داستان موفقیت نادیا کومانچی

داستان موفقیت نادیا کومانچی

یکی از رشته‌های المپیکی که از لحاظ نوع و شکل حرکات می‌توان آن را از زیباترین ورزش‌های المپیکی دانست، ژیمناستیک است. بازی‌های این رشته از روز گذشته نیز در توکیو شروع شده و همه منتظر درخشش ستاره‌هایی همچون سیمونه بیلز آمریکایی هستند. اما 45 سال پیش دقیقا در چنین روزهایی، همه نگاه‌ها و خبرهای المپیک 1976 مونترال معطوف به یک نفر بود، نادیا کومانچی، ژیمناست 14‌ساله رومانیایی. نتایجی که او در مونترال به دست آورد، باعث شد نامش در تالار افتخارات المپیک برای همیشه ثبت شود.
تا قبل از روز مسابقه کومانچی، هیچ ژیمناستی نتوانسته بود امتیاز کامل 10 را به دست آورد. او در آن روز با حرکاتی که انجام داد توانست نمره کامل 10 را برای اولین‌بار در تاریخ ورزش ژیمناستیک به دست آورد. ثبت این نمره روی صفحه نمایش بازی‌ها هم برای خودش جالب بود. پیشتر به دلیل این‌که چنین نمره‌ای ثبت نشده بود، بعد از اتمام حرکات کومانچی، صفحه نمایش عدد 00/1 را نشان داد. همین مساله باعث اعتراض مربی کومانچی شد و او به نشانه اعتراض به سمت داورها رفت؛ اما بعد از چند ثانیه همه متوجه شدند که عدد نمایش داده روی صفحه اشتباه است و برای اولین‌بار این عدد به نمایش در‌آمد: 0/10.
خود کومانچی سال‌ها بعد در مورد آن لحظه تاریخی گفت: تا قبل از مسابقه کسی به من نگفته بود که هیچ ورزشکاری در تاریخ المپیک موفق به ثبت چنین رکوردی نشده است. کومانچی در بازی‌های مونترال توانست 6‌بار امتیاز کامل 10 را به دست آورد و به سه مدال طلای المپیک برسد.
او چهار سال بعد در المپیک 1980 مسکو نیز توانست دو بار امتیاز کامل 10 را به دست آورده و به دو مدال طلای دیگر برسد. با این حال در دهه‌80‌میلادی دو اتفاق مهم در زندگی کومانچی رخ داد.
اولین اتفاق در سال 1984 افتاد و دنیای ورزش را در شوک فرو برد. کومانچی در آن سال و در حالی که تنها 22 سال داشت، از ورزش قهرمانی برای همیشه خداحافظی کرد. تنها جملاتی که کومانچی بعد از این تصمیم گفت، این بود: «از حالا خیلی متاسفم که دیگر نمی‌توانم هیجان و شور مسابقه دادن را تجربه کنم.» چهار سال بعد، دیگر اتفاق مهم زندگی او رخ داد. او شبانه و به طور مخفیانه از طریق مرز از رومانی فرار کرد و چند روز بعد رسما تابعیت آمریکایی گرفت. او چند سال بعد با بارت کرنر، قهرمان ژیمناستیک آمریکا در المپیک 1984 ازدواج کرد. او در این سال‌ها با راه‌اندازی چند آکادمی در آمریکا و رومانی، به کشف استعداد در ژیمناستیک کمک کرده است.