ما همه غدیری‌ هستیم

ویژه‌برنامه «من غدیری‌ام» هر روز ساعت 11 و 15 دقیقه از رادیو معارف پخش می‌شود

ما همه غدیری‌ هستیم

رادیو معارف برنامه‌های متنوعی با موضوعات معارفی پخش می‌کند و برای ایام غدیر ویژه‌برنامه «من غدیری‌ام» را برای شنوندگان این شبکه آماده کرده که از چندی پیش پخش آن شروع شده است. ویژه‌برنامه من غدیری‌ام به تبیین مقام و منزلت امیرالمؤمنین امام علی (ع) از منظر آیات و روایات می‌پردازد و هر روز ساعت 11 و 15 دقیقه روی آنتن می‌رود. این برنامه با حضور کارشناسان و خطیبانی همچون حجج اسلام نظری منفرد،‌ عالی، انصاریان، فرحزاد، حسینی قمی و... تقدیم شنوندگان رادیو معارف می‌شود. نقش پیامبر اعظم (ص) در تحکیم مساله ولایت پس از ختم نبوت، نقش ولایت در تحکیم باورهای اعتقادی و تامین امنیت اخلاقی و اجتماعی، بررسی نقش اهل‌بیت(ع) در گسترش علم و اقتدار مسلمین و... از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود. پخش برنامه من غدیری‌ام تا انتهای ماه ذی‌الحجه ادامه دارد. برنامه من غدیری‌ام با اجرای حمید سوری و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی روی آنتن می‌رود.

 احیای فرهنگ غدیر
علی اسماعیلی، تهیه‌کننده درباره ساخت برنامه من غدیری‌ام به جام‌جم می‌گوید:  «احیای فرهنگ غدیر و بزرگداشت عید غدیر و ماه ذی‌الحجه به دلیل مناسبت‌های مختلفی که در ماه ذی‌الحجه وجود دارد از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. به ویژه این‌که از 10 تا ۲۵ ذی‌الحجه که کاملا مرتبط به حضرت علی (ع) است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برنامه‌ای با این محوریت روانه آنتن کنیم تا هم به اطلاعات شنوندگان اضافه کنیم و هم این‌که آنها شناخت بهتری از مباحث این ماه در اختیار داشته باشند.»
وی درباره کارشناسان این برنامه و علت انتخاب آنها این طور بیان می‌کند: «با توجه به تخصص اساتید و کارشناسان محترم برنامه و دغدغه‌هایی که این بزرگواران نسبت به احیای عید سعید غدیر داشتند و از طرفی شهرت و محبوبیتی که در بین مخاطبان رسانه داشتند به انتخاب کارشناسان رسیدیم. حضور اساتیدی مثل حجج اسلام دکتر رفیعی، میرباقری، انصاریان، نظری منفرد، حسینی قمی عالی، طبسی و صحبت‌های‌شان مسلما می‌تواند برای شنوندگان کاربردی باشد.»
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که تا به امروز برنامه‌هایی ویژه غدیر از شبکه‌های مختلف سیما و رادیو پخش شده است. شما برای این‌که به تکرار نرسید از چه اقداماتی بهره برده‌اید، می‌افزاید:«انتخاب کارشناسان خاص یکی از ویژگی‌های این برنامه بود و ویژگی دیگر انتخاب موضوعاتی است که تا به حال به این صورت، آن هم در مدت یک ماه در رسانه مطرح نشده است. البته آیتم‌ها و نوع مسابقه‌ای که در برنامه داریم متفاوت است. در مجموع سعی می‌کنیم برنامه برای مخاطبان تازگی خودش را داشته باشد و اطلاعات تازه به شنوندگان ارائه می‌دهیم».
وی درباره بازتاب این برنامه در بین شنوندگان اشاره می‌کند:«بازتاب این برنامه، هم برای مخاطبان عام و هم فرهیختگان جامعه بسیار عالی و خوب بود که از طرق مختلف بازتاب‌ها به ما رسیده است.»
اسماعیلی درباره ویژگی و امتیاز این برنامه نسبت به دیگر برنامه‌ها می‌گوید:«این برنامه دو ویژگی دارد؛ اولا تنها برنامه‌ای است که در رسانه ملی به مدت یک ماه به موضوع غدیر، ولایت و امامت مولی‌الموحدین امام علی (ع) می‌پردازد. ثانیا حضور شخصیت‌های شناخته‌شده از جمله حجج اسلام رفیعی، عالی، میرباقری و... است»
وی در پایان تاکید می‌کند: «ما تلاش کردیم از ابعاد مختلف به واقعه غدیر بپردازیم. اولاً ابعادی که شاید تا به حال به آن پرداخته نشده در این برنامه مطرح می‌شود. ثانیاً غدیر در نگاه دیگران حتی مخالفان و معاندان مورد بحث بوده اثبات امامت و ولایت امام علی (ع) با روش‌ها و بیانات مختلف و همچنین پاسخ به شبهات که پیرامون غدیر و موضوع امامت مطرح است.
 حضور یک گروه حرفه‌ای
حمید سوری، مجری برنامه در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت موضوع و جایگاه عید غدیر در میان مخاطبان به خصوص شیعیان، اجرای این برنامه با دیگر برنامه‌ها چه تفاوتی دارد، می‌‌گوید: «مهم‌ترین تفاوت برنامه با دیگر برنامه‌ها حضور کارشناسان طراز اول و نام‌آشنا، دوم تفاوت این برنامه‌ها و برنامه‌های دیگر پخش این برنامه از اول تا پایان ذی‌الحجه بوده و با حدود ۳۰ برنامه در خدمت شنوندگان هستیم و هیچ برنامه‌ای در خصوص غدیر با این مدت نداشتیم و سوم حضور تیم قوی و حرفه‌ای به ویژه تهیه‌کننده محترم برنامه آقای علی اسماعیلی.»
این گوینده درباره اهمیت مطالعه قبل از اجرای برنامه و تاثیر آن بر روند برنامه توضیح می‌دهد:
درست است که مطالعه قبل از برنامه مهم است اما آنچه برای حضور در این برنامه برای مجری بسیار مهم‌تر است آن که غدیر و ولایت و آنچه پیرامون امامت و اهل بیت (ع) مطرح می‌شود از پیش در دل و جان او نشسته باشد. یعنی مدت‌ها بلکه سال‌ها مطالعه و تلمذ در مکتب اهل بیت (ع) نیاز است نه صرفا چند روز مطالعه، زیرا حضور در محضر اساتید شناخته‌شده و اهل فن به نوعی به جامعیت در علوم دینی و شناخت کامل آن نیاز دارد.
سوری درباره این‌که با توجه به اهمیت موضوع برنامه، جایگاه این برنامه را در بین شنوندگان به چه صورت مشاهده کرده‌اید و نظرات شنوندگان چه تاثیری بر اجرای یک گوینده می‌تواند داشته باشد، می‌افزاید: «نظرات مردم چه خوب و چه منفی قطعا روی کار یک مجری و گوینده تاثیرگذار بوده. خدا را شکر که تا به حال در برنامه من غدیری ام به ندرت بازخورد منفی از مردم دریافت کرده‌اند. علت آن اول حسن نظر شنوندگان است و بعد این‌که به شنوندگان رادیو معارف پس از سال‌ها حالا دیگر شناخت کاملی از بنده دارند و می‌دانند که سال‌ها تحصیل در حوزه علمیه و ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته الهیات کمک کرده تا من تسلط خوبی بر روایات و آیات مباحث دینی داشته باشم و مردم هم به عنوان شنونده از گوینده و مجری برنامه‌های دینی چنین انتظاری در وهله اول دارند.