«بجز افراد علاقه‌مند به یادگیری مهارت‌های متنوعی که در بالا به آنها اشاره شد، مخاطبان دیگر این پلتفرم استادان، مربیان و معلمانی هستند که توانایی تدریس یک یا چند دوره یا درس را دارند و می‌خواهند از این طریق کسب درآمد کنند. این افراد بدون نیاز به صرف هزینه‌های کلان برای استفاده از پلتفرم‌های واسط قادر خواهند بودفقط با حدود 10 درصد از درآمد دوره‌ای که ارائه می‌دهند به‌طور مستقل به‌معرفی کسب‌وکار آموزشی خود بپردازند. به‌علاوه، بجز مرحله تهیه فیلم از آموزش مهارت مورد نظر، ما طی این فرآیند در تمام مراحل بعدی شامل بازاریابی و بهره‌وری در کنار مشتریان و مخاطبان هستیم. در ضمن لازم است اشاره کنم ثبت‌نام و عضویت در دوره و مراحل پیشرفت درسی، آزمون‌ها و نیز تعاملات بین دانشجویان و استادان ثبت و ضبط شده و بالاترین حد تعامل بین دانشجو و استاد شکل می‌گیرد.»
طالبی مهم‌ترین ویژگی این پلتفرم کاربردی را عدم وابستگی مخاطب به سایر پلتفرم‌های واسط داخلی و خارجی می‌داند و می‌افزاید:«استادان به‌طور مداوم با مشکلاتی در استفاده از دیگر پلتفرم‌ها مواجه بودند. مهم‌ترین مشکل،کاهش درصد بالایی از درآمد استادان به‌واسطه پرداخت پورسانت به واسطه‌ها بود. نکته منفی دیگر، عدم استقلال و ممکن نبودن برندسازی بود،زیرا آموزش‌های آنها در کنار محصولات و ویدئوهای آموزشی دیگران قرار می‌گرفت و در نتیجه استادان نمی‌توانستند به‌صورت مستقل آموزش‌هایشان را ارائه دهند.در نتیجه این شرایط،امکان تبلیغات و بازاریابی رابه‌کلی از بین می‌برد.»
فرصت کرونا، ظرفیت‌سازی برای آینده
مهدی طالبی در پایان به جام‌جم می‌گوید: «همه‌گیری کرونا و موج عظیم نیاز و تقاضا و البته الزام برای استفاده ازآموزش‌های مجازی به ما نشان داد حوزه آموزش دیجیتال و مجازی تا چه حد از اهمیت و ظرفیت بالایی در آینده برخوردار است. حفظ سلامتی، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و نیز تسریع امور تنها بخش کوچکی از نکات مثبت خدمات ماست. امیدواریم بتوانیم با افزایش اعتماد عمومی جلب شده نسبت به کسب‌وکارهای مجازی و به‌ویژه آموزش مجازی پس از عالمگیری کرونا، این راه را با قدرت ادامه دهیم.»


درگاه پرداخت دوطرفه برای
مخاطبان در ایران و خارج از ایران

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه با اشاره به مزایای سامانه طراحی شده در این گروه دانش‌بنیان اشاره می‌کند:«از طریق این سامانه مشکل پرداخت هزینه دوره‌های آموزشی برای افراد متقاضی از دیگر کشورها از طریق مسترکارت یا ویزاکارت حل شده است. این امکان نه‌تنها برای امکانات و دوره‌های آموزشی تولید شده از جانب ما بلکه برای تمام محصولات و خدمات آموزشی تولید شده در داخل کشور و پرداخت هزینه آن از سایر کشورها وجود دارد. همچنین برای ایرانیان داخل کشور که قصد استفاده از یک دوره خاص در خارج از کشور را دارند و برای پرداخت هزینه بدون داشتن مستر یا ویزاکارت با مشکل مواجه هستند،امکان استفاده از این پلتفرم به‌عنوان واسط پرداخت نیز وجود دارد. با این خدمت هموطنان می‌توانند دایره مخاطبان و مشتریان خود را وسعت دهند.»